مکانیزم معکوس‌کننده نیروی رانش؛ فناوری حیاتی برای کاهش سرعت هواپیما پس از فرود (+فیلم)

عصر ایران چهارشنبه 31 اردیبهشت 1404 - 11:51
کانیزم معکوس‌کننده نیروی رانش (Thrust Reversal Mechanism) یکی از بخش‌های حیاتی در موتور هواپیماهای جت به شمار می‌رود که نقش مهمی در کاهش سرعت هواپیما پس از فرود دارد. این فناوری با تغییر جهت جریان هوای خروجی از موتور، نیرویی در خلاف جهت حرکت ایجاد می‌کند و به کاهش وابستگی به ترمزهای چرخ کمک می‌نماید.

 مکانیزم معکوس‌کننده نیروی رانش (Thrust Reversal Mechanism) یکی از بخش‌های حیاتی در موتور هواپیماهای جت به شمار می‌رود که نقش مهمی در کاهش سرعت هواپیما پس از فرود دارد. این فناوری با تغییر جهت جریان هوای خروجی از موتور، نیرویی در خلاف جهت حرکت ایجاد می‌کند و به کاهش وابستگی به ترمزهای چرخ کمک می‌نماید.

به گزارش کن نیوز، این مکانیزم در هواپیماهای تجاری مانند بوئینگ ۷۷۷ و ایرباس A۳۲۰ و همچنین در برخی از مدل‌های نظامی استفاده می‌شود. با فعال‌سازی این سیستم پس از تماس با باند فرود، بخش‌هایی از موتور مانند پره‌های هدایت‌گر یا درهای متحرک، مسیر هوای خروجی را به جلو منحرف می‌کنند و از طریق ایجاد مقاومت در برابر حرکت، باعث توقف سریع‌تر هواپیما می‌شوند.

در طراحی صنعتی و مهندسی، مدل‌سازی سه‌بعدی این سیستم با نرم‌افزارهایی مانند SolidWorks، CATIA و Fusion ۳۶۰ انجام می‌شود. طراحی دقیق این مکانیزم شامل قطعات متحرک، اتصال‌های مکانیکی، محرک‌های الکترومکانیکی و کانال‌های هوای هدایت‌شده است.

این مکانیزم نه‌تنها در افزایش ایمنی عملیات فرود مؤثر است، بلکه به کاهش استهلاک سیستم ترمز چرخ‌ها نیز کمک می‌کند.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.