به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام والمسلمین علیاصغر ظهیری شامگاه پنجشنبه در مراسم عزاداری شب هشتم محرم هیئت خادمالرضا (ع) که در ورزشگاه شهید حیدریان قم برگزار شد، با اشاره به ابعاد معرفتی نهضت حسینی، گفت: امام حسین (ع) دارای دو نوع فیض عام و خاص هستند که بهرهمندی از فیض خاص ایشان تنها نصیب کسانی میشود که با محبت خالص و آمادگی روحی و معنوی در مسیر ایشان قدم برداشتهاند.
وی با بیان اینکه سفره فیض امام حسین (ع) در عالم گسترده است، افزود: تمامی موجودات از آسمانیان گرفته تا اهل زمین از فیض عام حضرت بهرهمند هستند، اما فیض خاص، ویژه کسانی است که دل خود را از گناه پاک کرده و آمادگی قلبی برای دریافت آن پیدا کردهاند.
این استاد حوزه علمیه، مسیر دستیابی به این رزق خاص را عبور از مراحل معنوی دانست و افزود: همانگونه که مرحوم شیخ محمد بهاری در مقدمه «تذکرة المتقین» آورده، آغاز سلوک الهی با ترک معصیت است؛ چرا که گناه، مانعی جدی در راه تعالی و پرواز روح به سوی خداوند است.
وی در ادامه با اشاره به شخصیت علمی و معنوی علامه امینی، نویسنده کتاب «الغدیر»، اظهار کرد: علامه امینی با عشق و ارادت کمنظیر به امیرالمؤمنین (ع)، ۳۰ سال از عمر خود را صرف نگارش این اثر عظیم کرد تا واقعه غدیر از حافظه تاریخی امت پاک نشود. این تلاش نشانگر جایگاه ویژه محبت و معرفت در سلوک علمی و معنوی است.
حجتالاسلام ظهیری با تأکید بر نقش توسل به سیدالشهدا (ع) در تحول درونی انسان، گفت: بسیاری از کسانی که تصمیم به ترک گناه و حرکت در مسیر بندگی گرفتند، ابتدا از طریق حضور در مجالس عمومی حضرت وارد شدند و بهتدریج به سفره خاص و لقمههای معنوی آن حضرت راه یافتند.
وی اضافه کرد: امام حسین (ع) آمده است تا انسان را از اسارت گناه رهایی ببخشد و زنجیر معصیت را از بال پرواز انسان بگشاید. هدف نهایی ایشان، بازگرداندن انسان به قله کرامت انسانی و عشق الهی است.
این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه هر قشری از جامعه، برداشتی خاص از پیام عاشورا دارد، گفت: علما، عرفا، سیاسیون، کسبه و سایر اقشار، هرکدام دریافتی از نهضت حسینی دارند، اما همه در یک نقطه اشتراک دارند و آن، رهایی از گناه و نجات از سقوط اخلاقی است.
وی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) همواره درهای توبه را به روی گناهکاران گشوده، خاطرنشان کرد: روایت تاریخی دعوت حضرت از عبیدالله بن حر جوفی در واپسین منزلهای پیش از عاشورا، نشان میدهد که حتی برای دشمن دیرینه خود نیز دعوت به بازگشت صادر میفرمایند.
ظهیری با اشاره به تأثیرات زیارت کربلا در تحول روحی انسان، به نقل خاطرهای تاریخی پرداخت و اظهار کرد: حاج ملاعلی کنی در پاسخ به پدری که از انحراف فرزندش نگران بود، توصیه کرد او را به کربلا ببرد و همین سفر، سبب تحول قلبی آن جوان شد؛ چراکه کربلا دریای محبت است و آغوشی باز برای توبهکنندگان.
وی تصریح کرد: برخی گمان میکنند پذیرش گناهکار در دستگاه اهلبیت (ع) با سخنان دیگر درباره گناهگریزی تعارض دارد، درحالیکه دستگاه سیدالشهدا (ع) دارای دو سطح است؛ سفره عام برای همه باز است، اما سفره خاص تنها برای آنان است که با معرفت، دل و نیت پاک آمدهاند.
حجتالاسلام ظهیری در ادامه سخنان خود با تأکید بر اهمیت معرفتافزایی در هیئات مذهبی، گفت: امام حسین (ع) را نباید صرفاً برای رفع حاجت شناخت، بلکه باید ایشان را بهعنوان الگوی کامل انسانی، منبع معرفت و واسطه ارتباط با حضرت ولیعصر (عج) درک کرد.
وی افزود: عاشورا متعلق به حضرت ولیعصر (عج) است و باید در دهه محرم، توجه به امام زمان (عج) پررنگتر از همیشه باشد. در حقیقت، واقعه عاشورا در امتداد ولایت حضرت ولیعصر (عج) معنا پیدا میکند و باید این پیوند در مجالس حسینی تقویت شود.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سخن مکاشفهآمیز مرحوم آخوند خراسانی گفت: ایشان میفرمود تا نمیرید، امام حسین (ع) را نخواهید شناخت، چرا که عظمت حضرت، فراتر از ظرف درک دنیوی ماست و شناخت حقیقی ایشان، نیازمند گذر از عالم ماده و وصول به افقهای بلند معرفت است.