به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک؛ حمیدرضا شیخالاسلام معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گفتوگوی تلفنی با برنامه «دور یک میز» رادیو تهران، با اشاره به تعریف آموزش، گفت: آموزش مطلوب منجر به تغییر در رفتار و مدل ذهنی میشود؛ هدفی که باید با همکاری نهادها و دستگاههای ذیربط به طور خاص آموزش و پرورش محقق شود؛ البته نقش خانوادهها در این فرایند بینظیر است.
وی با اشاره به اهمیت مقولۀ پرورش و تربیت و تاکید سند تحول بنیادین به این موضوع، افزود: با توجه به اینکه نقطه آغاز شکلگیری شخصیت افراد دوران کودکی است و این دوران نقش بسزایی در شکلگیری قوۀ تفکر و تعقل و ادراک فرد دارد، حاکمیت تصمیم گرفت با ایجاد سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ضمن آغاز آموزش از این دوران، مدیریت یکپارچه اوان کودکی را محقق کند.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: بسیاری از نگرانیهای موجود و چالشهای حاضر در عرصۀ آموزش و پرورش، ریشه در آغاز دیرهنگام آموزش دارد؛ به نحوی که اگر آموزش از دورۀ پیش از دبستان آغاز میشد، نهتنها چنین نگرانیها و چالشهایی به ویژه در حوزههای تربیتی و پرورشی وجود نداشت، بلکه مسیر ارتقا تحصیلی دانشآموزان با سرعت و کیفیت بهتری طی میشد.
شیخالاسلام فقدان عدالت آموزشی را یکی دیگر از دلایل چالشهای امروز آموزش و پرورش قلمداد و تاکید کرد: در گذشته به دلیل غفلت از دورۀ پیش از دبستان، ناهمگونی بسیاری در مقاطع ابتدایی رخ داده بود. موضوعی که به طور خاص در مناطق دوزبانه و کمتربرخوردار تمام فرایند یادگیری دانشآموز را تحتتأثیر قرار داد.
وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش دورۀ پیشدبستانی را نقطه آغاز تعلیم و تربیت میداند، یادآور شد: برنامهها و اقدامات بسیار خوبی برای توسعۀ دورۀ پیشدبستانی انجام شده و در حال انجام است تا در نهایت ضمن پوشش حداکثری در این دوره، کودکان در معرض محرکهای یادگیری قرار بگیرند و بتواند در محیطی عادلانه مسیر آموزش خود را آغاز کنند.
وی اهتمام جدی رئیس جمهور به آموزش و پرورش را یک فرصت مغتنم برای نظام تعلیم و تربیت کشور قلمداد و تصریح کرد: استفاده بهینه از این فرصت منجر به عدالت آموزشی و ارتقای کیفی آموزشها خواهد شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش سهولت دسترسی به آموزش را یکی از دستاوردهای بزرگ کشور در سالهای بعد از انقلاب دانست و بیان داشت: مجموعه آموزش و پرورش در سالهای گذشته نیز اقدامات بسیار بزرگی برای عدالت آموزشی انجام داده بود و حتی در دورۀ کرونا توانست تا حد مطلوب خود را با شرایط روز جامعه انطباق دهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از نقاط روشن آموزش و پرورش، دایر بودن مدارس و کلاس درس و دسترسی به آموزش حتی در دورترین نقاط کشور است؛ موفقیتی بزرگ که برای تحقق عدالت آموزشی انجام شده و با جدیت در حال پیگیری است تا هیچ کودکی ایرانی از تحصیل محروم نماند.