ظرفیت‌های دریایی و کشاورزی شمال کشور نیازمند توجه ویژه وزارت صمت است

خبرآنلاین پنج شنبه 01 خرداد 1404 - 13:17
استاندار گیلان با انتقاد از غفلت وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به ظرفیت‌های منحصر به‌فرد استان‌های شمالی، خواستار بازنگری در سیاست‌های توسعه‌ای این وزارتخانه با تمرکز بر حوزه‌های دریایی و کشاورزی شد.

به گزارش خبرنگارخبرآنلاین گیلان هادی حق‌شناس در گردهمایی معاونان توسعه مدیریت و منابع و ذیحسابان وزارت صمت که در سالن اجتماعات هتل سفیدکنار بندر انزلی برگزار شد، اظهار داشت: «دریای خزر ظرفیتی بی‌نظیر برای توسعه تجارت و گردشگری کشور است که تاکنون مغفول مانده و لازم است در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای قرار گیرد.» اقلیم و منابع طبیعی گیلان، زمینه‌ساز توسعه پایدار استاندار گیلان با اشاره به مزایای اقلیمی استان گفت: «میانگین بارندگی سالانه کشور حدود ۱۲۳ میلی‌متر است، در حالی‌که این عدد در گیلان بیش از هزار میلی‌متر و در بندر انزلی به ۱۸۰۰ میلی‌متر می‌رسد که حتی از بسیاری از شهرهای پرباران جهان بیشتر است.» وی افزود: «حدود ۷۰ درصد از مساحت استان را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد و گیلان تنها استان کشور است که با پدیده فرونشست زمین مواجه نیست.

بارندگی سال گذشته در استان به بیش از ۱۴ میلیارد مترمکعب رسید و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب نیز پشت سد سفیدرود ذخیره شد.» لزوم تحول در کشاورزی و صنایع تبدیلی حق‌شناس با تأکید بر اهمیت اصلاح نژاد و زراعی‌سازی در افزایش بهره‌وری کشاورزی تصریح کرد: «میانگین تولید برنج در شمال کشور حدود ۴ تن در هکتار است، در حالی‌که این عدد در کشورهایی چون چین و ویتنام به ۸ تن می‌رسد.

ارتقای این حوزه می‌تواند در خودکفایی کشور مؤثر باشد.» وی با اشاره به فعالیت ۱۶۰۰ کارخانه فرآوری برنج در استان‌های شمالی افزود: «میزان ضایعات این واحدها حدود ۳۰ درصد است که بسیار بالاتر از استاندارد جهانی ۵ تا ۶ درصد است.» بحران در صنعت چای؛ از واردات تا سیاست‌های ارزی استاندار گیلان همچنین با اشاره به سهم ۹۵ درصدی این استان در تولید چای کشور، گفت: «از مجموع ۳۰ هزار تن چای تولیدی، تنها یک‌سوم آن صادر می‌شود و به‌دلیل سیاست‌های نادرست توزیعی، بسیاری از چایکاران متضرر می‌شوند. خرید داخلی چای در حال حاضر به واردات آن گره خورده است که موجب تأخیر در پرداخت‌ها و انباشت محصول می‌شود.» وی ادامه داد: «سال گذشته بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به چایکاران پرداخت شد که تنها ۲۵ درصد آن یارانه دولتی بود.

این در حالی‌ است که سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار صرف واردات چای می‌شود.» حق‌شناس تخصیص ارز ترجیحی به واردات را عامل آسیب به تولید داخلی دانست و افزود: «واردکنندگان هم از ارز ارزان سود می‌برند و هم از فروش در بازار آزاد، در حالی‌ که تولیدکننده داخلی از چنین حمایتی برخوردار نیست.» نگاه توسعه‌محور به دریا؛ ضرورتی مغفول استاندار گیلان با اشاره به ظرفیت‌های تجاری، گردشگری و لجستیکی استان گفت: «گیلان دارای مرز زمینی، ریلی، دریایی و هوایی است. بنادر انزلی و آستارا، خط ریلی متصل به جمهوری آذربایجان و فرودگاه رشت ظرفیت‌هایی هستند که باید در برنامه‌ریزی کلان لحاظ شوند.» وی افزود: «فرودگاه رشت با قرارگیری در ارتفاع ۲۸ متر پایین‌تر از سطح دریا، امکان حمل بار بیشتر را برای هواپیماها فراهم کرده و به‌لحاظ فنی شرایط ممتازی دارد.» حق‌شناس خواستار توسعه سفرهای کوتاه‌مدت دریایی با شناورهای سبک شد و گفت: «در نوروز ۱۴۰۳ بیش از دو میلیون خودرو وارد گیلان شد، اما زیرساخت‌های گردشگری دریایی به‌قدری ضعیف است که بسیاری از مسافران حتی امکان دسترسی به ساحل را نداشتند.» لزوم اصلاح سیاست‌های کلان اقتصادی در پایان، استاندار گیلان بر لزوم بازنگری در سیاست‌های بهره‌وری، ارزی و وارداتی تأکید کرد و افزود: «دولت باید به جای حمایت از واردات، از تولید داخلی حمایت کند. به عنوان نماینده دولت چهاردهم، مسئولیت عملکرد خود را می‌پذیرم و با رویکردی پاسخ‌گو برای اصلاح مسیر موجود تلاش خواهم کرد.»

46

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.