توضیح وزیر بهداشت درباره ۸۰ درصد شکایت‌ها در حوزه سلامت

الف پنج شنبه 08 خرداد 1404 - 01:12
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۸۰ درصد شکایت‌ها در حوزه سلامت به دلیل برخورد نامناسب، بی‌احترامی و یا تکریم نکردن ارباب رجوع است.

به گزارش مهر به نقل از وبدا، محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (چهارشنبه) در اولین اجلاس سراسری مدیران و رؤسای دفاتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و سازمان‌های تابعه وزارت بهداشت اظهار داشت: باید با نگاهی کریمانه، با حفظ حرمت و احترام بیمار، به درخواست و شکایت‌های آنها در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی رسیدگی کنیم.

وی اظهار کرد: صداقت در گفتار و شفافیت در رفتار برای مواجهه بیمار بسیار مهم است مثلاً اگر در بیمارستانی، مشکل کمبود پرستار داریم باید صادقانه موضوع را با مردم در میان بگذاریم به طور قطع شاهد همراهی و محبت ارباب رجوع خواهیم بود.

ظفرقندی با اشاره به مشکل کمبود پرستار در حوزه بهداشت و درمان کشور، گفت: جذب پرستار از طریق آزمون استخدامی که به زودی برگزار خواهد شد و همچنین افزایش خدمات حمایتی و رفاهی به کادر سلامت، از جمله اقدامات انجام شده در این دولت به منظور ارتقای خدمات بهداشت و سلامت است.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه در بازرسی و رسیدگی به شکایات باید بیطرف باشیم، گفت: مهم‌ترین اصل در مسیر حل مشکلات، شناسایی موانع و تلاش برای رفع آن است که در واقع حکم پیشگیری قبل از درمان را دارد اما اگر مفسده‌ای رخ داد، بازرسی باید به سرعت به آن رسیدگی کند.

وی تصریح کرد: در مسیر رضایتمندی مردم و بیماران و بهبود شرایط ضروری است که با همفکری و تعامل، راهکارهایی بیابیم تا کار مردم را بهتر و مؤثرتر پیش ببریم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید بدانیم بازرسی امکانی برای بهبود عملکرد، حفظ کرامت انسانی و شفافیت برای خدمت صادقانه است، افزود: «پیش‌بینی، پیشگیری و اصلاح عملیاتی» به عنوان سه مرحله اصلی کار همواره باید مورد توجه بازرسان قرار داشته باشد.

وی ادامه داد: برای دستیابی به هدف اصلی در نظام سلامت که همانا ارتقای کیفی خدمات است، برنامه محوری یک ضرورت محسوب می‌شود و داشتن فکر، خلاقیت و امکانات برای برنامه‌ریزی هم اهمیت دارد.

ظفرقندی ادامه داد: اگر هدف ما این است که نظام سلامت کشور خوب کار کند، باید برنامه داشته باشیم. حرکت رو به جلو، صرفاً با انتقاد و آرمان‌گرایی حاصل نمی‌شود، نیاز به فکر، خلاقیت، امکانات، و برنامه‌ریزی دارد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: برخی می‌گویند جهان باید اصلاح شود، حرف درستی است؛ اما باید از همین‌جا، از یک پله، یک قدم، حرکت را آغاز کنیم و از نگاه سنتی فاصله بگیریم. سعی کردیم با آزمون‌های استخدامی و افزایش اضافه‌کار، بخشی از کمبود نیروی انسانی در حوزه سلامت را جبران کنیم. اما باز هم نیازمند اصلاح فرآیندها هستیم.

ظفرقندی، احترام به برنامه‌ها و خواسته‌های مردم را از اصول مهم ارزیابی کرد و با بیان اینکه شغل معلمی، یکی از لذت‌بخش‌ترین مشاغل است، گفت: خودم بعد از ۳۰ سال معلمی، وقتی با موضوع جدیدی روبه‌رو می‌شدم، شب همان روز کتاب می‌خواندم. یادگیری مستمر و اصلاح‌پذیری باید پیشانی کار ما باشد.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.