حضور در کن حالا بخشی از استراتژی برندینگ شده است. بستههای ویژه «کن» با قیمتهایی بین ۱۰ تا ۳۰هزار دلار یعنی تقریبا بین ۷۵۰میلیون تا ۲.۸میلیارد تومان به اینفلوئنسرها اجازه میدهند روی فرش قرمز قدم بگذارند، در مهمانیها شرکت کنند و تصاویر آنها توسط عکاسان حرفهای ثبت شوند. برخی از این افراد خودشان هزینهها را میپردازند، درحالیکه برخی دیگر توسط برندهایی که به دنبال دیده شدن جهانی هستند، حمایت مالی میشوند.
وبسایت هندی «MoneyControl» در گزارشی با اشاره به حضور اینفلوئسنرهای این کشور از جمله نانسی تیاگی و پارول گولاتی عنوان کرد رسانههایی مانند «Brut India» در گشودن درهای کن به روی سلبریتیها نقش داشتهاند. این رسانه که شریک رسمی جشنواره است، اینفلوئنسرها و فعالان اجتماعی را به عنوان اعضای «Brut Squad» برمیگزیند و به آنها دسترسی رسمی به فرش قرمز میدهد. این راهبرد، کن را به صحنهای عظیم نهتنها برای سینما، بلکه برای تولید محتوا، بازاریابی برند و ساخت هویت شخصی تبدیل کرده است.
جایگاه فیلمسازان در این میان با چالش جدی روبهرو شده و اگرچه برخی از آنها هنوز خبرساز و مورد توجهاند اما تمرکز رسانههای جریان اصلی و البته شبکههای اجتماعی بیشتر بر این است که چه کسی چه پوشیده است. اگر در ایام جشنواره در اینستاگرام جستوجو کنید، به احتمال زیاد ابتدا با نکات مد و استایل مواجه میشوید تا نقدهای سینمایی. جشنواره کن که برای بزرگداشت هنر سینما شکل گرفته بود، بهتدریج تحتتاثیر زرقوبرق مد و فرهنگ اینفلوئنسری قرار گرفته است.
وبسایت بالیوود لایف نیز در گزارشی نوشته است: با گذر زمان، شایعات زیادی درباره «انحصاریبودن» این رویداد مطرح شده است، بهویژه از آنجا که ستارههای محبوب شبکههای اجتماعی که هیچ ارتباطی با دنیای سینما ندارند نیز در فرش قرمز کن دیده شدهاند. پس آیا واقعا افراد برای راه رفتن روی فرش قرمز پول پرداخت میکنند؟ واقعیت این است که نه کاملا. جشنواره کن میگوید فقط با دعوت مهمانانش را دور هم جمع میکند و شرکتکنندگان یا دعوت میشوند یا باید فرآیند ارائه مدارک و گزینش را طی کنند. بیشتر هزینههای حضور نیز توسط برندهایی که با این افراد همکاری دارند پرداخت میشود.
آنوپریا کاپور، تولیدکننده محتوای اینستاگرامی، تصویری از ایمیلی را منتشر کرد که مدعی بود به او پیشنهاد بستهای برای حضور در جشنواره کن داده شده است. در این ایمیل، فردی پیشنهاد «بستهای» را مطرح کرده که با قیمتش از ۸۰۰هزار روپیه تا ۱.۲میلیون روپیه بوده است.
آنوپریا در استوری خود نوشت: «اگر فکر میکنید اینفلوئنسرها به جشنواره کن یا نمایشهای مد بینالمللی «دعوت میشوند»، بدانید که خودشان هزینهاش را میدهند و این اشکالی ندارد اما مشکل این است که وانمود میکنند دعوت شدند و طوری رفتار میکنند که انگار نماینده کشورشان هستند.»