«موکش آمبانی» ثروتمندترین مرد هند امیدوار است که بتواند میلیونها تلویزیون را در این کشور به رایانه شخصی تبدیل کند.
به گزارش ایسنا، «جیو پلتفرمز»(Jio Platforms) بازوی دیجیتال شرکت هندی «ریلاینس اینداستریز»(Reliance Industries)، یک سرویس دسکتاپ مجازی را برای کاربران گیرندههای دیجیتال راهاندازی کرده است. این بدان معناست که «موکش آمبانی»(Mukesh Ambani) رئیس ریلاینس و ثروتمندترین مرد هند امیدوار است میلیونها تلویزیون را در پرجمعیتترین کشور جهان به رایانه شخصی تبدیل کند.
به نقل از تک کرانچ، این سرویس موسوم به «JioPC»، یک تجربه رایانهای مبتنی بر فضای ابری را از طریق گیرنده دیجیتال جیو پلتفرمز ارائه میدهد که به صورت رایگان با سرویس پهنباند خانگی این شرکت مخابراتی ارائه میشود یا میتوان آن را جداگانه با قیمت ۶۴ دلار خریداری کرد.
نسخه آزمایشی این سرویس در حال حاضر رایگان است و به ترتیب فهرست انتظار در دسترس قرار میگیرد. کاربران میتوانند پس از دریافت دعوتنامه و تنظیم حساب کاربری، با اتصال کیبورد و ماوس به تلویزیون خود، به دسکتاپ مجازی دسترسی پیدا کنند.
این سرویس در حال حاضر محدودیتهایی دارد که از جمله آنها میتوان به عدم پشتیبانی از لوازم جانبی بیرونی مانند دوربینها و چاپگرها اشاره کرد. این سرویس از مجموعه متنباز «لیبرهآفیس»(LibreOffice) که از پیش روی آن نصب شده است نیز پشتیبانی میکند. کاربران برای استفاده از برنامههای مایکروسافت آفیس باید از طریق مرورگر موجود به آنها دسترسی پیدا کنند. با این اوصاف، اقدام آمبانی با JioPC - حداقل روی کاغذ - امیدوارکننده به نظر میرسد.
«تارون پاتاک»(Tarun Pathak) مدیر تحقیقات شرکت «کنترپوان»(Counterpoint) در مصاحبه با تک کرانچ گفت که JioPC یک راه بسیار مؤثر برای این شرکت مستقر در بمبئی است تا پایگاه کاربران خود را که در حال حاضر بیش از ۴۸۸ میلیون کاربر دارد، افزایش دهد.
به گفته پاتاک، حدود ۷۰ درصد از خانوارهای هندی تلویزیون دارند اما تنها ۱۵ درصد از آنها به رایانه شخصی مجهز هستند. بدین ترتیب، جیو پلتفرمز به طور قابل توجهی با بازاریابی و توضیحات سر و کار خواهد داشت. پاتاک گفت: شما باید مردم را متقاعد کنید که هنوز هم میتوانند با استفاده از گیرنده دیجیتال، از رایانه شخصی خود در تلویزیون استفاده کنند.
پاتاک اظهار داشت که جیو برای دسترسی به خریداران بالقوه رایانه با JioPC، به همکاری با چندین توسعهدهنده اپلیکیشن و ارائهدهنده راهکارهای بهرهوری نیاز دارد و باید اطمینان حاصل کند که اپلیکیشنهای بهرهوری کافی را به منظور ارزشمند کردن این سرویس برای مصرفکنندگان در اختیار دارد.
شرکتهایی از جمله مایکروسافت و بسیاری دیگر از ارائهدهندگان خدمات فضای ابری مدتی است که خدمات دسکتاپ مجازی را با تمرکز بر مشتریان سازمانی ارائه میدهند. با وجود این، اقدام جیو اولین اقدام جدی مصرفکنندهمحور به شمار میرود.