به گزارش خبرآنلاین، سید محمد مهدی میرزایی قمی در توضیح لزوم انجام معاینه فنی و استفاده از همه ظرفیت های قانونی جهت الزام خودروها به دریافت گواهی معاینه فنی گفت: انجام معاینه فنی قدمتی در حدود نیم قرن در کشور ایران دارد و از سال ۱۳۷۹ با راه اندازی نخستین مرکز معاینه فنی به صورت مکانیزه در کشور در پارک سوار بیهقی توسط شهرداری تهران با استفاده از تجهیزات انجام می شود.
وی با بیان اینکه خدمات معاینه فنی از دو رکن و مرتبه دارای کارائی و اهمیت است، افزود: رکن نخست آن مربوط به کنترل حاکمیتی بوده که در بسیاری از کشورها توسط دولت های ملی یا محلی به منظور اطمینان از انطباق با مقررات حاکم بر ایمنی و انتشار گازهای آلاینده برای خودروها اعمال می شود.خودرو با یک استاندارد مشخص تولید می شود و در چرخه تردد نیز بایستی با رعایت شرایط تعریف شده از منظر ایمنی و آلایندگی مطابق با شرایط استاندارد اولیه تولید اجازه تردد داشته باشد. انجام دوره ای معاینه فنی خودروها در قانون نیز به همین منظور پیش بینی شده است.
میرزایی قمی با تاکید به اینکه مراکز معاینه فنی بخش های آزمایشگاهی قابل اعتمادی بوده که شهروندان می توانند از وضعیت سلامت فنی خودروی خود مطلع شوند اظهارکرد: مضاف بر الزامات قانونی یک رکن هم مربوط به شهروندان و مسئولیت اجتماعی ایشان در قبال حفظ سلامت خود و سایر شهروندان است.انجام معاینه فنی و نگهداشت صحیح خودرو در قالب نحوه مشارکت شهروندان در حفظ سلامت شهر و شهروندان بدون تردید می تواند افزایش اثربخشی معاینه فنی در کاهش تصادفات و آلودگی هوا را به دنبال داشته باشد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی با اشاره به اینکه معاینه فنی دارای ضوابط و چهارچوب های قانونی در بحث فرایند اجرا و نحوه نظارت می باشد، بیان کرد: معاینه فنی یکی از ضابطه مند ترین خدمات در کشور است که تمام ارکان آن از اجرا تا نحوه نظارت و برخورد با تخلفات مراکز دارای قانون و ضابطه می باشد.
وی در خصوص نحوه نظارت بر صدور معاینه فنی در کشور توضیح داد: در ضوابط و قوانین به صراحت تکالیف دستگاه ها در بحث نظارت مشخص است . براساس آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو مصوب سال ۱۳۹۳ هیات وزیران مسئولیت هدایت و نظارت و کنترل فعالیت مراکز معاینه فنی بر عهده ستادهای معاینه فنی خودرو است که این ستادها در حال حاضر از سه رکن شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده است. ضمن اینکه کارگروه استانی معاینه فنی وزارت کشور نیز بر عملکرد ستادهای معاینه فنی نظارت عالیه و مضاعف دارند.
میرزایی قمی با اشاره بدین موضوع که ستاد معاینه فنی خودروهای تهران تنها در خصوص مراکز مستقر در شهر تهران دارای مسئولیت و پاسخگویی است گفت: بخشی از مراکز معاینه فنی شهر تهران متعلق به شهرداری تهران بوده و توسط خود ستاد معاینه فنی راهبری می گردد. در سایر مراکز معاینه فنی که تحت مالکیت و راهبری بخشی خصوصی می باشد نیز نظارت ستاد معاینه فنی در این مراکز در قالب استقرار ناظر مقیم که از طرف ستاد می باشد، صورت می گیرد. همچنین کلیه مراکز علاوه بر نظارت فیزیکی توسط دوربین های نظارتی نیز رصد و پایش می گردند. ضمن اینکه در سال گذشته کلیه خطوط معاینه فنی مراکز شهرداری تهران نوسازی شده و بحث نظارت و کنترل بر صحت رویه انجام آزمون های معاینه فنی به صورت نرم افزاری ارتقا یافته است. خوشبختانه این اقدامات باعث شده صحت عملکرد مراکز معاینه فنی شهر تهران به واسطه حساسیت های ویژه مدیریت شهری در کشور شاخص و متفاوت باشد و کلیه دستگاه های نظارتی بر این موضوع صحه بگذارند.
وی در خصوص کنترل و نحوه پایش معاینه فنی وسایل نقلیه تصریح کرد: گواهی معاینه فنی خودروهای مشمول از دوطریق مکانیزه توسط دوربین های سطح شهر و فیزیکی توسط پلیس کنترل می شود و خودروهای فاقد معاینه فنی در صورت تردد روزانه تنها به واسطه نداشتن گواهی معاینه فنی مبلغ ۱۰۰ هزار تومان جریمه می شوند. گفتنی است علاوه بر موارد ذکر شده طبق قانون یکی از مدارک مورد نیاز در هنگام معامله ارائه گواهی معاینه فنی معتبر است که از این درگاه نیز معاینه فنی کنترل می شود.
۲۳۳۲۳۶