به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای علاءالدین بروجردی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع «نقش مجلس و دیپلماسی پارلمانی در تحولات اخیر» به پرسش ها در این باره پاسخ داد. متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
سوال: کمیسیون مربوطه حضرتعالی، کمیسیون امنیت ملی است دقیقاً مرتبط با تحولات اخیر، مروری کنیم اقدامات و مصوبات مجلس در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و روزهای پس از جنگ تا به امروز را.
بروجردی: با توجه به شرایط ویژه حاکم بر آن دوران که دیگر در تاریخ به نام جنگ تحمیلی ۱۲ روزه رقم خورد وضعیت فوق العاده بود. منتها، چون ما کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هستیم از همان روز جمعه جلسه فوق العاده را بررسی و مروری کردیم بر چرایی تحولات و ضرورت اقدامات سریع و به هنگام و توجه به اینکه اصولاً در مجلس شورای اسلامی کمیسیونهای تخصصی نقش اساسی دارند. در عرصه سیاست خارجی و کنترل امنیت ملی، موتور محرک مجلس که تولیدات آن باید برود در صحن و تبدیل به مصوبه قانونی شود، خود کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است. این تحلیل خیلی در آن زمان پررنگ بود که به نظر من واقع گرایانه هم بود که به دنبال گزارش سراپا کذب گروسی به عنوان مدیر کل آژانس بینالمللی انرژی هستهای به شورای حکام که اتهاماتی را علی رغم اینکه ما در طول حداقل ۲ دهه گذشته از زمانی که آقای البرادعی مدیر کل بود بعد آقای آمانو مدیر کل شد بازرسیهای سختگیرانهای که در مراکز هستهای ما وجود داشت همه اذعان داشتند که ما هیچگونه انحرافی نداشتیم. این آقا آمد که به نظر من عنصری خودفروخته است بیشتر عامل اجرایی نکته نظرات و سیاستهای آمریکا و رژیم صهیونیستی است. این گزارش را به شورای حکام ارائه کرد. بر مبنای این گزارش، شورای حکام قطعنامه ای گذراند علیه ما و اتهاماتی را متوجه ما کرد بهانهای شد برای صهیونیستها که واقعاً دنبال بهانه میگشتند عملیاتی را با هماهنگی آمریکا که خیلی واضح است انجام دهد. ما به لحاظ اینکه این هم به خود آژانس ظلم کرد یعنی شأن آژانس را به عنوان یک جایگاه تخصصی فنی آورد در حد یک عامل اجرایی سیاستهای کشورهایی مثل آمریکا و رژیم صهیونیستی و هم اینکه به ملت ما خیانت کرد یعنی عاملی شد که این اتفاق ناگوار واقع شود حداقل به عنوان یک عامل مهم میتوانیم آن را ذکر کنیم. بالاخره با دوستان همفکری و جلسات متعدد گذاشته شد که هیچ دلیلی ندارد ما در چنین شرایطی همکاری را با آژانس ادامه دهیم. بهترین گزینه تعلیق بود که این در خروجی جلسات کارشناسی متعدد مصوب شد که کلیه همکاریهای خودمان را با آژانس بینالمللی انرژی هستهای معلق کنیم. یعنی منوط کنیم به اینکه اصلاً امنیتی داشته باشیم یعنی خود حمله به مراکز هستهای جرم و هم مخالف مقررات آژانس و ممنوع است، آقای مدیر کل بعد از اینکه رژیم صهیونیستی این اقدام غیرقانونی را انجام داد حتی محکوم هم نکرد و نشان میدهد وظایف خودش را انجام نمیدهد. بنابراین به نظرم مصوبه بسیار مهمی بود و به صورت دو فوریتی مطرح شد. همکاران خوب ما در مجلس به اتفاق آرا رای دادند. چون همه بر این اتفاق ناگوار واقف بودند و در عرض مدت کوتاهی مصوب شد و طبق روال قانونی به شورای نگهبان رفت آنها تایید کردند. رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ کرد و شد مبنا. حتی چند بازرسی هم که در ایران حضور داشتند از قبل آنها هم اخراج شدند و فعلاً در حال تعلیق به سر میبریم. این به نظر من اقدام ضروری به هنگامی بود که بخشی از پاسخ ما به جنایت رژیم صهیونیستی و آمریکا بود. اقدام بعدی با توجه به اینکه آنها در این مدت افرادی را تحت عنوان عوامل خودفروخته به کار گرفته بودند که جاسوسی میکردند البته این یک پدیده منحصر به کشور ما نیست و در همه جای دنیا وجود دارد ولی ضروری بود که ما دست قوه قضاییه را باز بگذاریم در تشدید مجازات و وقتی احساس کنم در مقابلشان چند خاک ریز وجود دارد به راحتی این اشتباه را انجام نمیدهند و این اتفاق افتاد و مراحل مختلف آن طی شد. چون بندهای متعدد داشت و طبیعتاً رفته در مجرای قانونی بعد از تایید شورای محترم نگهبان همین سیر را طی میکند تا برسد به مرحله ابلاغ رئیس مجلس به رئیس جمهور و اجرایی شدن قانون. بعد از طی این مراحل قانونی. نکته سوم هم با توجه به اینکه بحث ریز پرندهها و پهپادها پدیده ای تقریباً نوظهور است به این معنا که در چند سال اخیر خیلی باب شده بود، چون از قبل نبود قانونمند نبود خیلی از شرکتهای دانش بنیان و افرادی که شخصاً علاقمند بودند اینها را برخی مثلاً با کاربردهای سمپاشی در کشاورزی یا حتی تفریحی انجام میدادند و قانونی وجود نداشت. ما در جلسات متعدد که با ارگانهای مختلف که به کمیسیون دعوت شدند این را مصوب و قانونمند کردیم و از این به بعد هر فردی که بخواهد بسازد یا وارد کند یا به کار گیرد باید مشخص شود سازنده این ریز پرنده یا پهپاد کیست و چه کسی میخواهد آن را به کار گیرد و با چه هدفی و در چه زمینهای. مرحله اولیه این طی شده است که بعد از شورای نگهبان به مجلس که ابلاغ شود رئیس مجلس به رئیس جمهور اطلاع میدهد ابلاغ میکند و آن هم به صورت قانون لازم الاجرا خواهد شد.
سوال: در تحولات بینالملل، دیپلماسی نقش ویژهای دارد به خصوص در زمان تنش و بحران و مواردی از این دست در ارتقاء جایگاه منطقهای یا فرامنطقی هم تلاش میشود از دیپلماسی تا پارا دیپلماسی یا دیپلماسیهای مختلف همه اینها استفاده شود در ارتقای جایگاه آن کشور تاثیرگذار باشد، چقدر دیپلماسی پارلمانی در شرایط موجود میتواند کمک کند در گذشته پیگیری میشد، اما با توجه به شرایط موجود آیا باید نگاه جدیدی به این فرصت داشت و چه اقداماتی باید انجام داد که از این فرصت به نحو احسن در راستای منافع کشور استفاده شود؟
بروجردی: اولاً تحولی که این جنایت رژیم صهیونیستی ایجاد کرد فوق العاده بود یعنی شاید ما کمتر در تاریخ چند دهه گذشته حمایت همه جانبه مثلاً اتحادیه عرب را از ایران و محکومیت رژیم صهیونیستی را شاید شاهد نبودیم به میزانی که بعد از این حادثه اتفاق افتاد یا وزرای خارجه کشورهای اسلامی در اجلاس استانبول حمایت جانانه کردند و این جنایت رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و از جمهوری اسلامی ایران اعلام حمایت کردند. حتی جایگاه مهمی مثل حزب اخوان المسلمین که بیش از یک قرن تاریخچه دارد و یا جامعه الاظهر هم محافل مردمی و هم رسمی و دولتی در کشورهای مختلف غیر از تظاهرات مردمی این پدیده خیلی مهم بود حفظ این فضا خودش حائز اهمیت است به نظر من دیپلماسی پارلمانی البته ما حدود ۱۰، ۱۱ روز است که در تعطیلی مجلس به سر میبریم که البته، چون مستحضر هستید ۳ هفته کاری داریم یک هفته تعطیلی مجلس که یک هفته هم تعطیلات تابستانی بود که به تاسوعا و عاشورا خورد و ما در تعطیلی در حال حاضر هستیم منتها برنامهریزی شده که هیئتهای مختلف از مجلس شورای اسلامی به کشورهای مختلف بروند و حضور پیدا کنند هم مظلومیت ملت ما و هم جنایت رژیم صهیونیستی را تبیین کنند. مثلاً کشوری مثل پاکستان در هر دو مجلس نمایندگان و سنا مصوبه گذراندند و از ملت ما اعلام حمایت کردند و طبیعتاً ضروری است که ما از آنها قدردانی کنیم و حضور پیدا کنیم من فکر میکنم ظرف روزهای آینده این اتفاق خواهد افتاد.
سوال: هم برای پیگیری آن حقوقی تجاوزی که علیه کشور ما اتفاق افتادهاند میتواند بسیار موثر باشد.
بروجردی: آن هم یک بعد دیگری است یعنی به نظر من پرونده جداگانهای دارد که آن بخش حقوقی وزارت امور خارجه و هم ریاست جمهوری دنبال آن هستند. به نظر من فصل بسیار مهمی است که باید با توجه به اینکه آنها میلیاردها به ما خسارت زدند آمریکا عامل مهم بوده و رسماً به عهده گرفته حمله نظامی ما را و طبیعتاً در مراجع بین المللی باید هم شکایت طرح کنیم و هم درخواست غرامت کنیم که آن مسیر خودش را دارد و انشالله طی میشود.
سوال: منظورم این بود که این دیپلماسی پارلمانی و همراه کردن جلب حمایت سایر کشورها قاعدتاً در این پرونده میتواند کمک کند و مجلس در این حوزه میطلبد که برنامهریزی جدی داشته باشد.
بروجردی: بله عرض کردم برنامهریزی شده و اجرایی شدنش را انشالله ظرف روزهای آینده شاهد خواهیم بود. یعنی در کنار دیپلماسی رسمی دولتی که ملاحظه میکنید آقای وزیر خارجه اخیراً عربستان بودند علی رغم اینکه قبلاً پروازها قطع بود به سفر اجلاس استانبول رفتند یعنی ما تحرک برون مرزی را به نظر به عنوان ضرورت برای تکمیل دفاع از منافع ملی داریم انجام میدهیم.
سؤال: از دیپلماسی پارلمانی جلوتر بیاییم، نکتهای که در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه خیلی از کارشناسان دنیا راجع به آن صحبت کردند، این بود که حالا این قوانین و سازمانهای بینالمللی که خودتان مدعی آن هستید و قوانین برای آن وضع کردید و همیشه هم مدعی رعایتش بودید، الان با این شرایط و تجاوز به خاک ایران و حمله به تأسیسات صلحآمیزی که سازمانهای خودتان صلحآمیز بودن آنها را حتی دستگاههای جاسوسی خودتان تأیید کرده بود، الان دیگر در فضای حال حاضر محلی از اعراب ندارد، واقعاً چه میشود الان وقتی اینها بیاعتبار میشود چه پیامدهایی میتواند در نظام بینالملل به همراه داشته باشد؟
بروجردی: برای آمریکاییها یک اصل وجود دارد و آن منافع آمریکاست ولاغیر.
سؤال: یعنی همه سازمانها باید در راستای منافع آمریکا باشند؟
بروجردی: شورای امنیت سازمان ملل که پنج عضو دارای حق وتو و بقیه ۱۰ عضو متغیر دارد که دورهای عوض میشوند، در آن جا هر قطعنامهای که بخواهد صادر شود، اگر منطبق بر خاص سیاسی و منافع آمریکا نباشد، به سرعت وتو میشود. آن دیگر بالاترین جایگاه در ساختار سیاسی بینالمللی دنیاست. یا مثلاً در حوادث خیلی از کشورها یک اتفاق و درگیری خیابانی اتفاق میافتد که متداول است در بحرانها و کشورها، یک خونی از دماغ کسی میرود؛ میشود مسأله اول جهانی در مقابل دهها هزار انسان بیگناه که قتلعام و نسلکشی میشوند در غزه که بسیاری از آنها؛ دهها هزار زن و کودک هستند. یک سکوت مرگبار، یک حمایت همهجانبه آمریکاییها از رژیم صهیونیستی و بقیه مدعیان حقوق بشر از آلمان گرفته تا فرانسه و انگلیس همه حمایت میکنند. یعنی واقعاً به نوعی مسأله حقوق بشر و مجموعه قوانین حاکم حتی در دوران جنگ را به سخره گرفتند. مثلاً خیلی از مراکز در جنگها مصونیت دارند. بیمارستانها نباید زده شود، آمبولانس و رسانهها، نباید زده شود، اصلاً برای آنها مهم نیست، متعمد هستند، مردمی که در حال مردن از گرسنگی هستند، حالا با هزار مشکل یک مواد غذایی میرسد به غزه، مردم در صف میروند، آنها را به رگبار میبندند، یعنی واقعاً خیلی عجیب است در همه ساختارهای دنیا، اصلاً قانون یک طرف، این که ملاحظه میکنید مثلاً در جوامع اروپایی و آمریکایی مردم و کسانی که وجدان بیداری دارند؛ دانشجویان، دانشگاهیان، اساتید دانشگاه میآیند چوب پلیس را به جان میخرند، زندان و اخراج از دانشگاه را و فقط یک فریاد میزنند، فریاد را هم اجازه نمیدهند. این مدعیان دموکراسی، در همین حمله به جمهوری اسلامی ایران؛ جنایتی بود که هم رژیم صهیونیستی انجام داد و هم آمریکا، بعد اعلام و تردید ایجاد شد در محافل سیاسی و خبری آمریکا که خیلی تأثیرگذار نبوده، ترامپ با تغیر دیکتاتورمآبانه اعلام کرد این خبرنگار را اخراج کنید، خیلی تند. یعنی با همه رسانههایی که یک علامت سؤال گذاشته بودند در مقابل این که این بمباران موفق بوده و غیره، این گونه برخورد میکند. بنابراین به نظرم تمام این ساختارهای موجود فقط برای این است که آنها منافع خود را تأمین کنند و به کشورهایی که در عرصه جهانی شهامت عرض اندام دارند، خیلی از کشورها هستند که تبعیت و سکوت میکنند، اعتراض نمیکنند، ولی وقتی جایگاهی مثل جمهوری اسلامی ایران در برابر ظلم میایستد، بر اساس هم قانون اساسی و دین و باورهایمان؛ «کونوا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» همه چیز، ملاحظه کنید چقدر فشارهای سیاسی و بینالمللی را وارد میکنند.بنابراین این ساختاری که در دنیا تدوین شده و بعد از جنگ جهانی اول سازمان ملل و قبل از آن هم جامعه ملل به وجود آمد و دنبال این هستند که مثلاً مسئولیت امنیت را در سطح جهان عهدهدار باشند، برای آنها چیزی جز منافع کشورهای بزرگ به خصوص آمریکا مطرح نیست. از رژیم صهیونیستیها هم که آمریکاییها تمام قد حمایت میکنند، در کنار او هم همپیمانان آمریکا مثل فرانسه، انگلیس و آلمان.
سؤال: به صورت مشخص الان مجلس شورای اسلامی در کنار وزارت امورخارجه برای پیگیری حقوقی و بینالمللی برای تعیین متجاوز در این جنگ ۱۲ روزه تحمیلی و متعاقباً بحث پیگیری غرامت از رژیم صهیونیستی و آمریکا که خودشان پذیرفتند، چه برنامه ویژهای دارد؟
بروجردی: در همان روزهای قبل از تعطیلی تعدادی از همکاران ما در مجلس به خصوص در کمیسیون قضایی طرحی را تدوین کرده بودند برای الزام دولت به پیگیری دریافت غرامت که حق مسلم ملی ماست. ممکن است به درازا بکشد، ولی این فریاد را ما باید بلند در دنیا اعلام کنیم. تا آن جایی که من مطلع هستم و هم بخش حقوقی ریاست جمهوری، هم وزارت خارجه و هم مجلس دنبال میکند، انشاءالله بعد از تعطیلات این طرح دو فوریتی به صحن بیاید و مطرح شود. حتماً مصرانه به عنوان نمایندگان ملت از دولت میخواهیم که این را با استفاده از همه ساختارهای بینالمللی؛ طلب غرامت کنند. البته برآورد خسارتها دارد صورت میگیرد. بر مبنای آن اقدامات لازم چه از طریق سازمان ملل و سازمانهای مسئول در این زمینه دنبال میشود که بتوانیم در این عرصه هم از حقوق ملتمان دفاع کنیم. فکر میکنم یکشنبه آینده که آغاز کار مجلس باشد، شاهد طرح آن در صحن علنی مجلس باشیم.
سؤال: بحث تدوین و تصویب شد پیگیری فرایند بازسازی منازل یا خودروهای هموطنانی که آسیب دیده بود، نقش مجلس در نظارت بر فرایند بازسازی و تضمین شفافیت عدالت و تخصیص منابع به مناطقی که به هر حال جنگزده محسوب میشوند چیست؟
بروجردی: در مجلس کمیسیونها تخصصی کار میکنند؛ کمیسیون عمران در این زمینه ورود کرده است.
سؤال: از کمیسیون هم پیگیری کردیم، آیا اطلاعات جدیدی دارید؟
بروجردی: چون مرحله اول آن براورد است، قبل از آن اسکان مردمی است که بالأخره خانه و کاشانه خود را به دلیل این بمباران از دست دادند. فکر میکنم و تا آن جا که مطلع هستم با همکاری شهرداری تهران به خصوص خیلی از واحدها در خود تهران دچار آسیب شدند و وزارت مسکن و شهرسازی اسکان موقت را برای این خانوادهها در نظر گرفتند که تعدادی از آنها هم اسکان پیدا کردند. منطق هم همین را حکم میکند که جای مناسبی مثل هتلها یا اماکنی که آماده بهرهبرداری است، خانوادههایی که دچار این آسیب شدند استفاده کنند. در این فاصله با سرعت بر اساس برنامه ریزی. چون بعضی از اینها آپارتمان ۱۰ طبقه است، موشک رفته به طبقه هشتم خورده، آن جا دچار آسیب شده، بقیه هم باید برآورد شود به لحاظ فنی که آیا دچار آسیب نیست، قابل استفاده است؟ طبیعتاً زمانگیر است، یعنی مهندسین و کارشناسان باید بیایند، یک وقت هست یک واحد تک واحدی ویلایی است، آن را سریع میشود خاکبرداری کرد.
سؤال: الان زمانبندی مشخص است که مجلس نظارت کند اگر منزلی آسیب دیده باید ظرف شش ماه تمام و تحویل آن هموطن شود، یک برنامه زمانبندی داریم یا هنوز مشخص نشده است؟
بروجردی: اگر مثلاً یک آپارتمان ۱۰ تا ۱۵ طبقه است، دو طبقه آن دچار آسیب شده، این کار خیلی مشکلی است. فقط این نیست که بروند آن طبقه را مثلاً ترمیم کنند. اصلاً خود سازه به دلیل موشک ممکن است دچار آسیبهایی باشد که کل ساختمان غیرقابل استفاده باشد.
سؤال: پس ما فعلاً در قسمت برآورد خسارت هستیم؟
بروجردی: مهمترین مسأله این است آن خانوادهای که جایگاه مسکونی خود را از دست داده، جایی مستقر شود. این مهمترین مسأله است که طبیعتاً مردم هم روی آن حساس هستند که انجام شود. بعد از این مرحله برآورد خسارت، اقدام به ترمیم یا ساخت مجدد یا هر توافق دیگری که با مردم صورت بگیرد.
مجری: پس شد اسکان موقت، برآورد خسارت، تعیین و تصویب، اجرا، نظارت بر اجرا و انشاءالله هر چه زودتر هموطنان عزیز ما از این مشکل رها شوند و مثل جنگ تحمیلی ۱۲ روزه هموطنان ما سرافرازتر از همیشه ایران اسلامی را داشته باشیم.