سوفی مانکس کافمن، منتقد نشریه ایندی وایر، در نقدی که پس از تماشای فیلم «زن و بچه» ساخته سعید روستایی در کن نوشت، با تمجید از بازی درخشان پریناز ایزدیار در این فیلم، او را یکی از شانسهای اصلی جایزه بازیگر زن کن دانست.
به گزارش ایسنا، در بخشی از این نقد آمده است: اکثر ما نمیدانیم مشکلاتمان در مقیاسی از عادی تا تراژیک، دقیقا کجا قرار میگیرند. یک روز دغدغهات این است که خانواده همسر آیندهات را تحتتاثیر قرار دهی یا با دردسرهای مدرسهای که نمیتواند پسرت را کنترل کند، دستوپنجه نرم میکنی. روز بعد، ناگهان زمین از زیر پایت کشیده میشود و دیگر هیچ نقطهاتکایی برای این اضطرابهای معمول اجتماعی باقی نمیماند. این سقوط از سطحی از استرس به وضعیتی از ویرانی را که دیگر هیچگاه قابل ترمیم نیست، پریناز ایزدیار، بازیگر قدرتمند ایرانی، به شکلی خیرهکننده به تصویر میکشد. شگفتانگیز است که با وجود دفعات زیاد گریه یا فریاد، بازی او هیچگاه تکراری نمیشود. او همواره با نوسانات تازهای به ضربات بیرحمانه سرنوشت واکنش نشان میدهد و نمیگذارد شخصیتش، «مهناز»، به فردی منفعل یا ماشینی تبدیل شود.
سعید روستایی، کارگردان ملودرامساز ایرانی که پس از فیلم «برادران لیلا» در سال ۲۰۲۲ بار دیگر به بخش رقابتی کن بازگشته، نشان میدهد که ذوقی آلمودوارگونه در ترسیم درد زنانه در بستر یک نظام مردسالار دارد. طراحی صحنهاش هرچند طبیعیتر از آثار فیلمساز اسپانیایی است، اما بیان احساسی پُررنگی دارد که در عین اغراق، میداند چه زمانی باید برای رسیدن به سکوتی زیبا، خود را مهار کند.
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: چند اشکال ساختاری باعث میشود گاه فیلم از یک ملودرام سینمایی به مرزهای سریالهای تلویزیونی نزدیک شود، زیرا بدبیاریها یکی پس از دیگری از راه میرسند. اما بازی پرشور و پیوسته ایزدیار، این توازن را حفظ کرده و بیننده را با خود همراه میسازد.
«زن و بچه» که یکی از ۲۲ فیلم رقابتکننده در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن است و بهعنوان یک درام خانوادگی معاصر با موضوع انتقام و بخشش توصیف شده است، پریناز ایزدیار (بازیگر فیلم متری ششونیم) را در نقش یک پرستار بیوه به تصویر میکشد که با پسر یاغی خود دستوپنجه نرم میکند. هنگامی که یک حادثه غمانگیز رخ میدهد، او خود را درگیر احساس خیانت میبیند، حتی درحالیکه به دنبال عدالت است.
شرکت فرانسوی «Goodfellas»، مسوولیت فروش بینالمللی این درام ایرانی را بر عهده گرفته است. این فیلم، اولین اثر سعید روستایی پس از فیلم «برادران لیلا» (رقابتکننده نخل طلای کن در سال ۲۰۲۲) است. پیمان معادی نیز در این فیلم همکاری دوباره با سعید روستایی داشته است که در این نقد اشارهای به بازی او نشده است.