شیوه جدید سایپا؛ تولید با جیب مردم/ گلایه‌های مردم از سایپا بالا گرفت

تابناک شنبه 14 تیر 1404 - 11:30
تاخیر در تحویل خودروهای سایپا اگر تا چندماه پیش محدود به شاهین، سهند و اطلس بود اکنون به محصولات پرتیراژ این خودروساز مانند کوئیک و ساینا S رسیده است که نه تنها گلایه های مردم را از این شرکت بیشتر کرده بلکه موجب بی اعتمادی بیشتر مردم به این خودروساز شده است.

بعد از تاخیر‌های چند ماهه و بالاگرفتن نارضایتی مردم در تحویل خودرو‌هایی مانند شاهین، سهند و اطلس اکنون ساینا S و انواع کوییک نیز به جمع دیگرخودرو‌ها اضافه شد و تاخیرطولانی درتحویل آن گلایه و ابهامات زیادی برای مشتریان شرکت سایپا به همراه داشته است. 

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، گلایه‌های مردم از سایپا درتاخیر‌های طولانی سایپا به سایر محصولات این شرکت هم سرایت کرده است و ساینا S و انواع کوییک را هم به جمع دیگر محصولات با تاخیر این شرکت افزوده است. 

حال این سوال مهم پیش می‌آید که چرا این خودروساز به جای تمرکز بر فروش‌های جدید و ارسال دعوتنامه، در تحویل و به روزرسانی تحویل خودرو‌های ثبت‌نامی قبلی را در اولویت قرار نمی‌دهد؟ بنابراین تاخیر در تحویل خودرویی مانند کوییک که از محصولات پرتیراژ سایپا محسوب می‌شود بیش از پیش جای سوال دارد و نیاز به شفاف‌سازی از سوی شرکت دارد. 

البته بار‌ها این شرکت اعلام کرده است که یکی از اصلی‌ترین دلایل تاخیر در تولید و تحویل خودرو، کمبود و یا تاخیر در تامین قطعات است که این مشکل ناشی از تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز، مشکلات در زنجیره تامین جهانی است، اما به نظر می‌رسد ضعف در مدیریت داخلی و تامین قطعات است که وابستگی به واردات برخی قطعات کلیدی را تشدید کرده است.

تاخیر تا کی ؟!

همچنین برنامه‌ریزی ضعیف برای تولید و فروش، عدم تطابق بین تعداد ثبت‌نام‌ها و ظرفیت واقعی تولید و ضعف در مدیریت تعهدات به مشتریان از مهم‌ترین دلایل تکرار سناریوی پرتکرار تاخیر در تحویل خودرو‌ها است. بنابراین این خودروساز ، صرفا با پیش‌فروش تعداد بالایی از خودرو‌ها بدون اطمینان از ظرفیت تحویل به موقع، منابع مالی را از مشتریان جذب کرده و سپس در تحویل به تعهدات خود عمل نمی‌کند و درواقع ازطریق مدیریت نقدینگی به واسطه پیش‌فروش هاست که خط تولید را سرپا نگه داشته است بدون آنکه تغییراتی در استاندارد‌ها و مقررات تولید خودرو اتفاق افتاده باشد. 

به گزارش تابناک، تاخیر‌های مکرر و گسترده صدای اعتراض بسیاری از مشتریان سایپا را درآورده است. بنابراین ضروری است که شرکت سایپا هرچه سریع‌تر نسبت به این موضوع شفاف‌سازی کند و با ارائه دلایل مشخص و مستند برای تاخیرها، اعلام جدول زمانی واقعی برای تحویل خودرو‌های معوقه و ارائه راه‌حل‌های جبرانی برای مشتریان مانند پرداخت سود تاخیر به صورت منظم و شفاف بخشی از نگرانی‌ها و ابهامات را برطرف کند.

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.