هر دانشجوی خارجی ظرفیت فرهنگی و اجتماعی برای ایران است

مشرق نیوز یکشنبه 11 خرداد 1404 - 19:58
رئیس بنیاد سعدی با اشاره به حضور حدود صدهزار دانشجوی خارجی در ایران گفت: هر دانشجوی خارجی یک ظرفیت فرهنگی و اجتماعی برای ایران است.

به گزارش مشرق، غلامعلی حدادعادل، عصر امروز (یکشنبه، ۱۱ خرداد) در نشست پایانی یازدهمین گردهمایی موسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان، با اشاره به این که اهمیت کار بنیاد سعدی در تهیه ادوات و مشخص کردن روش‌های آموزشی است، گفت: حضور صد هزار دانشجوی خارجی در ایران واقعیتی است که باید از آن بهره‌برداری شود، زیرا وقتی این دانشجو به کشورش بازمی‌گردد، معرف مدیریت و کشور ماست و اگر در حفظ ارتباطات موفق شویم این کار برای ایران نیز آورده‌های زیادی به ویژه در حوزه اقتصاد دارد. هر دانشجوی خارجی یک ظرفیت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی برای کشور ماست.

رئیس بنیاد سعدی با اشاره به این که روابط میان این نهاد فرهنگی و مجموعه های آموزش زبان فارسی باید بیشتر از دیدارهای سالی یک بار باشد، گفت: باید راهی بیابیم که این ارتباط مستمر، تعاملی و دو سویه باشد و امیدوارم وقتی استادان آزفا (آموزش زبان فارسی) در شهر خود هستند به این فکر کنند که جایی دغدغه آن‌ها را دارد و به فکر آنهاست.

حداد عادل در پاسخ به جمع بندی نشست عصر این گردهمایی، با بیان این که بنیاد سعدی اجازه دخالت در امور دانشگاه‌ها و حل مشکلات صنفی استادان آزفا را ندارد، گفت: با این حال وضعیت معلمان آزفا همواره برای ما اهمیت دارد و همیشه به بهبود آن فکر می‌کنیم. بنیاد نهاد قانون گذار نیست و حتی در جایگاه درخواست کمک هم نبوده است و این موضوعات باید در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شود.

وی افزود: آموزش فارسی به ایرانیان غیرفارسی زبان موضوعی است که کاملا به آموزش و پرورش مربوط می‌شود؛ زیرا باید در سال‌های پیش از دبستان آغاز شود، با این حال فرهنگستان زبان و ادب فارسی به طور ویژه در خوزستان پژوهش‌هایی داشته است و هنوز این برنامه‌ها ادامه دارد.

حدادعادل: هر دانشجوی خارجی ظرفیت فرهنگی و اجتماعی برای ایران است

پیش از سخنان حداد عادل، داوود پورمظفری، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز و مدیر مرکز آزفای این دانشگاه در سخنانی با جمع‌بندی نشست‌های عصر این گردهمایی، گفت: وضع نامناسب شغلی مدرسان آزفا، همه مراکز و مدیران آن را متأثر کرده است. استادان با بیش از ۱۰ سال سابقه کار بدون بیمه کاری، هیچ آینده‌ای را پیش چشم خود نمی‌بینند.

وی لزوم گردآوری اطلاعات سطح آموزشی زبان آموزان در یک سامانه یکپارچه را یکی دیگر از موضوعات مهم در مطالبات معلمان آزفا دانست که به دلیل جا به جایی زبان آموزان میان مراکز مختلف دچار مشکل شده‌اند.

پورمظفری ادامه داد: با تغییرات اعمال شده در بخشنامه‌ها ما هنوز درباره نحوه سنجش بسندگی زبان فارسی سردرگم هستیم و به نظر می رسد باید قانون جدیدی، به صورت جمع بندی شده در قالب راهبردهای آموزشی تنظیم و ابلاغ شود.

این استاد دانشگاه با بیان این که استادان مراکز آزفا هیچ تشکل صنفی ندارند، خواستار تشکیل صنفی برای حفظ حقوق استادان شد.

وی با بیان این که در برخی استان ها نیاز است فارسی به ایرانیان غیرفارسی زبان آموزش داده شود، گفت: این موضوع باید پژوهش و برنامه ریزی شود و کار همزمان پیش برود تا نتیجه‌ای درست به دست بیاید.

حدادعادل: هر دانشجوی خارجی ظرفیت فرهنگی و اجتماعی برای ایران است

در پایان نشست از تلاش‌های امیر زندمقدم در دوران معاونت آموزش و پژوهش بنیاد سعدی تقدیر شد.

یازدهمین گردهمایی موسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان در قالب نشستی یک‌روزه امروز (یکشنبه ۱۱ خرداد)، با حضور مدیران مراکز آزفا و استادان این حوزه، در بنیاد سعدی برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این گردهمایی، غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی و اسماعیل بقائی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، سخنرانی کردند.

در این همایش چند نشست تخصصی با محورهای «معرفی دستاوردهای شرکت‌های فناورانه و دانش‌بنیان»، «تجربه‌گردانی مراکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان»، «هوش مصنوعی و آموزش زبان» و «بررسی آموزش زبان فارسی و پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ایران» برگزار شد.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.