مسئولان وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی بارها بر لزوم بیمه کردن رانندگان پلتفرمهای تاکسی اینترنتی تأکید کردهاند. مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، اخیراً اعلام کرد که این سازمان آمادگی کامل دارد تا در صورت فراهم شدن سازوکار شناسایی نیروی کار غیررسمی، همه رانندگان برونشهری، درونشهری، رانندگان پلتفرمی و غیرپلتفرمی را تحت پوشش بیمه قرار دهد.
مشارکت پلتفرمها در بیمه رانندگان
در این میان، بحثهایی درباره لزوم مشارکت پلتفرمها در برنامه بیمه رانندگان، اعم از بیمه حوادث و بیمه بازنشستگی اجباری مطرح است. امید محبی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی رانندگان تاکسی اینترنتی استان قم، از پیشرفتهای مثبت در این زمینه خبر داده و گفته است که پس از ابلاغ برنامه هفتم توسعه، نگاه مدیران به بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی تغییر کرده است.
توافق و همکاری برای اجرای بیمه
محبی افزود که تشکلهای رانندگان تاکسی اینترنتی پیشنهاد دادهاند که نمایندگان پلتفرمها در جلسات مشترک با وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی حضور داشته باشند تا درباره جزئیات بیمه به توافق برسند. وی تاکید کرد که تاکنون به دلیل عدم همکاری برخی پلتفرمها، این توافق کامل نشده، اما روند پیشرفت در حال انجام است.
فرمول پیشنهادی برای بیمه رانندگان اینترنتی
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی رانندگان تاکسی اینترنتی قم توضیح داد که فرمول بیمه رانندگان تاکسیهای سنتی باید به رانندگان اینترنتی نیز تسری یابد، به طوری که ۱۳.۵ درصد حق بیمه توسط شرکت و ۱۳.۵ درصد توسط راننده پرداخت شود. همچنین پیشنهاد شده که درصد حق بیمه از کمیسیون دریافتی پلتفرمها کسر شود.
لزوم به رسمیت شناختن تشکلهای کارگری
وی افزود که برای رسیدن به توافق لازم است شرکتهای پلتفرمی تشکلهای رانندگان را به رسمیت بشناسند و مقاومتها کنار گذاشته شود. به گفته محبی، در برنامه هفتم توسعه شرط اصلی بیمه رانندگان، «توافق بیمه شده» است که تنها با همکاری تمام طرفها حاصل میشود.
بیمه حوادث و ساعات کاری رانندگان
محبی یادآور شد که رانندگان پلتفرمهای تاکسی آنلاین به عنوان نیروهای پرخطر باید تحت بیمه حوادث قرار گیرند. او همچنین تاکید کرد که ثبت دقیق ساعات کاری رانندگان توسط پلتفرمها انجام میشود و بر اساس قانون کار، کسانی که روزانه ۸ ساعت یا بیشتر فعالیت دارند، باید از بیمه کامل برخوردار شوند.
اهمیت مشارکت رانندگان در مذاکرات بیمهای
وی در پایان تصریح کرد که حضور تشکلهای کارگری در مذاکرات بیمهای ضروری است تا حقوق رانندگان حفظ شود و توافقها به شکل شفاف و قانونی صورت گیرد. همچنین گفت که شرکتهای پلتفرمی باید درک کنند بیمه کردن رانندگان به حفظ وفاداری و انضباط نیروها کمک میکند و به نفع خود آنهاست.