بودجه پیشنهادی پنتاگون برای سال مالی ۲۰۲۶ به طور کامل به جنگنده رادارگریز نسل ششم F47 نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا اختصاص یافته است، در حالی که برنامههای نیروی دریایی این کشور برای جت نسل بعدی F/A-XX عملاً به تعویق افتاده است.
به گزارش حرف مرد به نقل از گجت نیوز، مقامات آمریکایی میگویند دلیل اصلی این تصمیم، نگرانی از این است که پایگاه صنعتی ایالات متحده نمیتواند دو جنگنده رادارگریز پیشرفته متفاوت را به طور همزمان توسعه و تولید کند. علاوه بر این، خریدهای قبلی برنامهریزیشده جنگندههای پنهانکار F-35 Joint Strike Fighter قرار است بیش از نصف کاهش یابد، به عنوان بخشی از انتقال منابع به ارتقاءهای کلیدی برای آن هواپیماها و نگهداری ناوگانهای موجود.
یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده گفت: «جنگنده F-47 به عنوان اولین جنگنده نسل ششم سرنشیندار، با ۳.۵ میلیارد دلار بودجه پس از تصمیم مارس ۲۰۲۵ رئیس جمهور ترامپ مبنی بر ادامه توسعه توسط بوئینگ، در حال پیشرفت است. برنامه F/A-XX نیروی دریایی حداقل بودجه توسعه را برای حفظ توانایی بهرهبرداری از F-47 و جلوگیری از اشباع بیش از حد مهندسان واجد شرایط پایگاه صنعتی دفاعی حفظ خواهد کرد.»
پیت هگسث، وزیر دفاع، برای اولین بار رقم ۳.۵ میلیارد دلار را در اوایل این ماه در یک جلسه استماع کنگره علناً فاش کرد. یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده گفته است: «ما در این بودجه درخواست ۷۴ میلیون دلار برای برنامه F/A-XX را برای تکمیل طراحی آن هواپیما حفظ کردهایم. ما یک تصمیم استراتژیک برای سرمایهگذاری کامل روی F-47 گرفتیم. این امر به دلیل اعتقاد ما به اینکه پایگاه صنعتی در حال حاضر فقط میتواند یک برنامه را با سرعت بالا پیش ببرد، و اولویت ریاست جمهوری برای تمرکز کامل بر F-47 و به نتیجه رساندن صحیح آن برنامه است.»
اوایل این ماه میلادی، استیو پارکر، مدیرعامل بوئینگ، بر این ایده که پایگاه صنعتی ایالات متحده قادر به کار همزمان روی F-47 و F/A-XX نیست، اعتراض کرد. نورثروپ گرامن نیز در رقابت برای F/A-XX حضور داشته است، چیزی که این شرکت پس از خروج از رقابت جت جنگی NGAD نیروی هوایی در سال ۲۰۲۳، با جدیت دنبال کرد. لاکهید مارتین نیز گزارش شده که در ماه مارس از رقابت جنگنده نسل بعدی نیروی دریایی حذف شده است.