به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک؛ اولین نشست کارگروه دائمی تحول در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با حضور وزیر آموزش و پرورش ، رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و جمعی از معاونان وزیر برگزار شد.
در این نشست، علیرضا کاظمی با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت یک امر حاکمیتی است، گفت: پوشش حداکثری کودکان در دوره پیش دبستانی باید به عنوان یک اولویت در دستورکار سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی هم میتوان به دستاوردهای بزرگی در شاخص پوشش دورۀ پیشدبستانی رسید، افزود: رسیدن به اهداف تعیینشده در اسناد بالادستی در بحث تعلیم و تربیت کودک نیازمند تلاش شبانهروزی و همکاری دیگر سازمانها و نهادهای مرتبط با سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: افزایش نرخ پوشش کودکان در دورۀ پیشدبستانی به طور مستقیم روی تقویت آموزش عمومی کشور اثرگذاری مطلوب دارد.
در ادامه این نشست حمیدرضا شیخالاسلام معاون وزیر و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به ضرورت نرخ پوشش حداکثری دوزۀ پیشدبستانی، کیفیتبخشی به محتوا را یکی دیگر از اولویتهای این سازمان در دور جدید دانست.
وی با اشاره به ضرورت مدیریت یکپارچه زیستبوم تعلیم و تربیت کودک، از استقرار رؤسای ادارات تعلیم و تربیت کودک در استانها خبر داد و اظهار داشت: خوشبختانه فرایند انتصاب روسای ادارات تعلیم و تربیت کودک در استانها به سرعت دنبال میشود و تلاش بر اینست تا نیمه خرداد، رئیس این اداره در همه استانها انتصاب شود.
شیخالاسلام با اشاره متغیرهای تاثیرگذار در شهریه، یادآور شد: در شهریه سال آینده، تمام متغیرها توسط سامانه ارزیابی میشود و در نتیجه اثرگذاری نیروی انسانی در تعیین شهریه به حداقل میرسد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک خاطرنشان کرد: فرایند ملی محاسبه شهریه برای سال آینده از دیروز، چهارم خردادماه آغاز شده و این در حالیست که این فرایند در سالهای گذشته در اواسط زمستان شروع میشد.
شیخالاسلام با اشاره به لزوم تسریع فرایندها، از ساماندهی سامانههای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک خبر داد و گفت: با برنامهریزیها و اقدامات انجامشده، انباشت ایجادشده در صدور مجوزها به سرعت در حال کاهش است و امیدواریم این مسئله در سال جاری به کلی رفع شود.
رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش نیز با اشاره به نقش دورۀ پیشدبستانی در ارتقاء کیفیت تحصیلی کودکان به ویژه در دورۀ ابتدایی، گفت: مطالعات جهانی نشان میدهد کشورهای پیشرو در حوزه آموزش، سرمایهگذاری دولتی بسیار زیادی در حوزه پیشدبستانی انجام دادهاند، زیرا این امر هم از منظر پژوهشهای شناختی و مغزی و هم به لحاظ پژوهشهایی که در حوزه اقتصاد آموزش انجام شده، کاملاً توجیهپذیر و علمی است.
وی با مطرح کردن این پرسش که حضور در کودکستان برای چه کودکانی ضروری است، خاطرنشان کرد: گذراندن دورۀ پیشدبستانی برای کودکانی که در مناطق کمتربرخوردار یا در خانوادههای دهکهای کمدرآمد زندگی میکنند، امری ضروری است، زیرا اغلب این کودکان از امکانات آموزشی کافی بهرهمند نیستند و در معرض محرکهای یادگیری قرار نمیگیرند؛ به همین دلیل مهارتهای پایه را کمتر از دیگر کودکان فرامیگیرند. این موضوع به خصوص در مناطق دو زبانه اهمیت بیشتری دارد.
وی تصریح کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز امر تعلیم و تربیت در دورۀ پیشدبستانی را به عنوان یکی از راهکارهای عدالت اجتماعی ذیل عدالت آموزشی مورد تاکید قرار داده است. این موضوع به خوبی نشان میدهد حمایت دولت برای افزایش نرخ پوشش تحصیلی تا چه اندازه ضروری است.
حکیمزاده تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود اغلب خانوادههایی که در دهکهای کم درآمد قرار دارند شهریه کودکستان را از سبد هزینههای خانوار حذف میکنند و در نتیجه کودکان این خانوادهها که اتفاقاً بیش از دیگران به گذراندن دورۀ پیشدبستانی نیاز دارند، امکان حضور در این دوره را از دست میدهند. در چنین شرایطی حمایتهای دولت با سازوکارهای قانونی میتواند نقش تعیینکنندهای داشته باشد.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان این که عدالت آموزشی از مسیر افزایش نرخ پوشش دورۀ پیشدبستانی محقق میشود، گفت: دورۀ پیشدبستانی کلید عدالت آموزشی و شرط تحقق آن است.
در ادامه، محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش توسعه دورۀ پیشدبستانی را امری مهم و ضروری برای تحقق عدالت آموزشی توصیف و تصریح کرد: شرایط باید به گونهای باشد که به طور ویژه کودکان دهکهای کمدرآمد بتوانند در این دوره حضور پیدا کنند و مهارتهای لازم را برای ورود به آموزش عمومی کسب کنند.
علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز با تاکید بر اینکه گذراندن دوۀ پیشدبستانی یک الزام است، بهبود امکانات و زیرساختهای قانونی را گام اول برای افزایش نرخ پوشش دانست و گفت: کودکان در دورۀ پیش از دبستان به لحاظ روحی، روانی و عاطفی بسیار حساس و پذیرنده هستند؛ به همین دلیل قرارگیری آنان در معرض مهارتآموزی امری ضروری است.