تبلیغات پزشکی دروغین پوست، مو و لاغری زیر ذره‌بین: تخلفات گزارش می‌شوند

بهداشت نیوز چهارشنبه 17 اردیبهشت 1404 - 12:17

به گزارش بهداشت نیوز بخشنامه جدیدی با استناد به دستورالعمل سازمان نظام پزشکی، بر لزوم ساماندهی تبلیغات پزشکی در فضای مجازی تاکید دارد. این اقدام در پاسخ به گسترش تبلیغات غیرمجاز و حضور افراد فاقد صلاحیت در این عرصه، به ویژه در زمینه‌های حساس پوست، مو و کاهش وزن صورت گرفته است. چنین تبلیغاتی نه تنها از چارچوب‌های قانونی خارج شده، بلکه به جایگاه حرفه پزشکی و سلامت روانی و اجتماعی جامعه نیز آسیب وارد کرده‌اند.

سیدسجاد رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت، بر ضرورت تشدید نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل تاکید کرده است. وی اعلام نمود که هرگونه تبلیغات پزشکی بدون مجوز و مغایر با شأن حرفه‌ای جامعه پزشکی باید به سرعت شناسایی و تخلفات مربوطه به سازمان نظام پزشکی گزارش شود. این رویکرد با هدف حفظ سلامت عمومی و جلوگیری از مداخلات درمانی غیرعلمی و تبلیغات گمراه‌کننده اتخاذ شده است.

بر اساس این بخشنامه، معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف شده‌اند تا ضمن اطلاع‌رسانی دقیق به کلیه مطب‌ها، دفاتر کار و مؤسسات پزشکی تحت پوشش خود، گزارش جامعی از نقاط قوت و ضعف اجرایی دستورالعمل فعلی تهیه کنند. این گزارش باید تا پایان اردیبهشت‌ماه به مرکز نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان وزارت بهداشت ارائه شود تا در صورت نیاز، بازنگری یا اصلاحات قانونی لازم با همکاری مراجع ذی‌ربط از جمله سازمان نظام پزشکی انجام پذیرد.

هدف نهایی از این اقدامات، تفکیک تبلیغات مجاز و علمی از مداخلات غیرمجاز و آسیب‌رسان است. همچنین، حفظ حرمت و اعتبار حرفه پزشکی و پاسداشت سلامت جامعه از دیگر اهداف کلیدی این بخشنامه به شمار می‌رود. وزارت بهداشت امیدوار است با اجرای دقیق این دستورالعمل و افزایش نظارت، شاهد کاهش چشمگیر تبلیغات پزشکی فریبنده و بدون مجوز در فضای مجازی باشیم.

منبع: وبدا

منبع خبر "بهداشت نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.