لیلا وصالی مدیرعامل انجمن سواد رسانهای ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تغییر شیوههای مصرف محتوا در نسل جوان، گفت: فرهنگ کتابخوانی در این نسل تضعیف شده، اما این به معنای توقف تولید محتوا نیست. باید روشهای جدیدی برای ارائه محتوا به کار گرفت که میتوان به بهرهگیری از قالبهای چندرسانهای، تولید کتابهای الکترونیک و ورود مفاهیم مرتبط با سواد بازی به برنامههای درسی دانشگاهها اشاره کرد.
وی افزود: بازیها بهعنوان یک رسانه زنده و پویا، دائماً در حال تحول هستند، در حالی که فرآیند انتشار کتاب، زمانبر است و ممکن است از تحولات این حوزه عقب بماند، بهتر است به سمت تولید کتابهای دیجیتال برویم تا بتوانیم همگام با تحولات این صنعت حرکت کنیم.
وی به ضرورت توجه به ادبیات و فرهنگی که در فضای گفتمانی بازیهای آنلاین شکل میگیرد، اشاره کرد و گفت: این فضاها نیازمند تحلیل عمیق و علمی هستند. از سوی دیگر، بررسی عناصر نمادین و نشانهشناسانهای که در بازیها نقش مهمی در انتقال مفاهیم فرهنگی ایفا میکنند، باید در دستور کار نویسندگان و پژوهشگران این حوزه قرار گیرد.
مدیرعامل انجمن سواد رسانهای گفت: ما باید بتوانیم برای سلیقههای مختلف، بازیهایی متنوع طراحی کنیم. راهاندازی نهضت بازیسازی باید از مدارس آغاز شود. نوجوانانی که امروزه به ابزارهای هوش مصنوعی مجهز هستند و خودشان گیمرند، ظرفیت بزرگی برای تولید محتوا دارند.
وصالی گفت: اگر بستری مثل جشنوارههای هدفمند فراهم شود، مطمئناً شاهد تولید بازیهایی خواهیم بود که ضمن رعایت ارزشها و خطوط قرمز، محتوایی مفید و متناسب با ذائقه فرهنگ ایرانی ارائه میدهند.