شرکت خودروسازی بی وایدی، هفته گذشته تخفیفهای زیادی که برخی نزدیک به ۳۰ درصد یا بیشتر بود را برای چندین مدل ارزانقیمت کاملا برقی و هیبریدیاش اعلام کرد. قیمت خودروی جمع و جور «سیگال» ( Seagull) که از نظر قیمت مقرونبهصرفه است، به ۵۵ هزار و ۸۰۰ یوان (۷۷۵۰ دلار) کاهش یافت. خودروسازان بزرگ چینی دیگر، نیز این اقدام را دنبال کردند.
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، «ژونگ شی»، تحلیلگر انجمن فروشندگان خودرو چین، گفت: اقدام این غول خودروسازی، این بار، صنعت خودرو را آشفته کرده است. او با اشاره به اینکه خودروسازان کوچکتر، اکنون بیشتر نگران توانایی خود در رقابت هستند، گفت: صنعت خودروسازی در شوک نسبتا بزرگی قرار دارد.
«رابین شینگ»، اقتصاددان ارشد بانک مورگان استنلی در امور چین، چهارشنبه گذشته در گزارشی گفت: رقابت اخیر قیمت خودرو نشان میدهد که چگونه عدم تعادل عرضه و تقاضا همچنان به کاهش قیمت دامن میزند.
بازار خودروهای برقی چین در دو سال گذشته، درگیر جنگ قیمتی بوده که بخشی از آن توسط «تسلا» دامن زده شده است، اما این بار، خودروسازان سنتی، احساس فشار قابلتوجهی میکنند.
طبق گزارش هفته گذشته موسسه نومورا، با استناد به دادههای صنعتی موسسه تحقیقاتی «اتوهوم»، میانگین قیمت خردهفروشی خودرو در چین، طی دو سال گذشته، حدود ۱۹ درصد کاهش یافته و به حدود ۱۶۵ هزار یوان (۲۲ هزار و ۹۰۰ دلار) رسیده است.
در این گزارش آمده است: کاهش قیمت برای خودروهای هیبریدی یا خودروهایی با برد بیشتر، در دو سال گذشته، ۲۷ درصد بوده است، در حالی که خودروهای کاملا برقی ۲۱ درصد کاهش قیمت داشتهاند. همچنین، خودروهای سنتی با سوخت فسیلی، کاهش قیمت ۱۸ درصدی کمتر از حد متوسط را تجربه کردهاند.
در مقابل، طبق محاسبات شبکه سیانبیسی بر مبنای دادههای کاکس اتوموتیو، میانگین قیمت یک خودروی جدید در آمریکا در آوریل، ۴۸ هزار و ۶۹۹ دلار بود که تقریبا یک درصد نسبت به دو سال قبل، افزایش یافته است. میانگین قیمت خودروهای برقی در ماه گذشته، حتی بالاتر از ۵۹ هزار و ۲۵۵ دلار بوده است.
جنگ قیمت ادامه خواهد داشت. «یینگ وانگ»، مدیر عامل فیچ در رتبهبندیهای شرکتی منطقه آسیا و اقیانوسیه (APAC)، سهشنبه گذشته به خبرنگاران گفت: رشد دو رقمی فروش خودروهای انرژی نو در چین، به جای اینکه نشاندهنده گسترش بازار باشد، فقط سهم خودروهای احتراق داخلی را از بازار کاهش خواهد داد.
او اظهار کرد: بازار خودروی این کشور از سال ۲۰۱۸ رشد چندانی نداشته است و انتظار دارد که فروش خردهفروشی خودرو در سال میلادی جاری تنها با افزایش اندک تک رقمی مواجه شود. خودروسازان سال میلادی جاری نیز به استفاده از کاهش قیمتها برای به دست آوردن سهم بازار در چین ادامه خواهند داد.
طبق گزارش سیانبیسی، اتحادیه اروپا پس از بررسی شرکتها در مورد استفاده از یارانههای دولتی در تولید آنها، تعرفههایی را بر واردات خودروهای برقی تولید چین اعمال کرد.
آمریکا همچنین تعرفه گمرکی ۱۰۰ درصدی را بر خودروهای برقی تولید چین اعمال کرد و امیدها را برای ورود این خودروها به دومین بازار بزرگ خودروی جهان از بین برد، اما در اتحادیه اروپا، تعرفهها تاثیر محدودی داشتهاند. طبق گزارش شرکت «جیتو داینامیک»، شرکت خودروسازی بیوایدی در آوریل، برای اولین بار از «تسلا» در اروپا پرفروشتر شد. طبق گزارش انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا، فروش «تسلا» در اروپا در آوریل، ۴۹ درصد کاهش یافت.