بازی‌های رایانه‌ای ابزاری برای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس

خبرگزاری مهر دوشنبه 19 خرداد 1404 - 13:36
اصفهان-مدیرعامل بنیادملی بازی‌های رایانه‌ای باتاکیدبراهمیت استفاده ازبازی‌های دیجیتال برای انتقال ارزش‌های ملی ودینی گفت: این ابزار می‌تواند ارتباط نسل جدید با ارزش‌های دفاع مقدس راعمق بخشد.

به گزارش خبرگزاری مهر محمد حاجی‌میرزایی، در بازدید از موزه دفاع مقدس اصفهان اظهار کرد: استفاده از فناوری‌های نوین برای انتقال مفاهیم و ارزش‌های ملی و دینی ضروری است و حوزه دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها برای بهره‌گیری از این ابزار به شمار می‌رود.

وی افزود: اگر بتوانیم در روایتگری دفاع مقدس از فناوری‌های روز و مدل‌های نوین روایت مانند بازی‌های دیجیتال استفاده کنیم، ارتباط نسل جدید با ارزش‌هایی که کشور ما بر پایه آن‌ها ساخته شده، پویاتر و عمیق‌تر خواهد شد.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: بازی‌های رایانه‌ای، به‌ویژه بازی‌های نظامی و رزمی، از مهم‌ترین ابزارها برای آشنایی نسل جدید با مفاهیم دفاع مقدس هستند. در این بازی‌ها، مخاطب برخلاف فیلم یا سینما، فعال بوده و به‌عنوان عضوی از یک تیم، لشکر یا عملیات در روایت نقش دارد. این مشارکت احساسی و حسی، موجب درونی شدن مفاهیم می‌شود.

حاجی‌میرزایی همچنین به این نکته اشاره کرد که بازی‌سازان کشورهای بزرگ نیز از همین مسیر برای القای ارزش‌های ملی خود استفاده می‌کنند و بسیاری از بازی‌های نظامی آن‌ها با حمایت‌های رسمی یا غیررسمی نهادهای نظامی تولید می‌شوند.

وی تصریح کرد: این الگوی جهانی اثبات کرده که بازی‌ها یک ابزار اثرگذار در انتقال روایت‌ها و ارزش‌ها هستند و از همین رو معتقدیم ساخت بازی‌های دفاع مقدسی نه یک انتخاب فرهنگی، بلکه یک ضرورت ملی است.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با ابراز خوشحالی از راه‌اندازی بخش بازی‌های دیجیتال در موزه دفاع مقدس اصفهان گفت: جای چنین فعالیتی در استان اصفهان با پیشینه درخشان خود در انقلاب و جنگ تحمیلی خالی بود و حالا گام‌های جدی در این مسیر برداشته شده است.

حاجی‌میرزایی با اشاره به آمار دقیق بنیاد بازی‌های رایانه‌ای از بازی‌سازها، بیان کرد که پس از تهران، بیشترین تعداد بازی‌ساز در کشور متعلق به استان اصفهان است و خوشبختانه امروز بخشی از این بازی‌سازان در موزه دفاع مقدس اصفهان مشغول به فعالیت هستند و چندین بازی در قالب موزه‌ای طراحی کرده‌اند که قابلیت توسعه به نسخه‌های قابل نشر عمومی را نیز دارد.

وی با تأکید بر اینکه بازی‌سازی در زمینه دفاع مقدس یک پدافند فرهنگی است، افزود: بازی‌های نظامی از ژانرهای محبوب میان نوجوانان هستند؛ هیجان، رقابت، کار تیمی، استراتژی و لذت پیروزی از ویژگی‌های این سبک است و اگر ما بتوانیم محصولات باکیفیت داخلی در این سبک ارائه کنیم، می‌توانیم سهم بازی‌های خارجی را در بازار داخلی کاهش دهیم.

حاجی‌میرزایی همچنین به تجربه جشنواره‌های بازی‌های رایانه‌ای در کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون چند بازی دفاع مقدسی موفق به دریافت جایزه بازی سال شده‌اند و کاربر بالایی هم داشته‌اند، اما این حوزه نیازمند توجه بیشتری است.

وی مهم‌ترین چالش بازی‌سازان این حوزه را دسترسی به اسناد و خاطرات واقعی دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: بازی‌ساز بخش خصوصی اگر نتواند به اسناد، خاطرات قهرمانان، مأموریت‌ها و سناریوهای واقعی دسترسی داشته باشد، بازی‌اش سطحی و تکراری می‌شود. از همین رو، برنامه مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان برای تعامل با بازی‌سازان و حمایت از آنان جهت دسترسی به منابع درجه اول، مهم و قابل تقدیر است.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.