ایران در آستانه خداحافظی با ۳G و سلام به ۵G

الف یکشنبه 11 خرداد 1404 - 14:47

بر اساس تازه‌ترین گزارش آماری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، (منتهی به فصل زمستان سال 1403) همراه اول با حفظ بیش از ۵۴ درصد از سهم بازار مشترکان فعال تلفن همراه، همچنان صدرنشین ثابت این صنعت به شمار می‌رود. همچنین ایرانسل با ۴۲ درصد در جایگاه دوم قرار دارد و رایتل تنها ۴ درصد از بازار را در اختیار دارد.
به گزارش آی‌تی آنالیز، داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که روند مهاجرت کاربران از نسل سوم به نسل‌های چهارم و پنجم در ایران در مراحل پایانی خود قرار دارد. از سال ۱۳۹۹ به بعد، سهم بازار نسل سوم به‌صورت پیوسته کاهش یافته و اکنون به ۵ درصد رسیده است، در حالی که سهم بازار نسل چهارم ۹۵ درصد را شامل می‌شود. این تحول نشان از موفقیت زیرساختی اپراتورها در توسعه شبکه4G  و همچنین تغییر رفتار و نیاز کاربران و کشور به سمت استفاده از اینترنت پرسرعت دارد.
همزمان، فناوری نسل پنجم با واگذاری فرکانس‌ها به همراه اول وارد فاز توسعه و تثبیت خواهد شد. تا پیش از این و بر اساس آمار جدید رگولاتوری، همراه اول با ۱۲۱۵ سایت فعال 5G، در مقایسه با ایرانسل با ۱۱۵۳ سایت، در این بخش پیشتاز است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به واگذاری رسمی فرکانس‌های نسل 5 به همراه اول، این روند شتاب بیشتری بگیرد. 
در حوزه پوشش شهری نسل چهارم، همراه اول با پوشش ۱۴۲۷ شهر، پیشتاز بوده و ایرانسل نیز با پوشش ۱۴۱۰ شهر، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. رایتل نیز با پوشش تنها ۳۶۸ شهر فاصله بسیار زیادی با رقبا دارد.
اما تفاوت چشمگیر اصلی در حوزه پوشش روستایی نمایان می‌شود؛ جایی که همراه اول با ۴۴ هزار و ۹۱۸ روستا تحت پوشش، نقشی کلیدی در تحقق اهداف عدالت ارتباطی و دیجیتالی کشور ایفا کرده است. در مقابل، ایرانسل ۱۹ هزار و ۳۱۲ و رایتل تنها ۹۴۶ روستا را پوشش داده‌اند. این اعداد نشان می‌دهد که همراه اول سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در توسعه ارتباطات در مناطق محروم و کم‌برخوردار انجام داده است.

 
در بخش مشترکان اینترنت پهن‌باند همراه نیز، همراه اول بیش از نیمی از بازار را در اختیار دارد. این برتری، نشانه‌ای دیگر از توان زیرساختی و نفوذ این اپراتور در بین کاربران اینترنت همراه کشور است؛ بخشی که امروزه به دلیل سبک زندگی دیجیتال مردم و نیازهای روبه توسعه کسب‌وکارها، سهمی اساسی در اکوسیستم ارتباطی و اقتصادی دارد.
داده‌های منتشرشده از سوی سازمان تنظیم مقررات نشان می‌دهد که بازار ارتباطات ایران به مرحله‌ای از بلوغ رسیده که در آن دیگر صرف تعداد مشترک، معیار رقابت نیست. اکنون کیفیت پوشش، سرعت ارائه خدمات، سرمایه‌گذاری در مناطق کم‌برخوردار و پیشروی در فناوری‌های نوین، به عنوان پارامترهای کلیدی رقابت عمل می‌کنند.
در این چارچوب، همراه اول نه تنها با سهم بالای بازار بلکه با برتری در شاخص‌هایی چون پوشش جغرافیایی، فناوری 5G  و سهم بازار اینترنت پهن‌باند همراه، همچنان جایگاه پیشتاز خود را حفظ کرده است. 
در مجموع و در شرایطی که دولت به دنبال تحقق «عدالت ارتباطی» و گسترش اقتصاد دیجیتال در سراسر کشور است، حمایت از توسعه زیرساخت‌ها در مناطق محروم و شتاب‌بخشی به توسعه فناوری‌های نو از طریق متناسب‌سازی تعرفه‌ها، باید در صدر برنامه‌های راهبردی نهادهای حاکمیتی و ناظران این صنعت قرار گیرد.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.