به گزارش خبرنگار تابناک از استان تهران، موتورسیکلتها زمانی بهعنوان راهکاری سریع، کممصرف و اقتصادی در کلانشهر تهران معرفی شدند. اما امروز به یکی از چالشهای جدی امنیت، سلامت و آرامش شهری تبدیل شدهاند. کافیست ۱۰ دقیقه در یکی از خیابانهای پرتردد تهران قدم بزنید، عبور خلاف جهت، ورود به پیادهرو، حمل غیرقانونی بار، سوار کردن چند سرنشین بدون کلاه ایمنی، و در نهایت ناپدید شدن پس از تصادف بدون هیچ پیگیری.
فریاد هشدار استاندار تهران
علیرضا معتمدیان، استاندار تهران در یکی از صریحترین مواضع مسئولان در ماههای اخیر گفت: تهران بهشت موتورسواران بیقانون شده است. بخش قابل توجهی از آنها فاقد بیمه، گواهینامه و پلاک هستند و روزانه هزاران تخلف ثبتنشده در سطح شهر رخ میدهد. متأسفانه دستگاههای مسئول در برخورد و ساماندهی آنها دچار ضعف جدی هستند. اگر این روند ادامه پیدا کند، دیگر چیزی از نظم شهری باقی نخواهد ماند.
آمارهایی که نگرانکنندهاند
بر اساس آمارهای رسمی منتشرشده از پلیس راهور بیش از ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده در تهران تردد میکنند و ۷۰٪ تصادفات منجر به جرح و فرار در تهران، مرتبط با موتورسیکلتها است و همچنین در حدود ۳۰٪ موتورسواران، فاقد بیمه شخص ثالث هستند و فقط ۲۰٪ موتورسیکلتهای کاربراتوری معاینه فنی دارند، با این شرایط، هر روز شاهد اتفاقات تلخ، تصادفهای بدون شناسایی و فرار از مسئولیت هستیم.
تجربههای عینی شهروندان؛ وقتی اعتراض جرم است
معلم یکی از مدارس در گفتوگو با تابناک گفت: من در پیادهرو خیابان آزادی راه میرفتم که موتوری با سرعت از کنارم رد شد، کیفم به موتورش گیر کرد و زمین خوردم. وقتی اعتراض کردم، جوابم فحش بود!
همچنین راننده تاکسی اینترنتی گفت: بارها شده با موتور تصادف کنم، طرف بدون بیمه و پلاک فرار کرده. پلیس میگه نمیشه ردیابی کرد، خوب پس ما چکار کنیم؟
کارمند بانک با اشاره به تردد هزاران موتور فقط در یک معبر گفت: موتورها حتی از توی میدان ممنوع وارد میشن. چراغ قرمز براشون حکم توصیه داره نه قانون!
نقش دستگاهها: مسئول کیست؟
پلیس راهور: گفته میشود پلیس با کمبود نیرو، تجهیزات هوشمند و اختیارات قضایی کافی برای توقیف سریع و دائمی موتورسیکلتهای متخلف مواجه است. اما آیا این توجیه کافیست؟
شهرداری تهران: پروژههایی، چون «نوسازی موتورسیکلتهای کاربراتوری»، «ممنوعیت تردد در محدوده کنترل آلودگی» و «موتورهای برقی» روی کاغذ مانده و اجرای مؤثری نداشتهاند.
قوه قضائیه: پروندههای موتورسواران متخلف گاه ماهها در پیچوخم سیستم قضایی گم میشوند یا با جریمههای سبک مختومه میشوند.
آلودگی صوتی و زیستمحیطی؛ تهران در محاصره دود
موتورسیکلتهای کاربراتوری بین ۷ تا ۱۵ برابر خودروهای استاندارد، آلودگی منتشر میکنند. صدای وحشتناک اگزوزهای دستکاریشده، شب و روز محلات مرکزی تهران را به جهنمی صوتی تبدیل کرده است.
پیشنهادها و راهکارهای عاجل
۱- حذف کامل موتورسیکلتهای کاربراتوری تا پایان سال ۱۴۰۵، ۲- نصب پلاک الکترونیک و ردیاب بر تمام موتورسیکلتها ۳- ایجاد سامانه گزارش مردمی تخلفات موتورسواران با عکس و ویدیو ۴- افزایش برخورد میدانی پلیس و توقیف درجا ۵- طرح ترافیک موتورسیکلتها در هسته مرکزی شهر ۶- تشویق موتورسواران به استفاده از وسایل نقلیه برقی با یارانه دولتی.
شهرِ بینظم، قانونِ بیاعتبار
تهران امروز در محاصره قانونی است که فقط برای برخی اجرا میشود. موتورسواران بیقانون به نماد شکست مدیریت شهری در اعمال حاکمیت قانون تبدیل شدهاند. اگر مسئولان باز هم تعلل کنند، تهران فردا نهفقط آلودهتر، بلکه ناامنتر، پرتنشتر و بیاعتمادتر خواهد بود. تهران به تصمیمی قاطع نیاز دارد؛ نه دیگر برای رفاه، بلکه برای بقا.