جنجال های اخیر پیرامون سه نرخی شدن گازوئیل و اعتصابات کامیونداران کشور، موجی از حواشی را پدید آورده است. حالا پس از گذشت چند روز، اخبار تازه ای در خصوص تصمیم گیری نهایی در ارتباط با نرخ جدید گازوئیل به گوش می رسد که می تواند تکلیف نهایی این بحران را مشخص کند.
پس از آنکه هیئت وزیران تغییر نرخ گازوئیل را به صورت سهنرخی مصوب کرد، بهگونهای که قیمت سهمیهای همچنان باقی بماند و یک نرخ نیمهیارانهای به عنوان نرخ دوم و یک نرخ آزاد به عنوان نرخ سوم، برای گازوئیل تعیین شد، کرامت ویس کرمی مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی برای شفاف سازی این موضوع گفت که «گازوئیل با نرخ ۳۰۰ تومان عرضه خواهد شد؛ یکمیلیون خودرو وجود دارد که عملکرد آنها از طریق وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور ثبت و به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام میشود و ترددهای درون شهری و برون شهری دارند و بر اساس عملکرد واقعی که دارند هر ۱۵ روز یک بار سهمیه گازوئیل دریافت خواهند کرد.»
به گفته این مقام مسئول، «طرحی بر اساس عملکرد در جاده یا حرکت در مسیر برای ناوگان بالای ۵۰ تن به صورت آزمایشی اجرا شد که در حال بررسی آن هستیم، زیرا بخشی از قاچاقی که اتفاق میافتاد مربوط به بارنامههای صوری بود و یکی از اهداف مهم کنترل گازوئیل در ناوگان دیزلی بود که از این طریق ممکن خواهد شد.»
در ادامه این ماجرا، نگرانیهای زیادی برای کامیون داران و تغییر نرخ سوخت به وجود آمد، چرا که به درستی جزئیات نرخهای در نظر گرفته شده مشخص نبود اما مدیرعامل پخش فرآوردههای نفتی در این زمینه با تأکید بر عدم تغییر نرخ سوخت سهمیهای برای ناوگان فعال حملونقل دیزلی گفت که «اطلاعات راننده، مسیر و اسناد حمل الکترونیکی بهصورت برخط به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ارسال شده و کنترل میشود تا سهمیه صرفاً به ناوگان فعال اختصاص یابد. همچنین، کارت اضطراری تأمین سوخت در جایگاههای منتخب برای موارد ضروری در نظر گرفته شده است.»
ویسکرمی درباره مصوبه هیئت دولت برای سهنرخی شدن نفتگاز با اعلام اینکه نرخ پلکانی نفتگاز از ابتدای تیر اجرایی میشود، بیان کرد که «نرخ نفتگاز برای ناوگان فعال با اعلام بارنامه همچنان ۳۰۰ تومان خواهد بود و تنها ناوگانی که فعالیت ندارند و یا برنامه غیرواقعی دارند شامل افزایش قیمت میشوند، نرخ جدید هم هفته پایانی خرداد از سوی وزارت نفت اعلام میشود.»
به گفته او، «همکاری وزارت نفت با سازمان راهداری و حملونقل جادهای و سازمان شهرداریها، طرحی را برای تخصیص سوخت به ناوگان حملونقل دیزلی بر اساس حرکت در مسیر اجرا کرده است، این طرح افزون بر افزایش شفافیت، از سوءاستفادههای احتمالی و صدور بارنامههای سوری جلوگیری میکند.»
بر همین اساس ویس کرمی گفته بود با این سامانه، تخصیص سهمیه سوخت بر اساس پیمایش واقعی ناوگان انجام میشود و از ابتدای تیر سهمیه سوخت ناوگان بر مبنای عملکرد و بارنامه در مسیر اختصاص مییابد. به این ترتیب کامیونهایی که بار جابهجا میکنند و مسیر مشخصی را طی میکنند، سهمیه خود را در طول مسیر و جایگاههای مشخص دریافت میکنند و پس از تأیید حرکت از طریق سامانههای پایش، سهمیه بعدی در نقاط مشخصی به آنها اختصاص مییابد.
با این حال رضا اکبری رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ایران امروز از منتفی شدن سه نرخی شدن گازوئیل خبر داده و گفته است که «هنوز تاریخ اجرای این طرح مشخص نیست و مسئولان ارشد دولت نیز تصمیمی دراینباره نگرفتهاند و ما تأکید داریم که به رانندگانی که سالم و منظم کار میکنند، سوخت کافی و بهقیمت مصوب تعلق بگیرد.»
اکنون این سوال وجود دارد که آیا سازمان راهداری بی خبر از مصوبه هیئت وزیران است یا آنکه زمان اجرایی شدن گازوئیل سه نرخی از ابتدای تیر ماه به زمان دیگری موکول شده است؟
بنابراین بهتر است شرکت پخش فرآوردههای نفتی ایران به عنوان مجری و سازمان راهداری در این راستا شفاف سازی کنند.