به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای موسی الرضا حاجی بگلو رئیس شورای عالی استان ها با حضور در برنامه صف اول درباره همکاری شورای عالی استان ها با قوای سه گانه به سوالات در این باره پاسخ داد. متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:
سؤال: بپردازیم به فلسفه شکل گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا و بعد به تبع آن شورای عالی استان ها. مهمترین وظایف و کارکردها و عملکرد شما در چه حوزهای است؟
حاجی بگلو: ما اگر بخواهیم واقعاً نسبت به موضوع شورای شهر و روستا، یعنی همان موضوعی که امام راحل تأکید داشتند، اگر ما بخواهیم به قبل از انقلاب اسلامی برگردیم، اصلاً شکل گیری و هدف اصلی در این بود که مردم خودشان تصمیمها را بگیرند و خودشان اجرا کنند، یعنی امورات دست خودشان باشد. در انقلاب مشروطه به این سمت رفت که این اتفاق شکل بگیرد ولی موفق نشدند. با پیروزی انقلاب اسلامی امام تأکیدشان این بود و عزیزان و رهبران انقلاب اسلامی ما در آن ایام پیش بینی کرده بودند که مردم خودشان باید امور را بعهده بگیرند، خودشان تصمیم گیری کنند، خودشان اجرا کنند. یعنی همه اینها را امام راحل و عزیزانی که قانون اساسی را در آن زمان مینوشتند، شهید بهشتی بزرگوار، اینها را پیش بینی کرده بودند. ولی واقعیت این است که این شکل گیری برای شورای شهر و روستا اتفاق افتاد، یعنی به صدور فرمان تاریخی امام راحل در سال ۱۳۵۹ اگر اشتباه نکنم، دستور اجرای قانون اساسی را برای شوراها آئین نامه آن را دستور دادند. بعد از اینکه اتفاقات جنگ تحمیلی پیش آمد، یک مدتی استوپ داشتیم، بالاخره نشد که شورای شهر و روستا برگزار شود تا سال ۱۳۷۷ که با دستور مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۸ اجرایی شد و شورای شهر و روستا شکل گرفت. واقعیت این است که هم امام راحل و هم مقام معظم رهبری یک نگاه ویژهای به شورای شهر و روستا داشتند. وقتی ما قانون اساسی را مطالعه میکنیم میبینیم در اصل ششم و هفتم به صراحت به شوراهای شهر و روستا اشاره کرده است. وقتی که این را میبینیم در اصل ششم و هفتم است، فصل هفتم هم که بماند از اصل ۱۰۰ تا اصل ۱۰۶، یک اتفاقاتی را قرار بوده است که خود مردم بیایند انجام بدهند. یعنی با همان نگاهی که مردم خودشان مشارکت کنند، خودشان نقش آفرینی کنند، خودشان کارهای اداره شهر و محله و استان را خودشان انجام بدهند. نگاه امام راحل نسبت به شوراها خیلی نگاه دقیقی بوده است. حالا اگر من این را بگویم شاید بعضی از دوستان در مجموعه دولت بگویند نباید این اتفاق بیفتد، شاید، ولی نگاه امام این بوده است که استانها خودشان نقش آفرینی کنند، یعنی مردم، خودشان تصمیم بگیرند، خودشان انتخابات برگزار کنند، اداره استان برعهده خودشان باشد و دولت تا جایی که میتواند کوچکتر شود و امورات واگذار شود. مقام معظم رهبری هم نگاه شان این بوده است که مردم خودشان بیایند این نقش را پررنگ کنند، افرادی بیایند و مسئولیت بر عهده بگیرند، بعنوان عضو شورا، شهردار و دهیار را انتخاب کنند، به سمتی برود که امورات شهر و روستا به سمت آبادانی برود و توسعه پیدا کند. ولی واقعیت این است که بعد از ۲۰ یا ۲۲ سال از شروع شورای شهر و روستا، هنوز به آن نقطه کلیدی و فتح قله خدمتگذاری مردم در شورای شهر و روستا بعنوان نمایندگان شان نرسیدیم.
سؤال: چرا نرسیدیم؟
حاجی بگلو: علت این است که وقتی صندلیها تغییر میکند، اگر من امروز یک مسئولیتی دارم، فردا به مسئولیت دیگری میروم، دوست ندارم که آن اختیارهای قانونی که دراختیار من بوده است، اینها واگذار شود. یعنی میگوییم نه آن هنوز باید دراختیار ما باشد، این اشتباه است. یعنی همان نگاهی که در جمهوری اسلامی این اتفاق نیست، ولی بعضی از جاها بعضی از مدیران این نگاه را دارند، یعنی نگاه مدیر برتر، ما برتر هستیم، ما باید مدیریت کنیم، این اشتباه است.
سؤال: شوراها که فلسفه شان خیلی در حوزه مدیریتی نباید ورودی داشته باشند، قانون هم برای آنها تعریف مدیریتی انجام نداده است؟
حاجی بگلو: کلمه مدیریتی که من دارم میگویم، استثناء باید این را داشته باشیم، شهردار مدیر است، منتخب شورا است. هم من نظارت دارم و هم بر مدیر خودم دارم نظارت انجام میدهم و هم برای او قوانین میگذارم.
سؤال: هم اینکه حکم مشورتی برای او دارند؟
حاجی بگلو: اصلاً اجرای قانون دارد، قانونگذاری محلی انجام میدهند تا اجرا کنند. ولی واقعیت این است که بعضی از مدیران این را نمیتوانند قبول کنند.
سؤال: برسیم به این نقطه که ایده آل چه بوده است که الان شما با چه تراز و پارامتری دارید میسنجید که به آن نقطهای که میخواستیم مطلوب ما باشد رسیدهایم یا نرسیدهایم؟
حاجی بگلو: خیر هنوز نرسیدهایم. من میگویم اصل ششم قانون اساسی و اصل هفتم قانون اساسی، یکسری تکالیف را برای من مشخص کرده است. در قانون شوراها قوانین بالادستی ما آنجا هم تکالیف من را مشخص کرده است که من چه وظایفی دارم. در اصل ۱۰۱ و ۱۰۲ هم باز هم قانون اساسی تکالیف من را مشخص کرده است. من که بعنوان عضو شورا همکار من در دورترین نقطه روستایی کشور بعنوان عضو شورا دارد فعالیت میکند، دارد کارش را انجام میدهد. این نیست که کلمه مدیر به کار بردیم بگوییم ما میخواهیم مدیریت کنیم، این نیست. ما میگوییم ما نظارت داریم، ما مصوباتی را باید بدهیم که باید براساس قانون باشد، به سمت اجرا برود آن مدیر، اگر آن مدیر آن را اجرا نکرد جایگاه نظارتی را به من بدهد که من بتوانیم وارد عمل شوم برخورد کنم یا هر مدلی که قانون به من اجازه میدهد.
سؤال: الان قانون این اجازه را میدهد به اعضای شورا، هم از استیضاح میتوانند استفاده کنند و توضیح خواستن از مدیر یا همان شهرداری یا دهیاری که منصوب کرده است؟
حاجی بگلو: من فکر میکنم بد برداشت شد. تنها شهردار و دهیار نیست، من میگویم نقش نظارتی هم باید به فرماندار و هم به بخشدار و هم به استاندار باید باشد.
سؤال: بله، این مغفور مانده است، یعنی شوراها شدهاند محصور شهرداریها و دهیاری ها؟
حاجی بگلو: اصل قانون اساسی میگوید، بخشداران، فرمانداران، استانداران موظف هستند تصمیمهای شورایی که براساس قانون است را اجرا کنند.
سؤال: حتی ممکن است شورای یک شهر یا یک روستا یک تصمیمی به صلاح مردم یک منطقه بگیرد که مرتبط با یک نهاد یا یک سازمان دیگری باشد. آیا ما در قانون داریم که الزام شود، سایر سازمانها ارگانها و نهادها به حرفهای منتخبین مردم توجه کنند یا اگر دستوری دارند اجرا کنند؟
حاجی بگلو: به صراحت در قانون اساسی آمده است. ما باید این را بپذیریم یعنی مدیران بپذیرند باید شورا باور شوند و به شورا اعتقاد داشته باشند اصل قانون اساسی را هم رعایت کنند. اگر این اتفاق شکل بگیرد، بسیاری از معضلات و مشکلاتی که امروز در شوراها در شهر و در روستا دارد شکل میگیرد، براساس هماهنگی و تعامل فیمابین با دستگاههای اجرایی قطعاً قابلیت حل دارد. ولی اگر ما نخواهیم این را بپذیریم و بگویم نه ما باید کار خودمان را انجام بدهیم، یعنی دستگاههای اجرایی، و شورا فقط در حوزه مثلاً شهرداری و مدیریت شهری باید دخالت کند، این نیست. ما در بند ۳۲ ماده ۸۰ قانون شورا، به صراحت آمده است که دستگاههای خدمات رسان، باید بودجه شان را سالانه به تصویب شورای شهر برسانند. آیا شما یک مورد در کشور دیدهاید که این قانون اجرا شده باشد.
سؤال: چه دستگاهی مثلاً؟
حاجی بگلو: شرکت آب، شرکت گاز، شرکت اداره برق، اینها خدمات رسان هستند. بهداشت و درمان و حتی آموزش و پرورش.
سؤال: آیا پیش بینی کرده قانون که یک اهرم نظارتی دراختیار شما یا شورای عالی استانها باشد یا یک مرجع بالادستی که بتوانید الزام را برای آن نهاد یا دستگاه مسئول تعریف کند؟
حاجی بگلو: الزام که جایگاه الزامی را به هیچ کسی نمیتوانیم بگوییم ولی ما جایگاه قانونی و نظارتی داریم. ما باید موضوعات مان را به دستگاههای نظارتی، به مراجع قضائی، به دولت، با دولت و مجلس الان تعامل ما خیلی خوب است و ارتباط خوبی دارد شکل میگیرد. همان مادهای که عرض کردم برای دستگاههای خدمات رسان بودجه شان را برای شورای اسلامی شهر برای تأیید بیاورند اگر همین یک اتفاق، در قانون هم است، من که نمیگویم بروند و مطالعه کنند، ما سه هفته پیش هم در کمیسیونهای دولت جلسه داشتیم، نسبت به همین موضوع مکاتبه کردیم که آقای دولت این وظیفه قانونی که دستگاههای خدمات رسان بودجه شان را باید دراختیار شوراهای شهر بگذارند برای تأیید چرا ارسال نمیکنند. ما میخواهیم دولت را کمک کنیم، میخواهیم دولت کوچکتر شود، ما میخواهیم منابع دولت به جای اینکه در شهر دارد هزینه میشود و شهرداری هم در همان محل دارد هزینه میکند، چرا اینجا دو تا هزینه انجام شود. به طور مثال وقتی من بودجه شرکتی را ببینم، یک دستگاهی را ببینم که خدمات رسان است، به طور مثال در حوزه آموزش یا در حوزه درمان یا در حوزه ورزش، وقتی من در بودجه شهرداری که لایحه میآید در شورای شهر دارم بررسی میکنم، وقتی پیش بینی کردم ۲ همت یا ۳ همت بودجه برای حوزه ورزش گذاشتهام، چرا وزارت ورزش بیاید دوباره مطابق با من ۵۰ میلیارد، ۱۰۰ میلیارد، ۵۰۰ میلیارد بیاورد و در همان شهر بیاید هزینه کند. اگر ما این را داشته باشیم من به دستگاه آن خدمات رسان حوزه ورزشی میگویم آقای وزارت ورزش، اداره کل ورزش استان یا شهرستان، اینجا ما ۳ همت گذاشتهایم، شما که برنامه ات را آوردی ما میتوانیم اینها را کمک شما کنیم.
سؤال: یک زمانی میشود از موازی کاریها جلوگیری کرد، خیلی وقتها میشود همپوشانی نکرد و منابع را درست مصرف کرد؟
حاجی بگلو: منابع را من در شهر دارم، اینجا را هزینه میکنم با هماهنگی شما، شما این منابع را به روستا ببر. چه اشکالی دارد به جای اینکه منابع به شهر بیاورید، من که هستم، یعنی دستگاه خدمات رسان شهرداری است، منابع هم برای آن گذاشته است، نسبت به اداره کل هم خیلی بیشتر دارد میگذارد، یعنی منابع شهرداری بیشتر به اداره کل در حوزه ورزش است. ما به طور مثال شهرداری تهران و شهرداری شیراز و شهرداری مشهد را مقایسه کنیم، بروند بودجه ورزش و فرهنگی را ببینند. ما اگر بتوانیم همین یک قانون بیاوریم و دوستان دستگاه خدمات رسان پافشاری نکنند بر این کار و اجازه بدهند بودجه بیاید، ما بررسی کنیم و تأیید کنیم، هم منابع دولت به مناطق کم برخوردار میرود و ما میتوانیم بهتر تصمیم بگیریم، یعنی هماهنگی فیمابین ما و این مواضع کاری و هدر رفت منابع قطعاً اینجا میشود یک نتیجه خوبی داد.
سؤال: موضوع تمدید دوره ششم شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از اتفاقهایی بود که شورای ملی استانها خیلی پیگیری کرد و بعد هم که مصوب شد و ۱۰ ماه تمدید شد خیلی هم سروصدا به پا کرد. بفرمایید که علت این پیگیری و تمدید این مدت برای چه بود و فکر میکنید که چه تأثیری در روند خدمت رسانی به مردم داشته باشد؟
حاجی بگلو: ما براساس قانون گام برداشتهایم، ما آمدیم بررسی کردیم دیدیم خلأهای قانونی وجود دارد. اگر شورا تمدید نشود، خلاف سیاستهای ابلاغی است که در بند ۱۸ است. آنجا میگوید هر ۲ سال یک انتخابات و انتخابات باید تجمیع باشد، یعنی ما نمیتوانیم انتخابات را تنها برگزار کنیم و حتماً باید تجمیع باشد. ما اینها را هشت نه ماه قبل اعلام کرده بودیم که بر این اساس و با این دلایل ضمن اینکه در ماده ۲۲ سابق قانون انتخابات ریاست جمهوری، تبصره اش به صراحت قید کرده بود که اگر چنانچه اصل ۱۳۱ قانون اساسی شکل گرفت، شورای شهر و روستا یا تمدید میشود یا همزمان با ریاست جمهوری برگزار شود. آن قانون را اصلاح کردند که دچار مشکل شدیم، به نظر من آن اصلاح ایراد داشت. الحمدالله نمایندههای مجلس و دولت همراهی کردند و این تمدید براساس آن مبانی قانونی و حقوقی شکل گرفت و این اتفاق برای جامعه شورایی شکل گرفت. ضمن اینکه ما اعتقاد داریم الان این مدتی که همکاران ما در شورای شهر و روستا هستند قطعاً میتوانند برنامههای عمرانی و برنامههای فرهنگی که در سال گذشته در بودجه شان پیش بینی کرده بود، امسال بتوانند محقق کنند و پروژههای نیمه تمام شان را به اتمام برسانند.
سؤال: اشاره کردید که هر ۲ سال یکبار باید انتخابات برقرار شود طبق آان ماده ۱۸ و تجمیع شود با یک انتخابات دیگر. در مصاحبه قبلی و آن اخباری که منتشر شد، حدود اردیبهشت ماه ۵ یا ۱۰ اردیبهشت ماه پیش بینی کردید که انتخابات برگزار شود؟
حاجی بگلو: بله.
سؤال: ما انتخابات دیگری نداریم که با آن تجمیع شود چه پیش بینی فکر میکنید برای سال آینده داشته باشید؟
حاجی بگلو: چون هنوز زمان داریم ولی یکسری بحثهای حقوقی برای آن داریم.
سؤال: بپردازیم به موضوع دستاوردها و ره آوردهایی که شما در طول این مدت برای پیگیری و احقاق شوراهای اسلامی شهر و روستا داشتید، برای حفظ منابع شوراها، بفرمایید چه اقدامهایی انجام دادهاید، چه ره آوردهایی داشتهاید و در طول سال دراختیار شوراها و به تبع آن شهرداریها و دهیاریها قرار خواهد گرفت؟
حاجی بگلو: یکی از آن نکات اساسی و مهم جایگاه شورای عالی استان ها، چون در قانون اساسی آمده است. شهید بهشتی یک کلمهای دارد در رابطه با شورای عالی استان ها، خیلی این کلمه خاص است، میفرمایند که شورای عالی استانها و مجلس شورای اسلامی در رأس امور هستند، در هر دو اینها در رأس هستند و با هم هیچ فرقی ندارند، چون هر دو منتخب ملت هستند. یعنی یک پارلمان ملی داریم، یک پارلمان محلی داریم. ما این را با توجه به جایگاهی که در قانون اساسی برای شوراها و استانها پیش بینی کرده است که ما مستقیم بتوانیم طرح به مجلس ببریم و لایحه مان را به دولت پیشنهاد بدهیم، از طریق دولت، ما این گام را برداشتهایم. یعنی سعی کردهایم آن اصول قانون اساسی را نسبت به شوراها محقق کنیم. زمان هنوز داریم و زمان بیشتر هم نیاز است که ما بتوانیم به آن جایگاه اصلی شوراهای شهر و روستا در کشور که عالیترین نهاد شورایی برگرفته از یک جامعه کامل مردمی است، محقق شود. هنوز زمان لازم داریم، نیاز داریم ولی واقعیت این است که ما در این مسیر با سرعت داریم میرویم، یعنی سعی کردهایم که با سرعت ۱۸۰ برویم یعنی از ۱۲۰ هم رد کردهایم که بتوانیم هدف اصلی مان را که جایگاه واقعی شورا و نمایندگان مردم در پارلمان محلی است را محقق کنیم. چندین طرح به مجلس بردیم، یکی از طرحهای ما فرونشست زمین بود که اعلام وصول شد در کمیسیون درحال رسیدگی بود، که کلیات آن هم تصویب شد. بحث طرح کمیسیون ماده ۵ در مجلس که وصول شد، در کمیسیونها است. طرح مدیریتی یکپارچه خدمات ایمنی و شهری است، در مجلس است. طرح مدیریت موضوع تره بار و میوه را داریم برای کل کشور که بتوانند شهرداری مراکز استانها و شهرداریهای بالای ۱۰۰ هزار جمعیت بتواند محصول را به طور مستقیم از کشاورز خریداری کنند و به مصرف کننده واقعی برسانند و دلالها را حذف کنیم این طرح هم آماده شده با همکاری دوستان هم در مجلس و هم در دولت که داریم آماده میکنیم کارهایی است که دارد اتفاق میافتد و شکل گرفته است. ما یک کار دیگر هم در مجلس داریم حافظ منافع شهرداریها و دهیاریها هستیم، چون خودمان ناظر هستیم، امسال بسیاری از موضوعاتی که مطرح شده بود در موضوعات لایحهای که دولت ارسال کرده بود طرح ارزش افزوده را که درصدی را بگیرد برای مجموعههایی که دولت مدنظر داشت، چون سهم شهرداریها و دهیاریها بود با رایزنیهایی که با نمایندگان محترم مجلس داشتیم و کمک عزیزان در مجلس توانستیم چندین همت را که قرار بود از این ارزش افزوده جدا شود و به لایحه دولت محقق شود برای کارهایی که مد نظرشان بود، توانستیم با دفاعیاتمان، با مباحث حقوقی و قانونی که داشتیم و نمایندگان محترم مجلس هم کمک کردند اجازه ندهیم این اتفاق شکل بگیرد.
سوال: یعنی حفظ شد و ظاهراً حدود ده و نیم همت هم بود.
حاجی بگلو: بالاتر از این مبالغ بود.
سوال: اگر دولت میخواست ببرد میخواست در جای دیگر به جز شهرداریها و دهیاریها هزینه کند؟
حاجی بگلو: بله، آنها نگاهشان توسعه کشور و کمک به کشور است ولی ما گفتیم این منابع برای شهرداری و دهیاری است اگر این منابع از اینجا برود خود شهرداری و دهیاری شهرهای کوچک دچار مشکل میشوند، لذا با رایزنی فشردهای که با نمایندگان داشتیم و همراهی نمایندگان محترم مجلس این اتفاق شکل گرفت در این دوره هم شورای عالی استانها تعاملش با مجلس بسیار خوب است، با دولت بسیار خوب است، با قوه مقننه و قوه مجریه توانستیم این تعامل را بیشتر و بیشتر کنیم اینجا باید واقعا تشکر کنیم هم از زحمات و نگاه شورا باور آقای دکتر قالیباف رئیس محترم مجلس و نگاه شورا باور رئیس محترم جمهور آقای دکتر پزشکیان که هر دوی این عزیزان نسبت به جامعه شورایی و مدیریت محلی نگاه مثبتی دارند و دارند کمک میکند که حتی بعضی از آن اموراتی که عرض کردم واگذار شود به شوراها یعنی حالت نظارتی و مدیریت و محلی به شهرداریها و دهیاریها در این نگاه داریم گام برمیداریم، چون در برنامه توسعه هفتم تاکید شده که دستگاههایی که قابلیت دارند واگذار شود به شهرداریها، در برنامه توسعه هفتم باید انجام بشود ما داریم این را آماده میکنیم چه دستگاههایی باید بیایند در اختیار شهرداری قرار بگیرند و ملحق بشوند به شهرداریها و اموراتشان کلاً صفر تا صد برای شهرداریها باشد این را آماده کردیم به مجلس هم داریم گزارش میدهیم که یک طرح خیلی جامع و کاملی است.
سوال: در کنار این مالیات بر ارزش افزوده که حفظ کردید چند موضوع دیگر هم پیگیر بودید نمیدانم خودتان صلاح میدانید اشاره بفرمایید، بحث مالیاتی که در بحث ورودی گمرکات بود یا مالیات بر فروشها.
حاجی بگلو: ماده ۴۲ بود آن هم محقق شد ما نمیخواهیم بگوییم ما انجام دادیم ما فقط پیگیری میکنیم یعنی اگر کمک نمایندگان مجلس نباشد واقعیتی است و ما در کمیسیونها که حضور پیدا میکنیم و گزارش میدهیم بر اساس گزارش ما نمایندگان محترم، چون خودشان هم نگاهشان همین است بالاخره از حوزه انتخابیه خودشان شهر دارند، دهیاری دارند با این نگاه به ما کمک کردند و قبل از سال این اتفاق شکل گرفت و بحث ماده ۴۲ قانون ارزش افزوده محقق شد و درصدی هم به حساب سازمان شهرداری و دهیاریها واریز شد که آنها هم در اختیار شهرداریها و دهیاریها قرار بگیرد.
سوال: اشاره فرمودید به آن سرعت ۱۸۰ کیلومتری تان و تعاملی که دارید با مجلس اشاره فرمودید در چند مورد و مثالهای متعددی هم بیان فرمودید، در کنار این تعامل با قوه مقننه بفرمایید سایر قوا مثل دولت و قوه قضاییه چگونه با این عزیزان در تعامل هستید و در مجموع شورای عالی استانها چطور میتواند با این سه ضلع و سه قوای محرک کشور عزیزمان در تعامل و تکاپو باشد که باز هم به احقاق همان حق شوراها و خود شورای عالی استانها برسد؟
حاجی بگلو: یکی از اتفاقات خوب و مهمی که در مجلس شورای اسلامی شکل گرفت باز هم با نگاه آقای دکتر قالیباف رئیس محترم مجلس و نمایندگان مجلس ما در تمامی کمیسیونهای مجلس حضور پیدا میکنیم هر موضوعی که است، چون شورای عالی استانها بعضیها میگویند شما فقط باید در قوانین محلی ورود پیدا کنید در صورتی که این نیست ما در اصل ۱۰۱ قانون اساسی یا ۱۰۲ کلمهای در آنجا ذکر شده تبعیض، جلب همکاری، تهیه برنامههای عمرانی و رفاهی در استانها و نظارت بر اجرای آنها این وظایف ما است یعنی ما برای یک موضوع نیستیم که فقط بگوییم شهرداریها.
سوال: آن خط و حریمی که تعریف شده برای مجموعه شهرداریها یا دهیاریها شما چطور میتوانید از آن خارج شوید و طرحهای یا پیشنهاداتی داشته باشید که در حوزه مدیریت شهری نیست یا در حوزه مدیریت آن روستا نیست مثلاً راه، بزرگراه، جاده، مسکن، سایر حوزههایی که در حوزه خدمات شهری نیست؟
حاجی بگلو: همین را میخواهم بگویم، وقتی اصل قانون اساسی این اجازه را به ما داده وقتی میگوید تبعیض، تهیه برنامههای عمرانی رفاهی مردم یعنی در استانها تهیه شود و نظارت بر این برنامهها شکل بگیرد تفسیر شما چیست؟ رفاه مردم چیست؟ آیا خودروی خوب رفاه مردم محسوب میشود؟ آیا مسکن خوب رفاه مردم محسوب میشود؟ اینها اولویت است ببینید امام راحل اصلا نگاهشان این بوده که تمام امورات در استانها واگذار شود به مردم یعنی نمایندگان مجلس کار ملی انجام بدهند در پایتخت، نمایندگان استانیشان که شورای شهر و روستا هستند کار محلی و همین امورات را انجام بدهند تهیه برنامههای عمرانیشان را، تهیه برنامههای رفاهی شان را خودشان برنامهریزی کنند، نظارت هم انجام بدهند این بوده یعنی شما بروید یک مطلبی از امام راحل من وقتی مطالعه میکردم خیلی جالب بود، چون من این طرح را قبلا آماده کردم که اگر توفیق بشود ببرم مجلس شاید خیلی سر و صدا کند شاید هم بعضی از دوستان اصلاً همراهی نکنند ولی امیدوارم مجلس با همین نگاهی که همیشه داشته، کمک به جامعه شورایی اینجا هم کمک کند ما دنبال اینکه در استانها شوراهای استان ما نسبت به انتصاب تمام مدیران که توسط وزرا قرار است منصوب شوند و رئیس جمهور حتماً بیایند رای اعتماد شورای استان را بگیرند مثلاً استاندار، اگر وزیر محترم، هیئت دولت فردی را میخواهد استاندار بگذارد و ابلاغ برایش بزند قبلش رای اعتماد شورای استان را گرفته باشد که نظارت ما بیشتر بشود، مدیرکلهای استانی را نظارتشان را داشته باشیم و رای اعتمادشان را داشته باشیم همچنین در این طرح پیشبینی شده این را ما بر اساس قانون اساسی و کلام امام آماده کردیم شما بخوانید اگر لازم باشد برای جنابعالی حتماً ارسال خواهم کرد که ببینید، چون امام به صراحت قید کرده که تمام این امور را خود مردم در استانهای خودشان انجام بدهند یعنی استانی اش کنیم، ما در استان خودمان تصمیم بگیریم استاندار ما چه کسی قرار است باشد، آیا مردم پذیرش دارند به این استاندار رای اعتماد بدهند، اگر عملکردش ضعیف بود ما در شورای استان بتوانیم برخورد کنیم بتوانیم نظارت کنیم چگونه ما باید نظارت کنیم، یک مدیر استانی نمیخواهم بگویم خدای نکرده ما الان مشکل داریم نه الحمدلله الان تعامل بین شوراهای شهر و روستا با مدیران دولت بینهایت خوب است ولی لازم است برای بهتر شدن و کوچک شدن دولت که جزو برنامههای اساسی خود دولت هم است که امور را واگذار کنیم به مردم که مردم نقش آفرینی کنند یک جایی که میشود نقش آفرینی کرد همین جا است که عضو شورای روستای من بداند که در انتخاب بخشدار، در انتخاب فرماندار، در انتخاب مدیر کل، در انتخاب استاندار نقش دارد این میشود انگیزه برای اعضای محترم شورای شهر و روستا و برای مشارکت بیشتر مردم در روستا.
سوال: من از شما عذر میخواهم، چون در جایگاهی نیستم که بخواهم طرح جنابعالی را نقد کنم، اما یک سوالی که مطرح است این است که بسیاری از دهیاران البته به ویژه شهرداران بیشتر این گله را دارند خیلی وقتها وجود شورای اسلامی شهر و روستا را شاید مانعی برای کارکرد خودشان، برای اقدامات و عملکرد خودشان میشناسند و دیدید خیلی از شهرهای کوچک و بزرگ ما این تداخل و این تضارب آرا که بعضی وقتها هم خوب است را داریم، چطور این طرح میخواهد برود و در سطح استان پیاده سازی بشود، شما چه پیشبینی میکنید که باز مانع تراشی برای خدمت رسانی به مردم وجود نیاید، بهانهای نباشد که هرکس میخواست سازی بزند در آن استان، پذیرش آن شاید برای دولت سخت باشد.
حاجی بگلو: نه، اولاً اختلاف نظر یک امر طبیعی است.
سوال: عرض کردم گاهی اوقات تضارب آرا کمک میکند به پیشرفت و توسعه.
حاجی بگلو: اصلاً باید باشد یکی باید مخالف باشد، یکی باید موافق باشد.
سوال: میخواهم بگویم این اتفاق در روستاها کمتر میافتد، بیشتر در دل شهرها و به ویژه شهرهای بزرگ این اتفاق میافتد.
حاجی بگلو: در کلان شهرها است آن هم باید به سمتی ببریم ولو اگر افراد سیاسی هم میآیند ولی در کار و در عملکردشان کار سیاسی نباید انجام بدهند، اشتباه است بنده اگر یک آدم سیاسی هستم عضو شورا شدم آیا واقعاً من نسبت به مدیریت شهری و مدیریت روستایم سیاسی باید عمل کنم؟ این بزرگترین اشتباه است این کار خیانت به مردم است.
سوال: کاری میشود کرد که شوراها به آن سمت نروند؟
حاجی بگلو: قطعاً میشود، همین استانی که عرض کردم شکل بگیرد الان ما در کلان شهرها که شهرداران حضور دارند شوراها علی رغم اینکه با یک شهردار به لحاظ عملکردی هم مشکل داشته باشند ولی همان آرایی که شما میگویید اکثریت دارد وقتی اکثریت دارد بسیاری از طرحها یا لایحههایی که میآید با اکثریت رای میآورد وقتی رای آورد همان عضو مخالف هم همراهی میکند از آن مصوبه شورای شهر در حمایت از آن شهرداری یعنی اینجوری نیست حالا بعضیها چرا، ما باید سعی کنیم در انتخاب افراد و شرایط افرادی که قرار است عضو شورای شهر و روستا شوند دقت بیشتری داشته باشیم هم به لحاظ کاردانی ایشان، اینها کلام مقام معظم رهبری است به صراحت گفتند افراد کاردانی باشند، متدین باشند، متخصص باشند، با مردم باشند اینکه مقام معظم رهبری تاکید کردند اعضای شوراها بروند میان مردم باشند مشکلات مردم را بشنوند از این واضحتر حالا دو سه نفر هم بد عمل کردند ما نباید این جامعه ۲۰۰ هزار نفری همه را زیر سوال ببریم بالاخره اینها منتخبین مردم هستند مردم در انتخاب حتماً نسبت به فردی که مشکل دارد دور بعد حتماً جور دیگری عمل میکنند.
سوال: در گوشه و کنار درست است که خیلی هم کم است و تعداد آن قابل توجه نیست، اما وجود دارد حتی یک خطا و یک اشتباه هم زیاد است و چهره شوراهای شهر و روستاها را مخدوش میکند، برای اینکه همین چند نفر در گوشه و کنار حتی بعد از تایید شدنهایش بعد از رای گیری از مردم و رای آوریشان و حضور در شوراها متاسفانه میبینیم هر از گاهی اخبار اختلاسها، تخلفات این عزیزان خیلی کم است البته مواردی هم داشتیم من میخواهم این را ارجاع بدهم به سوال قبلی خودم، جنابعالی در تعامل قوا به خوبی مفصل مجلس را اشاره فرمودید، راجع به تعاملتان با قوه مجریه و قوه قضاییه هم بفرمایید.
حاجی بگلو: من نسبت به این موضوع یک توضیح بدهم درصد تخلف اعضای شورای شهر و روستا نمیخواهم بگویم نسبت به سایر مدیران همه خوب هستند ولی ضریب بسیار کمی هستند، اما یک نکته دارد نکتهاش این است که مردم از شورای شهر و روستا انتظار ندارند، چون منتخبین مردم هستند مردم انتخاب کردهاند ولی سهواً هم حتی یک ایراد زیاد است برای شورا برای کسی که نماینده مردم است، چون انتصابی که نیستند اینها، متعلق به مردم هستند لذا این موضوع اول موضوع دوم یک اتفاقی که در مجموعه شورای شهر و روستا شکل میگیرد مثلاً من خودم چند روز پیش مصاحبهای داشتم خبرنگار از من سوال کرد گفتم ۹۰ نفر مثلاً سلب عضویت شدند خوب همه ۹۰ نفر موضوعات مالی نبوده بعضیها مثلاً طرف درخواست داده بورسیه شده خارج از کشور رفته، شورای آن شهر یا آن روستا بوده او رفته ۳ یا ۴ جلسه متوالی که نیاید به خودی خود سلب عضویت میشود ما اسم این را سلب عضویت میگذاریم، یک نکته دیگر هم است بسیاری از پروندههایی که شکل میگیرد در انتها آنها تبرئه میشوند یعنی اینطور هم نیست مثلاً امروز یکی از همکاران شورایی ما آمده بود با دختر خانمشان دفتر شورای عالی استانها آمده بودند تعلیق شده بود وقتی موضوعات را برای من مطرح کرد خدا شاهد است نزدیک بود من گریهام بگیرد یعنی گفتم مثلاً چرا این قدر نگاهم به عضو شورا که آدم مومن و متدینی است چرا تا آرا قطعی نشده باشد باید فردی را بی دلیل، موضوعاتی که مطرح میشود با اینکه یک نفر رفته یک حرفی را زده این بشود مستند، من نمیخواهم مثلاً بگویم مراجع قضایی، خوب مراجع قضایی کارش مشخص است دستوراتش مشخص است نگاه قانونی اش را انجام میدهد و هر آنچه را که مرجع قضایی تصمیم بگیرد برای ما قابل قبول و قابل اعتماد است و ما هم تکلیفمان است انجامش میدهیم هر دستوری که باشد ولی واقعیت این است که باید نسبت به برخورد با شوراهای شهر و روستا یک مقدار نگاه باید تغییر کند، ما اول بدو ورود یک اتفاق میافتد یک نفر میرود از یک عضو شورایی شکایت میکند یا موضوعی را مطرح میکند هنوز رای قطعی نشده یا عضو شورای تعلیق میشود یا برایش قرار نظارتی صادر شده، یک سال در مراجع قضایی میرود میآید بعد از یک سال میرود در دادگاه و در دادگاه تبرئه میشود حالا من نماینده شورا به عنوان نماینده عزیزان من چگونه میتوانم آبروی آن فردی را که بعد از یک سال در مرجع قضایی رفته و آمده تبرئه شده چگونه آبروی خودش و خانوادهاش را در جامعه برگردانم، لذا حتماً البته از رئیس محترم قوه قضاییه قبلاً هم درخواست کرده بودیم و این را هم با نظر مثبت پذیرفته بودند یعنی آن چیزی که به من اطلاع داده بودند که تا رای قطعی نشده است هیچ عضو شورای شهر تعلیق نشود مگر موارد خاص که خود مراجع قضایی بهتر میدانند اگر اتفاق خاصی بیفتد، به یک مدلی باشد که حتماً این تعلیق لازم باشد ولی مانند موضوعاتی که مطرح میشود تا رای قطعی نشده است عضو شورا تعلیق نشود.
سوال: در کنار الزامی که برای سلامت شوراهای اسلامی شهر و روستا قائل هستید و نیاز هم است، ما میبینیم دسترسی اصلی منابع مالی در خود شهرداریها جمع شده است، آیا سیستم استانداردی برای حسابرسی درست و دقیق راجع به شهرداریها است؟ آیا نیاز نیست که شما طرحی، لایحهای یا دولت یا مجلس را پای کار بیاورید و واقعا خیلی وقتها میبینیم متاسفانه منابعی که از مردم است به غیر از پول بیت المال، بسیاری از منابع شهرداریها حق الناس و پولی است که از خود مردم عوارض و مالیاتها دارند میپردازند چه همتی باید پشت این قضیه بیاید که یک حسابرسی دقیق و درست و بدون کاستی به وجود بیاید؟
حاجی بگلو: اصلاً در این موضوع این را رد نمیکنم تایید میکنم، ما در مجموعه حسابرسی شهرداریهایمان حسابرسیمان استاندارد نیست، یعنی با استانداردهای شهرداری همخوانی ندارد، ما در بودجه سالانه و تفریق بودجه سالانه شهرداریها که شورا میخواهد بررسی کند ما گزارشهای مالی و صورتهای مالی و گزارشی که حسابرس به ما میدهد بر اساس آن میرویم تصمیم میگیریم، همه یا بند مشروط برایشان گذاشتهاند، یا مثلاً کسری گذاشتهاند، یا با انحراف گذاشتهاند، انتهایش هم مینویسند که، چون استانداردها نبود و نمیشد توافقی انجام شود، وقتی میگوییم توافقی اصلاً معنای حسابرسی و حسابداری را زیر سوال میبریم، که ما در جلسهای که با دوستان انجمن مجمع این حسابداران سازمان حسابرسی کشور داشتیم یک گفتگویی را انجام دادیم گفتیم ما آمادهایم طرحی را آماده کنیم برای استانداردسازی مالی شهرداریها، اینکه واقعاً ۷۰ همت در یک شهرداری ۲۰۰ همت در یک شهرداری ۵۰ همت در یک شهرداری اینها واقعاً باید شفاف سازی شود، باید بدانیم ورودی و خروجی اینها چیست، درآمد و هزینه اینها چگونه عمل شده و حسابرسیهای مشروط و توافقی نباید داشته باشد، اینها ایرادهای واقعی است و ما هم تازگی بر این ورود پیدا کردهایم و امیدواریم که بتوانیم این را هم حل کنیم.
سوال: خیلی وقتها یک خلئی که به وجود میآید در آن تهاترها اتفاق میافتد در کنار این نکتهای که شما اشاره فرمودید شفافیت نیست تهاترهایی اتفاق میافتد که شاید بعد از چند سال مثلاً تازه مجموعهای که عوض میشود متوجه میشوند چه اتفاقاتی آنجا رقم خورده؟
حاجی بگلو: ببینید همین بوده که شما فرمودید و من هم تایید میکنم و رد نمیکنم، واقعیت این است که ما حسابداری مان و حسابرسی مان برای شهرداریها استاندارد نیست، شاید دوستان در مجموعه مدیریت شهری از من ناراحتم بشوند، ولی واقعیت این است ما نمیتوانیم پول مردم را با این مبالغ سنگین شفاف نباشیم، چطوری نسبت به حقوق یک عضو شورا باید شفاف باشیم، ولی نسبت به چندین همت این مدلی باشیم، من واقعاً دارم میگویم یکی از موسسات یکی از شرکتها را بروند بررسی کنند اگر اینها که من گفتم اشتباه بود بیایند به من بگویند، من خودم مطالعه کردم در تفریق بودجه من میبینم نوشته توافقی، یعنی چی توافقی، لذا حتماً این را باید اصلاحش کنیم که مردم بدانند وقتی وارد سامانه میشوند دسترسی داشته باشند، قانون شفافیت ما داریم ما اینها را وقتی بارگذاری میکنیم اگر کسی واقعاً من خودم بروم مطالعه کنم با این شفافیتی که نوشتید توافقی و مشروط این یعنی چی.
سوال: شما به مردم اشاره کردید خیلی از مردم که این پول را دارم میپردازند بابت عوارض بابت پروانهها و مجوزهای ساخت و ساز و سایر امور دوست دارند که این پولشان را خودشان هم مشارکت داشته باشند در طرحها و پروژهها چقدر رفتید به این سمت که شهرداریها و شوراهای اسلامی شهر و روستا حرفهای مردم را بشنوند و با اولویت خواست مردم پروژهها را تعریف کنند؟
حاجی بگلو: اولاً که ما در دوره ششم در شورای شهر مشهد بودم، چون من خودم آنجا عضو هستم دارم میگویم ما اصلاً دوره ششم که خروج پیدا کردیم اولین برنامه ما این بود:عدالت محوری، عدالت اجتماعی در شهر باید شکل بگیرد، در منابع مدیریت شهری باید شکل بگیرد، ما نباید در یک منطقه منطقه برخوردار داشته باشیم، در منطقه دیگر منطقه غیر برخوردار داشته باشیم، این عدالت نیست ما سعی کردیم در دوره ششم در مشهد الرضا این اتفاق شکل گرفته بودجه را پیش بینی کردهایم.
سوال: چقدر از مردم مشورت گرفتید ساز و کارش چه بود؟
حاجی بگلو: ما طرحهای زودبازده را معرفی کردیم به مردم، در محلههای خودمان گفتیم تا این سقف ۱۰ میلیارد ۲۰ میلیارد هر محلهای ما ۱۷۰ تا محله داریم خودتان بگویید چه برنامهای چه کار عمرانی، چه کار فرهنگی، چه کار اجتماعی.
سوال: چطوری به مردم گفتید میخواهم بگویم یعنی طرحی مثل شورای یاری محلی ایجاد کردید؟
حاجی بگلو: بله، ما شورای اجتماعی محلات داریم ما که برگرفته از همان نمایندگان که در همان محله مردم هستند مثلاً به ما میگفتند ما اینجا درمانگاه نیاز داریم، ما نسبت به سقف آن مبلغی که پیش بینی کردیم به شهردار منطقه.
سوال: یعنی شهرداری میتواند برود آنجا درمانگاه بسازد؟
حاجی بگلو: بله، ما بر اساس مصوبه شورای اجتماعی محلات و مصوبه شورای کمیته نظارتی شورا و مصوبه شورا به شهرداری این اجازه را دادهایم، مثلاً این معبر آسفالت شود، بازگشایی این معبر انجام شود، تهاتر این ملک شکل بگیرد که این بازگشایی شکل بگیرد، تا یک سقفی گفتیم مردم خودتان نظر بدهید خودتان تصمیم بگیرید ما اجرا کنیم و مسجد محور.
سوال: من برگردم به مقدمه گفتوگو اونجا شما فرمودید که نیاز هست که این شورای مشورتی شکل بگیرد برای نظارت روی سایر نهادها همین درمانگاهی که شما مثال زدید اگر اون اتفاق خوب بیفتد شما میتوانید با دانشگاه علوم پزشکی مشهد با وزارت بهداشت این تعامل را داشته باشید که اون پروژه نیاز این محله است شناسایی شده و پیاده سازی شود؟
حاجی بگلو: ما این کارو داریم انجام میدهیم اونی که من گفتم دادیم دستگاه خدماتی بودجه شان را بیاورند برای همین بود، ما الان در ورزش همه شهرها و کلانشهرها منابعشان زیاد است ما میگوییم چه دلیلی دارد بعضی از ورزشگاهها را شما بروید بسازید نیمه تمام رها کنید و سالهای سال در آن شهر بماند از این منابع شهرداری استفاده کنیم اونها را تکمیل کنیم و در اختیار شهرداری قرار بدهید مردم استفاده کنند، چون همه هدف خدمت به مردم است دیگر غیر از این نیست.
سوال: یکی از خدمتهایی که میشود به مردم کرد و خیلی شما میتوانید نقش آفرین باشید و تاثیرگذار ببینید آقای حاجی بگلو این مجوزها و این پروانهها پولی که بابت ساخت و ساز و مجوزهای آنها شهرداریها دریافت بناست که خرج خود مردم و شهر شود از طرفی میبینیم به خاطر اینکه شهرداریها وابسته به این درآمد هستند هزینههای هنگفتی را از مردم مطالبه میکنند این هم باعث گرانی مسکن شده، خیلی از انبوه سازها وقتی میبینند که این مجوز این پروانه و این هزینه مضاعف را دارد مجبور است که از مردمی که میخواهد آن خانه را بهش بفروشد دریافت کند یا خیلی از مردم که خودشان دارند شخصی سازی میکنند این هزینههای سنگین را باید به شهرداریها بپردازند چقدر دارید میروید به سمت اینکه محدوده شهرها را گسترش بدهید که از آن گرانی زمین کاهش پیدا کند چقدر میخواهید بروید به آن سمتی که این هزینهها برای مردم کاهش پیدا کند تا راحتتر بتوانند یک مجوز ساخت و یک پروانه ساخت را دریافت کنند؟
حاجی بگلو: ببینید ما اولاً اینکه اینکه شما میگویید که بحث افزایش پروانههای ساختمانی ما بر اساس تورم بر اساس ابلاغیههایی که انجام شده وزارت کشور هم دستورالعملش را داده و در بودجه پیش بینی میشود ما تا سقف تورم اجازه افزایش داریم.
سوال: امسال را چقدر دیدهاید در بودجه ۱۴۰۴؟
حاجی بگلو: در ۱۴۰۴ حالا مشهد، چون من مشهد را حضور ذهن دارم فکر میکنم نزدیک ۳۰ و خوردهای درصد ۳۶ درصد.
سوال: خیلی سخت است برای مردم این افزایش ۳۶ درصدی؟
حاجی بگلو: تورم چقدر است.
سوال: تورم را باید ببینیم نقطه به نقطه است، تورم سالانه است اگر حقوق مردم ۲۰ درصد اضافه شده من عرضم چیز دیگری است نمیخواهم با شما راجع به این موضوع بحث کنم میخواهم بگویم شما کمک بدهید محدوده شهرها را گسترش بدهید منابع درآمدی دیگری برای شهرداریها تعریف بفرمایید که حداقل از جیب مردم کمتر هزینه شود که مسکن قیمتش بیاید پایینتر، ازدواج سریع و آسان شکل بگیرد و منتهی شود به فرزندآوری نهایتاً؟
حاجی بگلو: اولاً اینها جز تکالیف وزارت راه و شهرسازی است.
سوال: شما الان این قدرتی که در شورای عالی فرمودید میتوانید ورود کنید؟
حاجی بگلو: اجازه بدهید میخواهم بگویم که وزارت مسکن چه کرده که وظیفهاش ساخت مسکن دیگر در برنامه هفتم هم الان جز تکالیفش است، ما وقتی میگوییم مسکن شما میگویید افزایش دادهایم بله من به خاطر درآمدهای شهرم، چون نتوانم جای دیگر منابع کسب کنم اومدم از این درآمد استفاده میکنم ما در مناطق کم برخوردار صدور پروانه ساختمانی مان نسبت به مناطق برخوردار کمتر است، یعنی آن عدالت محوری را که گفتم ما انجام دادهایم یعنی گفتیم.
سوال: خدمات کمتری را هم دریافت میکنند در همان مشهد شما وقتی که خط مترو است، خط خطوط بی آر تی است، تاکسی هست اگر میخواهید به حاشیه شهر خدمت رسانی کنید تنظیف است جمع آوری پسماند است انصاف بدهیم که مناطق برخوردار بیشتر خدمت دریافت میکنند؟
حاجی بگلو: نه، در مشهد این اتفاق شکل نمیگیرد.
سوال: در بسیاری از شهرهای ما این اتفاق میافتد؟
حاجی بگلو: در دوره ششم در مشهد این اتفاق شکل گرفت عدالت محوری برای تمام مناطق است، من به شما قول میدهم و از شما خواهش میکنم یک بازدیدی بیایید همان مناطقی که شما نام بردید نمیگویم صد در صد انجام دادهایم، چون زمان میخواهد، کار زیاد میخواهد، ما توانستهایم در دور ششم آن حداقلها را انجام بدهیم، هنوز جای کار دارد، وقتی ۵۰ درصد بودجه شهر را فقط به مناطق کم برخوردار سوق دادیم، ما بر اساس بودجه و آمار میآییم تصمیم میگیریم، میگوییم ما ۷۰ همت پول گذاشتهایم در بودجه پیش بینی کردهایم از این ۷۰ همت نزدیک به ۳۰ همت دارد میرود در مناطق کم برخوردار.
سوال: این دستورالعمل شده که به سایر استانها و به سایر شهرها و روستاها ارجاع بدهید به عنوان یک پیشنهاد؟
حاجی بگلو: این خودش به عنوان یک پیشنهاد یا به عنوان یک پایلوت در مشهد شکل گرفته، حتماً این کار را خواهیم کرد ولی میخواهم بگویم اینکه شما گفتید این اتفاق در مشهد شکل نمیگیرد و قطعاً در جاهای دیگر هم در دوره ششم، چون نگاه مدیریتی شان و نگاه شوراییشان مدلشان این است که عدالت محوری در مناطق کم برخوردار شکل بگیرد و آنها بهرهمند شوند این اتفاق شکل گرفته در حوزه مسکن ما بارها گفتهایم اگر کمیسیون ماده ۵ در اختیار کلانشهرها و مراکز استانها قرار میگرفت امروز ساخت و ساز مسکن اینکه شما گفتید نرخ پروانه به جای ۱۰۰ واحد ۲۰۰ واحد امروز یک میلیون مسکن میساختند خود شهرداریها ماده ۵ را در اختیار شهرداریها واگذار کنند چرا واگذار نمیکنند، چرا اینقدر محکم چسبیدهاند به این کمیسیون ماده ۵، آخه چیه این کمیسیون ماده ۵، اینکه جز اختیارات من است در شهر دارم انجام میدهم.
سوال:توجیه آنها چیه؟
حاجی بگلو: توجیه آنها این است که شما هرجوری که دوست دارید میروید پروانه صادر میکنید و نظم و انضباط شهر را به هم میریزید.
سوال: خب درست میگویند یا غلط میگویند؟
حاجی بگلو: نه، اتفاقا من میگویم، چون.
سوال: ببینید به لحاظ زیبایی شناسی شهری، به لحاظ مبلمان شهری، به لحاظ اینکه بافت شهری ما متناسب با معماری ایرانی و اسلامی باشد، هیچ کدام از اینها رعایت نمیشود ما به خاطر اینکه میرویم در این کمیسیون ماده ۵ ماده ۱۰۰ جریمه را میگیریم ببینید بسیاری از؟
حاجی بگلو: ماده ۵ با ماده ۱۰۰ خیلی متفاوت است.
سوال: من مثال زدم، چون شهرداریها ناگزیر هستند و اینها را به عنوان منابع درآمدی خودشان میبینند میگویند برو بساز، برو هر مدلی خواستی نما را بساز، طبقاتت را بساز، بعد میای جریمهاش را میدهی منم خوشحالم حقوق پرسنلم را میدهم؟
حاجی بگلو: نه، ببینید شهرداری خدمات را در شهر دارد میدهد من میدانم در این منطقه چی نیاز است چی نیاز نیست طرح جامعی که ابلاغ شده بر اساس طرح جامع شهر مشخص است که باید چگونه ساخت و ساز در آن شکل بگیرد، آیا واقعاً کمیسیون ماده ۵ در اختیار دولت هست یعنی استانداریها و اداره کل راه و شهرسازی آیا در ساخت و سازهای دستگاه دولتی رعایت میشود.
سوال: کمتر؟
حاجی بگلو: نمیشود اصلاً نمیشود.
سوال: به نسبت انبوه سازان و شخصیسازها بیشتر رعایت نمیکنند؟
حاجی بگلو: نه، انبوه سازان اگر نظم و انضباط باشد و در اختیار شهرداریها باشد بر اساس طرح جامع اقدام شود من بهتون قول میدهم این اتفاق شکل نمیگیرد ما وظیفه داریم.
سوال: بسیار خوب که این موارد را حتماً باز هم با آن درایتی که جنابعالی و همکارانتان دارید پیگیر باشید تا به هر حال آن استانداردهایی که مطلوب جامعه شهری و روستایی ما است شکل بگیرد آقای حاجی بگلو میخواهم به موضوع قبلی باز برگردم مغفول ماند توسعه شهرها را چقدر مد نظر دارید تغییر کاربریها را چقدر فکر میکنید میتواند بیاید کمک کند به ساخت و سازها الان خیلی از مردم را میبینیم در حاشیه شهرها از خود همان مشهد عزیز شما گرفته تا سایر شهرها آمدهاند ساخت و سازهایی کردهاند شهرک سازیهایی کردند حالا درگیر آب هستند، درگیر آسفالت هستند، درگیر اتوبوس هستند، درگیر تاکسی هستند، شهرداریها هم نمیتوانند خدمات بدهند میگویند تو خارج از محدوده هستی در صورتی که بچهاش دارد در شهر مدرسه میرود و خیلی از موارد این چنینی چه کار باید کرد که این مشکل حل شود؟
حاجی بگلو: اولاً ما اعتقاد نداریم که حاشیه شهر باید توسعه پیدا کند اینکه اصلاً به نظر من اشتباه است ما بگوییم حاشیه شهر باید توسعه پیدا کند، نه ما حاشیه شهر را باید ببندیم بعد نظم و انضباط را برقرار کنیم، باید ساخت و سازها بر اساس استانداردها باشد شهر نیاز دارد این نمیشود که من بگویم امروز یک دیوار من اینجا گذاشتهام فردا یکی دیگه یک دیواری اینور بگذارد.
سوال: دیوارها را الان آمدند گذاشتند؟
حاجی بگلو: بله، گذاشتن من که نمیگویم نگذاشتهاند میگویم که این توسعه نیست ما بر اساس طرح جامع.
سوال: نمیشود هم بهشون خدمت رسانی نکرد؟
حاجی بگلو: ما باید برگردیم مهاجرت معکوس را شکل بدهیم ما وقتی که در شهر چرا میآید در حاشیه قرار میگیرد چرا میآید در مناطق سکونتهای غیر رسمی قرار میگیرد.
سوال: چون در مبدا خودش اشتغال نیست، ازدواج نیست، مسکن نیست؟
حاجی بگلو: بله، اشتغال نیست، مسکن نیست، ازدواج نیست، ببینید الان طرحهای هادی که در روستاها دارد شکل میگیرد مسکن حالا حتماً من باید با رئیس بنیاد مسکن هم بشینیم و موضوع را حل و فصل کنیم، در برنامه هفتم توسعه هم آمده من یک طرحی را الان میخواهم بازنگری کنم خیلی از گزارشات مردمی به من رسیده از شوراها میگوید روستای ما چند سال پیگیر بازنگری طرح هادی شکل بگیرد فرزند من هم میخواهد سربازیش تمام شده و درسش تمام شده و برگردد در روستا خانهای برایش بسازم من نمیتوانم بسازم اجازه به من نمیدهند چرا باید این طرح هر ۱۰ سال شکل بگیرد این به نظرتان توسعه است، طرح بازنگری طرح هادی به نظر من هر دو سال باید انجام شود، چون نیاز مردم است، ما اگر قرار باشد مهاجرت معکوس را شکل بدهیم باید شرایط را در روستاها فراهم کنیم، از مسکن گرفته، اشتغال گرفته، اقتصاد خانگی گرفته، اقتصاد کشاورزی، اینها را باید مهیا کنیم، وقتی نباشد مجبور میشود بیاید در حاشیه شهر قرار بگیرد، برود یک جایی کار کند آخر شب هم برود آنجایی که نباید برود برود زندگی کند، ما باید اینها را فراهم کنیم شرایط را باید برای مردم به گونهای آماده کنیم که این رغبت باشد برگردند به روستاها.