ديدار حضرات آيات و مراجع عاليقدر سيد على سيستانى و عبدالله جوادى آملى در نجف اشرف از جهات مختلف قابل توجه است.
آيت الله سيستانى در پيروى از استادشان حضرت آيت الله سيد ابوالقاسم خويی اعتقاد به قرائت حداقلى دين در سياست دارد. شان مرجعيت و روحانيت را در تبليغ و اشاعه دين و شريعت و عدم ورود به عرصه سياست و حكومت دارى مى داند. از نظر ايشان ولايت فقيه در حوزه بس محدود (ولايت فقيه حداقلى) مى تواند ورود كند.
از ديدگاه وى مصلحت واقعى در تامين منافع مردم است و فقهاء بايد بر اين مبناء آراى فقهى خود را استنباط و صادر كنند.
آيت الله جوادى آملى به تاسى از استاد بزرگوارشان حضرت امام خمينى اعتقاد به نظام امت و امامت دارند.
ولايت مطلقه فقيه را باهمه شوون و اختيارات قبول دارند. ايشان بر اين باور هستند كه بعد از نظام پادشاهى مردم نظام امامت را جايگزين آن كردند. از ديدگاه ايشان به نقل از امام على عليه السلام مردم ستون دين هستند و بايد همواره منافع و مصالح مردم را مد نظر داشت.
هر دو فقيه، مجتهد و اسلام شناس هستند و پيروان و مقلدان فراوانى دارند.
يكى مكتب نجف را نمايندگى مى كند (سيستانى) و ديگرى مكتب قم را (جوادى آملى)
هر دو قرائت در عراق و ايران در حال اجراست.
مراجع و فقهاء دژ و استوانه هاى دين و مذهب تشيع هستند. از خداى بزرگ سلامتى آنان را خواهانيم.
درباره انديشه و مكتب فكرى نجف و قم و حضرات آيات سيستانى و جوادى آملى در كتاب "فقه، سياست و حكومت (جهاددانشگاهى) به تفصيل نوشته ام. علاقمندان به كتاب مراجعه فرمايند.