به گزارش رکنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش ، پیش از ظهر امروز پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه در نشست تخصصی شورای مؤسسان مدرسان غیردولتی کشور که در سالن اجتماعات اردوگاه باهنر برگزار شد، با بیان این که به مسایل و دغدغههای مدارس غیردولتی اشراف کامل دارم، گفت: تأسیس این شورا و برگزاری جلسات مستمر آن سبب حل بسیاری از مشکلات شده است.
وی با تأکید بر این که مجموعه مدارس غیردولتی امروز تبدیل به مجموعه قوی اثرگذار و اثر بخش در نظام تعلیم و تربیت شده است، گفت: ۲۰ هزار مدرسه و حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز و حدود ۲۱۰ هزار معلم آزاد و ۷۰ هزار معلم پیشکسوت در مدارس غیردولتی خدمت میکنند و این موضع نشان از جایگاه خطیر این حوزه در امر تعلیم و تربیت دارد.
وی افزود: اهمیت این جایگاه در نظام تعلیم و تربیت روشن و بدیهی است و از هر منظر نگاه کنیم، این سازمان در موضوعاتی نظیر: اقتصاد، اشتغال، خدمات و کیفیت و توسعه عدالت بر نظام و تربیت کمک میکنند.
کاظمی با طرح این پرسش که نگاهمان در این حوزه چیست، گفت: سیاست ما نسبت به مدارس غیردولتی، نگاه حمایتی با تمامی ابزارها است. آموزش و پرورش امر تمام حاکمیتی است و منافاتی با مشارکت مردم ندارد بلکه هم راستا است و مردم میدان دار آن هستند لذا تمام سیاستگذاری این حوزه از جمله در حوزه علمی، فرهنگی و تربیتی با آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت کیفیت آموزشهای مدارس غیردولتی، گفت: توجه به تعلیم و تربیت تمام ساحتی، بالاترین انتظار ما از مدیران مدارس غیر دولتی است.
کاظمی با اشاره به این که این مجموعهها از چهرههای زیبا و ساختارمند مشارکت مردم محسوب میشوند، گفت: در تاریخ ۴۶ساله انقلاب اسلامی، هیچ دولت و مجلسی تا این حد بر روی آموزش و پرورش توجه نداشته به طوری که در یک جلسه خروجی آن منتهی به ساخت ۱۱۰ مدرسه از سوی شهرداری تهران برای آموزش و پرورش شده است، .
وی ادامه داد: در نشستی که روز گذشته با حضور رییس جمهور، شهردار، وزیر مسکن و سایر نهادها برگزار شد نیز مشکل زمین برای این ۱۱۰ مدرسه در تهران حل شد.
کاظمی به رویکرد رییس جمهور محترم به نهضت مدرسهسازی اشاره کرد و افزود: در ۶ ماهه نخست سال گذشته خیرین ۷ همت و در ۶ ماهه دوم نیز ۱۱ همت و مجموعا۱۸ همت برای امر مدرسهسازی کمک کردهاند و این در حالی است این نوع مشارکتهای مردمی اغلب ۶ تا ۷ همت بوده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مهمترین محور مدارس غیردولتی گفت: تحول در کلاس درس با توانمندسازی معلمان و محور کیفیت در مدرسه با دو رویکرد رخ میدهد که معلم و مدیر نقش مهمی در آن دارند.
کاظمی با تاًکید بر این که به دنبال نگاه دوقطبی در آموزش و پرورش نیستیم، گفت: اما برخی دغدغههایی وجود دارد که آنها را برطرف میکنیم تا نگذاریم خدشهای در نظام تربیت به وجود آید.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی افزود: البته حقوق مردم و دانشآموزان خط قرمز ما است و باید این موضوع در میان شورای مؤسسان مطرح شود تا شاهد رضایت مندی مردم در این حوزه باشیم.
وزیر آموزش و پرورش، به نقش معلمان در مدارس غیردولتی ارزشمند اشاره کرد و گفت: معلمان مدارس غیردولتی که پرتلاش و عاشقانه در این فضا مشغول فعالیت هستند چرا که آنان برای ما همانند معلمان رسمی از همان جایگاه برخوردارند و باید به توانمندسازی این معلمان کمک کنیم و به آنها انگیزه بدهیم.