یوتوب اخیراً دور جدیدی برای مقابله با سرویسهای مسدودکننده تبلیغات آغاز کرده و این بار حتی برخی روشهای دورزدن این سیاست در مرورگر فایرفاکس نیز مسدود شدهاند؛ اقدامی که با واکنش منفی کاربران روبهرو شده است.
براساس گزارش «9to5google»، یوتوب سال گذشته بهصراحت اعلام کرد برای تماشای ویدیوها یا باید تبلیغات را ببینید یا اشتراک پریمیوم بخرید؛ بهاینترتیب کاربران دارای مسدودکنندههای تبلیغات دیگر نمیتوانند ویدیوها را پخش کنند، مگر اینکه این سرویس را غیرفعال کرده باشند؛ تصمیمی که بسیاری از ادبلاکرهای محبوب را از کار میاندازد.
یوتوب اخیراً محدودیتهای جدیدی برای کاربران سرویسهای مسدودکننده تبلیغات اعمال کرده بود. این محدودیتها باعث شده بود کاربران فقط بتوانند ۳ ویدیو ببینند و پس از آن پیامهایی مبنیبر غیرفعالکردن مسدودکننده تبلیغات یا خرید اشتراک پریمیوم دریافت کنند اما برخی کاربران همچنان تلاش میکنند از راههای مختلف این محدودیت را دور بزنند
در 24 ساعت گذشته، یوتوب ظاهراً اقدامات دفاعی خود را تقویت کرده و اکنون کاربران بیشتری هنگام استفاده از مسدودکنندهها با پیامهایی مانند مسدودکننده تبلیغات در یوتوب مجاز نیست یا استفاده از مسدودکننده تبلیغات ناقض قوانین یوتوب است، مواجه میشوند.
باوجود روشن بودن موضع یوتوب، این اقدامات با اعتراض بسیاری از کاربران در پلتفرمهایی مانند ردیت مواجه شده است. برخی از آنها خواستار عقبنشینی یوتوب شدهاند و برخی دیگر نیز سیاستهای گوگل را به باد انتقاد گرفتهاند؛ سیاستهایی که در اصل برای تأمین درآمد تولیدکنندگان محتوا اجرا میشوند.
همچنین در بهروزرسانی دیگری، یوتوب تایمری به پنجره هشدار اضافه کرده تا کاربران را بیشتر تحت فشار بگذارد. این تایمر مشخص میکند کاربران چقدر فرصت دارند پیش از نمایش تبلیغات، ابزار ادبلاکر خود را غیرفعال کنند.
این کشمکش بین یوتوب و کاربران استفادهکننده از مسدودکننده تبلیغات مانند بازی موش و گربهای است که به نظر میرسد یوتوب قصد ندارد به این زودیها از آن دست بکشد.