گزارش جدیدی از شرکت فینتک Ramp نشان میدهد که سرعت پذیرش ابزارهای هوش مصنوعی OpenAI در میان کسبوکارهای آمریکایی به طرز قابل توجهی افزایش یافته و این شرکت را در رقابت با رقبایی همچون آنتروپیک و بخش هوش مصنوعی گوگل، به جایگاه برتر بازار سازمانی رسانده است.
طبق دادههای منتشرشده از شاخص هوش مصنوعی Ramp AI Index، تا آوریل 2025 (اردیبهشت 1404)، حدود 32.4 درصد از کسبوکارهای آمریکایی از مدلها، پلتفرمها و ابزارهای OpenAI اشتراک فعال داشتهاند؛ این عدد در ژانویه (دی) 18.9 درصد و در مارس (فروردین) 28 درصد بوده است که نشاندهنده روند رشد پرشتاب OpenAI در بازار مشتریان سازمانی است.
در مقایسه، رقبای OpenAI رشد بسیار کندتری را تجربه کردهاند. تنها 8 درصد از شرکتها تا آوریل (اردیبهشت) اشتراک محصولات آنتروپیک را داشتهاند، که نسبت به 4.6 درصد در ژانویه (دی)، رشد کمی محسوب میشود. از سوی دیگر، اشتراک محصولات هوش مصنوعی گوگل نیز از 2.3 درصد در فوریه (بهمن) به تنها 0.1 درصد در آوریل کاهش یافته است.
اقتصاددان شرکت Ramp میگوید OpenAI با سرعتی بیشتر از هر شرکت دیگر در پلتفرم Ramp مشتریان جدید جذب میکند. او تاکید دارد که OpenAI در شاخص آنها، نرخ پذیرش بالاتری نسبت به سایر شرکتهای ارائهدهنده مدلهای هوش مصنوعی دارد.
اگرچه شاخص AI Ramp نمای کاملی از بازار نیست و تنها از دادههای حدود 30 هزار شرکت استخراج شده، اما همچنان یک تصویر قابلاتکا از روند فعلی ارائه میدهد. به دلیل نوع طبقهبندی هزینهها، ممکن است برخی هزینههای مرتبط با هوش مصنوعی شناسایی نشده باشند. بااینحال، آمارها نشان میدهد که OpenAI بهطور مداوم جایگاه خود را در بازار درحال رشد هوش مصنوعی سازمانی تقویت میکند.
در گزارشی که OpenAI در آوریل منتشر کرد، اعلام شد که تعداد کاربران تجاری این شرکت از یک میلیون در سپتامبر، به بیش از دو میلیون رسیده است. همچنین، طبق اطلاعات بلومبرگ، OpenAI پیشبینی کرده که درآمدش امسال به 12.7 میلیارد دلار برسد و تا سال 2026، به رقم قابلتوجه 29.4 میلیارد دلار افزایش یابد.
با افزایش قابل توجه تعداد کاربران تجاری و برتری در شاخصهای پذیرش سازمانی، OpenAI اکنون در صدر رقابت شرکتهای فعال در حوزه هوش مصنوعی قرار دارد. این شرکت نهتنها از نظر تعداد مشتریان، بلکه از منظر رشد درآمد نیز مسیر قدرتمندی را طی میکند و بهنظر میرسد رقبا فاصله زیادی برای جبران دارند.