مهاجرانی: روابط‌عمومی‌ها ایجاد شدند تا سازمان‌ها را اجتماعی کنند

خبرگزاری مهر یکشنبه 04 خرداد 1404 - 13:26
سخنگوی دولت در همایش مدیران روابط عمومی وزارت صمت، گفت: روابط عمومی‌ها ایجاد شدند تا سازمان ها را اجتماعی کنند و امر اجتماعی حتما نیاز به درک مختصات اجتماع دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه مهاجرانی در همایش سراسری مدیران روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: روابط عمومی‌ها بلندگو نیستند، کار اولیه روابط عمومی‌ها اطلاع رسانی و کار میانی آنها اقناع است و برای این اقناع سازی روابط عمومی‌ها باید از ابتدا با بحث و موضوع همراه باشند.

وی با تاکید بر اینکه روابط عمومی امری اجتماعی است، خاطرنشان کرد: روابط عمومی‌ها جارچی‌های قدیم نیستند که فقط بگویند چه کسی چه کاری را انجام داد. روابط عمومی‌ها ایجاد شدند تا سازمان‌ها را اجتماعی کنند و امر اجتماعی حتماً نیاز به درک مختصات اجتماع دارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: چرا علیرغم زحمات کشیده شده در طول چندین دهه، باز هم وقتی با مردم صحبت کنیم متوجه می‌شویم آن حس و درک لازم در خصوص اقدامات رخ داده وجود ندارد؟، آیا روابط عمومی‌ها کم کار کردند؟، الحق خیر. پس چرا این امر محقق نشده است؟، چون بدون درک امر اجتماعی در صدد بودیم که امر اجتماعی را محقق کنیم. تحقق امر اجتماعی ابتدا نیاز به فهم امر اجتماعی دارد. هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت. ما همان چیزی را برداشت می‌کنیم که کاشتیم. اگر از ابتدا امر اجتماعی از اجتماع برداشت شود و این محصول را به اجتماع برگردانیم؛ این امر رخ می‌دهد.

مهاجرانی با بیان اینکه وقتی فهم درست درباره امر اجتماعی نداریم مشخص است اقدامات ما در حوزه اجتماعی اثر نمی‌کند، تصریح کرد: وقتی راهبرد، استراتژی و چرایی انجام کار را فهم و تبیین نمی‌کنیم چطور انتظار داریم روابط عمومی‌ها در تبیین اقدامات شاهکار کنند؟ او که اعجاز ندارد نهایتاً می‌تواند به اندازه ابزار و افراد اقداماتی را انجام دهد. بنابراین اگر بنا است سیاست روابط عمومی در وزارت خانه مهم صنعت، معدن و تجارت عوض شود، ابتدا باید درباره چرایی این امر و این تغییر و بعد روی چگونگی آن صحبت کرد.

وی با یادآوری اینکه فهم اجتماعی درباره عملکرد درست سازمان باعث می‌شود سازمان‌ها در دل مردم جا باز کنند و این مهم از طریق روابط عمومی‌ها محقق می‌شود، اظهار کرد: همسو بودن و دخیل بودن روابط عمومی در موضوعات سازمان بسیار مهم است. از ابتدا روابط عمومی باید به مثابه یک نهاد اجتماعی باشد وبا کارکرد اجتماعی خود اقدام کند. روابط عمومی باید فراتر از کارمند باشد.

مهاجرانی با طرح این پرسش که آیا به اندازه کافی روابط عمومی مؤثر داشته‌ایم؟، افزود: نباید با رویکرد فعلی به نوعی بار بیش از حد روی سر روابط عمومی بار کنیم. رویکرد نوین در حوزه روابط عمومی این است که اگر می‌خواهیم طرحی نو در اندازیم، باید رویکرد خود را عوض کنیم. اگر می‌خواهیم انتظار از روابط عمومی را متفاوت کنیم باید از ابتدا چشم‌انداز را متفاوت کنیم و نقش روابط عمومی را متفاوت ببینیم. اصولاً تغییرات همیشه مشکل است. رویکرد نوین برای روابط عمومی نیازمند ابزار نوین است.

در بخش دیگر این برنامه، فاطمه زارعان مدیر مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقدام سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای تبدیل کردن دفتر روابط عمومی این وزارتخانه به مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت صمت، اظهار کرد: امروزه روابط عمومی به مرکز راهبرد اطلاعات تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اهمیت قرار دادن پیوست رسانه‌ای برای تمام فعالیت‌های وزارتخانه افزود: تا پیش از این سیاست واحدی در خصوص روابط عمومی نداشتیم. اکنون تشکیل یک شبکه اطلاع رسانی که تمام افراد در آن به صورت مویرگی حاضر باشند و اطلاعات از مرز به مرکز رد و بدل شود؛ ضرورت دارد.

زارعان ادامه داد: تولید محتوا در این زمان دیگر به تولید یک خبر و گزارش معطوف نمی‌شود بلکه باید در قالب‌های مختلف برای مخاطبین مختلف این محتوا را تولید کرد. در راستای تولید محتوای خوب، بحث آموزش جز برنامه‌های ما است و بدین منظور چهار دوره ملی برای روابط عمومی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفتیم.

مدیر مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نبود یک بانک اطلاعاتی درباره نیروی انسانی وزارت صمت را یکی از ایرادات موجود عنوان و خطاب به مدیران روابط عمومی حاضر در جمع تصریح کرد: در مستند سازی و آرشیوسازی ایراد داریم. باید زیرساخت و ساختار را درست کنیم. برنامه ارتباطی و رسانه‌ای سال ۱۴۰۴ خود را تنظیم کنید و برایمان بفرستید. روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند هاب (قطب) تولید محتوا در موضوعات ذی ربط خود در کشور باشد. فراموش نکنیم که تولید محتوا باید در راستای اعتماد سازی پایدار شکل گیرد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

بیشتر بخوانید