فاز نخست فواد ۱۲۸ افتتاح شد

دیجیاتو چهارشنبه 17 اردیبهشت 1404 - 17:11
فواد ۱۲۸ قرار است مشکلات، اعتراضات و نارضایتی‌های شهروندان از نظام اداری را پیگیری کند. The post فاز نخست فواد ۱۲۸ افتتاح شد appeared first on دیجیاتو.

ایرانسل، در جایگاه مجری طرح، فاز نخست سامانه فوریت‌های اداری (فواد ۱۲۸) را برای استان قزوین افتتاح کرد.

به گزارش دیجیاتو، مراسم افتتاح سامانه فواد ۱۲۸ دیروز (سه‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) در سایت غرب تهران شرکت ایرانسل با حضور «علاءالدین رفیع‌زاده»، رئیس سازمان اداری و استخدامی؛ «محمدمحسن صدر»، رئیس سازمان فناوری اطلاعات؛ «کامل داوودی»، رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریت‌های اداری سازمان اداری و استخدامی و «علیرضا رفیعی»، مدیرعامل ایرانسل، برگزار شد. در این مراسم با «محمد نوذری»، استاندار قزوین، نیز تماس تصویری برقرار شد.

علاءالدین رفیع‌زاده، رئیس سازمان اداری و استخدامی

۴ هدف از پیاده‌سازی فواد ۱۲۸

سامانه فواد ۱۲۸ بر اساس تفاهم‌نامه‌ سه‌جانبه‌ای به بهره‌برداری رسیده که بهمن‌ ۱۴۰۳ با حضور ایرانسل به‌عنوان مجری طرح و کارفرمایی سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات امضا شده بود.

در این رویداد علاء‌الدین رفیع‌زاده، معاون رئیس‌‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی، با اشاره به اهداف این سازمان در راه‌اندازی این سامانه گفت: «ما 4 هدف را با  اجرای این سامانه دنبال می‌کنیم. نخستین هدف، نظارت همگانی مردم و نحوه ارائه خدمات به آنها و کسب رضایتمندی آنهاست  که برای ما اهمیت زیادی دارد. هدف دوم حل فوری مسائل با نظام اداری است.»

او افزود: «هدف سوم ارزیابی عملکرد کارمندانی است که در سطح عملیات فعالیت می‌کنند و با بهره‌برداری از این سامانه مبنای ارزیابی عملکردی آنها را نحوه ارائه خدمات به مردم در نظر می‌گیریم. هدف چهارم هم این است که اصلاح نظام اداری با نظر مردم انجام شود و براساس داده‌هایی که در این سامانه جمع خواهد شد، با استفاده از تکنیک‌های مدیریت داده، نظام اداری را اصلاح کنیم.»

محمدمحسن صدر، رئیس سازمان فناوری اطلاعات

فواد ۱۲۸ تکلیف مردم را مشخص می‌کند

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز با بیان اینکه هدف ما کسب رضایت مردم است و این تفاهم سه‌جانبه در مسیر رسیدن به دولت هوشمند نیز بر همین اساس امضا شده است، گفت: «حضور ایرانسل به‌عنوان ضلع سوم باتوجه‌به زیرساخت‌های مناسب، انتخاب شایسته‌ای بود. حکمرانی داده، شفافیت و ارائه خدمات به مردم موضوعاتی است که بارها درباره آن صحبت شده اما درنهایت به سرانجام نرسیده است. امیدواریم حرکت در این مسیر با حضور ایرانسل نقطه آغاز بسیار خوبی باشد و برکاتش را ببینیم.»

او اضافه کرد: «تکلیف مردم باوجود این سامانه مشخص شده است و وقتی می‌خواهند ارتباطی برقرار کنند، از طریق این سامانه می‌توانند اقدام کنند و زمانی که بخواهند خدماتی دریافت کنند، بازهم سراغ سازمان استخدامی می‌روند. امیدواریم مجموع این خدمات و آنچه مدنظر شخص رئیس‌جموری است، به ثمر بنشیند و بتوانیم این شفافیت را در تمام مراحل ارائه خدمات به مردم در نظر بگیریم.»

کامل داوودی، رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریت‌های اداری سازمان اداری و استخدامی

تشویق و تنبیه کارگزاران دولت براساس داده‌های سامانه

رئیس مرکز بازرسی نظارت بر خدمات عمومی و فوریت‌های اداری سازمان اداری و استخدامی کشور نیز با تأکید بر اینکه با شروع و بهره‌برداری از سامانه فواد ۱۲۸، برگ جدیدی از نظام اداری گشوده شده است، گفت: «در برنامه‌های بعدی، استان‌های دیگر علاوه‌بر قزوین نیز به این طرح ملی اضافه می‌شوند. ما در اجرای این سامانه، تجربه بسیار با ایرانسل داشتیم و پیشنهاد می‌کنیم باتوجه‌به زیرساخت‌های مناسب ایرانسل، در اجرای پروژه‌هایی مانند پیاده‌سازی دولت الکترونیک، اجرای سیاست‌های دیجیتال، توسعه ارتباطی مناطق محروم و کاهش شکاف دیجیتال از ظرفیت‌های این شرکت بهره ببرند.»

کامل داوودی با اشاره به تأثیراتی که اجرای این طرح خواهد داشت، توضیح داد: «پیگیری و رسیدگی فوری به شکایات از نظام اداری، نظارت دقیق بر دستگاه‌های اجرایی، ایجاد داده‌های ثبتی معتبر و دقیق، طراحی و ترسیم شکایات برخط به تفکیک سطوح ملی، دستگاهی و استانی و شهرستانی، ارائه بازخوردهای کوتاه‌مدت به رؤسای واحدهای مختلف، تدوین گزارش‌ها و ارائه به مقامات ذی‌ربط، صدور کارنامه مدیران براساس عملکرد پاسخگویی به شکایات شهروندان در کشور و تشویق و تنبیه بر پایه نتایج رسیدگی به شکایات شهروندان، از مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.»

علیرضا رفیعی، مدیرعامل ایرانسل

فواد ۱۲۸ ابزار کنترل کیفیت دولت هوشمند است

مدیرعامل ایرانسل نیز در این مراسم با اشاره به اینکه سرریز فناوری‌ها و دانش و تجربه‌ای که در این شرکت ایجاد می‌شود و توسعه پیدا می‌کند، در سطح کشور به انواع مختلف ارائه و عرضه می‌شود، گفت: «مجموعه ارتباط با مشتریان ایرانسل روزانه پشتیبان و پاسخگوی نزدیک به ۷۰ میلیون مشترک است و ظرفیتی ایجاد کرده است و ما آن را در قالب اجرای طرح فواد ۱۲۸ در خدمت دولت قرار داده‌ایم.»

رفیعی ادامه داد: «اقدامات مهمی در حوزه حکمرانی داده و دولت هوشمند شروع کرده‌ایم و تصورمان بر این است که سامانه فواد ۱۲۸ ماژول کنترل کیفیت سامانه دولت هوشمند می‌شود. این سامانه فرایند کنترل کیفیت شبکه دولت را به‌خوبی انجام می‌دهد. شرکت ایرانسل آمادگی دارد پروژه‌های بزرگ را در کشور به دست بگیرد، به نتیجه برساند و بر مبنای دانش و فناوری جهانی به‌خوبی به ثمر برساند.»

در جریان این مراسم، ارتباط زنده تصویری با استاندار قزوین برقرار شد. نوذری در این ارتباط طی سخنانی بیان کرد: در اجرای طرح فواد ۱۲۸، رضایتمندی مردم اساس کار است. اجرای این پروژه در جلسات شورای اداری تمام شهرستان‌ها پیگیری شده و استان قزوین آمادگی دارد این طرح را با قدرت هرچه تمام‌تر آغاز کند.

در ادامه با تماس رئیس سازمان اداری و استخدامی کشوربا سامانه فواد ۱۲۸ فاز نخست این پروژه برای استان قزوین به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

ویژگی‌های فواد ۱۲۸

سامانه فوریت‌های اداری (فواد ۱۲۸) قرار است مشکلات، اعتراضات و نارضایتی‌های شهروندان از نظام اداری را پیگیری کند و تمرکز آن بر مواردی است که شهروندان را در مواجهه با نظام اداری کلافه و عصبانی می‌کند و تاکنون امکان پیگیری و رسیدگی آن وجود نداشته است.

براساس اطلاعات ارائه‌شده، بعد از تماس تلفنی شهروندان با سرشماره ۱۲۸، بلافاصله موضوع به واحد رسیدگی به شکایات، بازرسی و ارزیابی عملکرد (یا عناوین مشابه) در دستگاه اجرایی ذی‌ربط ارجاع می‌شود.

یکی از خروجی‌های فواد ۱۲۸ تولید نقشه حرارتی است؛ درلحظه مشخص می‌شود کدام دستگاه در کدام خدمت در کدام استان شکایت‌های بیشتری دارد و از این طریق شکایات موردی پیگیری می‌شوند.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.