مشترکان چگونه خسارت ناشی از برق را دریافت کنند؟

الف جمعه 16 خرداد 1404 - 12:47
مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر با تشریح روند پرداخت خسارت به مشترکانی که دچار آسیب یا خسارت ناشی از برق شده‌اند، اعلام کرد: حق بیمه‌ای که ماهانه از مشترکان دریافت می‌شود، پشتوانه‌ای برای جبران این خسارت‌هاست و مشترکان می‌توانند با مراجعه به سامانه و ارائه مدارک لازم، خسارت خود را پیگیری کنند.

عبدالامیر یاقوتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مبنای قانونی دریافت مبالغی تحت عنوان "حق بیمه خسارت مشترکان" گفت: مطابق ماده ۱۲ قانون الحاق ۲، شرکت‌های خدمات‌رسان برق و گاز موظف هستند برای جبران خسارات ناشی از حوادثی مانند برق‌گرفتگی، آتش‌سوزی یا انفجار که ناشی از آسیب به شبکه یا تأسیسات برقی هستند، از طریق قرارداد با شرکت‌های بیمه‌گر، این خسارات را جبران کنند.

او ادامه داد: برای این منظور، مبلغی به‌عنوان حق بیمه در قبوض برق مشترکان درج می‌شود. در سال ۱۴۰۳، این مبلغ برای هر مشترک خانگی ۳۰۰ تومان در ماه و برای مشترکین تجاری ۳۰۰۰ تومان تعیین شده است. این مبلغ به‌صورت ماهانه در قبوض برق درج می‌شود و به‌طور کامل در حساب خزانه‌داری کل کشور ذخیره شده و از طریق فرآیند مناقصه به شرکت بیمه‌گر منتخب اختصاص می‌یابد.

یاقوتی گفت: در سال گذشته، شرکت بیمه دانا برنده مناقصه شد و قراردادی به ارزش ۳۱۰ میلیارد تومان منعقد شد. بر اساس این قرارداد، تاکنون نزدیک به ۷۰۰۰ پرونده خسارت به ثبت رسیده که از این تعداد، حدود ۵۰۰ پرونده همچنان در فرآیند رسیدگی هستند و ۳۱۲ پرونده نیز به دلیل نقص مدارک، نیازمند تکمیل مستندات توسط مشترکان است. سایر پرونده‌ها رسیدگی و بخش عمده‌ای از آن‌ها پرداخت شده‌اند.

به گفته مدیرکل امور مشترکان توانیر، تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳، مبلغی نزدیک به ۲۷۰ میلیارد تومان به حساب زیان‌دیدگان واریز شده یا آماده پرداخت بوده است که برخی از آن‌ها در انتظار نهایی شدن شماره شبا و مدارک بانکی هستند. این پرداخت‌ها مستقیماً از محل حساب خزانه‌داری انجام می‌شود و هیچ‌گونه گردش مالی در شرکت توانیر یا شرکت‌های برق منطقه‌ای اتفاق نمی‌افتد.

فرآیند ثبت خسارت چگونه است؟

یاقوتی با تشریح مراحل اقدام مشترکان پس از بروز حادثه گفت: اگر حادثه‌ای مانند آتش‌سوزی، برق‌گرفتگی یا انفجار در ملک مشترک رخ دهد و منشأ آن برق باشد، نخستین گام جمع‌آوری مدارک و مستندات شامل گزارش رسمی آتش‌نشانی، تصاویر حادثه و سایر شواهد است. این مدارک باید از طریق سامانه bime.tavanir.org.ir بارگذاری شود.

او تأکید کرد: اگر حادثه‌ای مانند سوختگی وسایل برقی یا سایر آسیب‌ها رخ داده باشد، مشترک باید ابتدا به اداره برق محل مراجعه و حادثه را گزارش کند. پس از بررسی کارشناسی، در صورتی که تأیید شود منشأ حادثه از سمت شبکه بوده، فرآیند ثبت و رسیدگی به پرونده از سوی شرکت بیمه‌گر آغاز می‌شود.

یاقوتی گفت: در مواردی که چندین مشترک در یک منطقه دچار آسیب شده باشند، احتمال نقص در شبکه بسیار بالا می‌رود در این شرایط نیز باید به اداره برق مراجعه شود و حادثه را ثبت کنند که پس از بررسی کارشناسان علت حادثه مشخص نمی‌شود و اگر علت شبکه باشد خسارت پرداخت می‌شود. هدف ما این است که با ساده‌سازی روند، مشترکان بتوانند سریع‌تر خسارت خود را دریافت کنند. البته برخی شرکت‌های توزیع برق نیز برای سرعت‌دهی به کار، بررسی اولیه خسارت را خودشان انجام می‌دهند.

جزئیات قرارداد جدید بیمه

مدیرکل امور مشترکان توانیر درباره قرارداد بیمه سال جاری نیز گفت: مراحل مناقصه برای تعیین شرکت بیمه‌گر جدید در حال اتمام است. به احتمال زیاد در سال جاری نیز شرکت بیمه دانا مجدداً انتخاب خواهد شد. پس از نهایی شدن قرارداد، رسیدگی به پرونده‌های جدید در همان سامانه از سر گرفته خواهد شد.

به گفته او، خساراتی قابل پرداخت هستند که منشأ آن‌ها در تأسیسات عرضه برق (در شبکه یا انشعاب) باشد و این خسارات منجر به آتش‌سوزی، انفجار یا آسیب فیزیکی به ملک یا افراد شده باشد. مواردی که ناشی از سوءاستفاده، نقص تجهیزات داخلی، یا نوسانات جزئی بدون منشأ مشخص باشند، تحت پوشش قرار نمی‌گیرند.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.