پیامد جنگ 12 روزه و قطعی اینترنت؛ رشد درخواست انتقال زیرساخت کسب‌و‌کارهای آنلاین به داخل کشور 

دیجیاتو دوشنبه 23 تیر 1404 - 13:11
افزایش درخواست انتقال، نشان‌ می‌دهد که اولویت کنونی کسب‌وکارها، پایداری و مدیریت ریسک است. The post پیامد جنگ 12 روزه و قطعی اینترنت؛ رشد درخواست انتقال زیرساخت کسب‌و‌کارهای آنلاین به داخل کشور  appeared first on دیجیاتو.

در زمان جنگ و پس از جنگ، کسب‌وکارهای آنلاین در ایران با تغییرات قابل‌توجهی در استراتژی‌های زیرساختی خود مواجه شده‌اند. در این مدت، بسیاری از کسب‌وکارهایی که پیش‌تر از زیرساخت‌های خارج از کشور استفاده می‌کردند، به دلیل شرایط اخیر و مشکلات مقطعی دسترسی به اینترنت، تصمیم به انتقال سرورهای خود به داخل ایران گرفته‌اند که این تصمیم بدون چالش هم نبوده است.
به گزارش دیجیاتو، در طول جنگ اخیر، کسب‌وکارها و کاربرانی که از سرورهای خارجی استفاده می‌کردند، به دلایل متعددی با مشکلات جدی مواجه شدند. کاربران سرویس‌های خارجی با عدم دسترسی به سرورها رو‌به‌رو بودند و گزینه پیش‌روی آنها انتقال سرورها به داخل ایران بود. به همین دلیل بود که بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین برای ادامه حیات، در این برهه زمانی تصمیم به انتقال زیرساخت‌های خود به داخل کشور گرفتند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. «ایران‌سرور» به عنوان یکی از تامین‌کنندگان اصلی زیرساخت فناوری اطلاعات در ایران و ارائه‌دهنده هاست، سرور و خدمات ثبت دامنه، در این مدت در تلاش بوده تا بتواند به درخواست‌های کاربران خود که با مشکلاتی مواجه شدند پاسخ دهد.

مدیریت ریسک؛ اولویت کسب‌وکارهای آنلاین

«دانیال احمدزاده»، مدیر ایران‌سرور، با اشاره به رشد تقاضای کسب‌وکارها برای انتقال زیرساخت خود به داخل کشور، می‌گوید: «مسئله انتقال زیرساخت‌های دیجیتال به داخل کشور می‌تواند به دلایل متعددی از جمله تمایل کاربران به کاهش ریسک‌، افزایش پایداری خدمات در برابر قطعی‌های احتمالی اینترنت بین‌الملل و کاهش هزینه‌های ارزی باشد.» او ادامه می‌دهد: «افزایش درخواست انتقال، نشان‌دهنده‌ آن است که اولویت کنونی کسب‌وکارها، پایداری و مدیریت ریسک است که بتواند تاب‌آوری آنها را افزایش دهد و در صورت مواجهه با شرایط مشابه احتمالی، خطر قطع مجدد دسترسی‌هایشان را کاهش دهند.»

دانیال احمدزاده، مدیر ایران سرور

چالش‌های انتقال

انتقال سرورهای مشتریان از خارج به داخل، چالش‌هایی را هم برای شرکت‌های ارائه‌دهنده میزبانی وب به همراه داشته است که احمدزاده در تشریح آن می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین مشکلات این حوزه، کمبود منابع سخت‌افزاری در داخل کشور است که فرآیند را با چالش مواجه کرده است. همچنین صف طولانی درخواست‌های انتقال و زمان‌بر بودن این فرآیند از دیگر چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات زیرساخت است. از طرف دیگر، قطع ارتباط بین سرورهای داخل و خارج هم کار را برای انتقال فایل‌ها و داده‌ها مشکل و در زمان‌هایی غیرممکن کرده بود.»

یکی دیگر از دیگر مشکلاتی که قطعی اینترنت ایجاد کرد، ارتباط نداشتن سرورهای داخلی با سرورهای خارجی بوده است. هنگام قطعی اینترنت بین‌الملل امکان انتقال فایل‌های مشتریان وجود نداشته و وضعیت برای انتقال فایل‌ها مشخص نبوده است. از طرفی حجم زیادی از مشتریان درخواست انتقال به سرورهای داخلی را داشته‌اند. عبداللهی در این باره می‌گوید: «هجوم کسب‌وکارها برای انتقال سرورهای خود از خارج به داخل کشور در این بازه زمانی کوتاه، فشار زیادی روی تیم‌های فنی و تامین کنندگان زیرساخت وارد کرده و مدیریت این حجم از درخواست‌ها کار ساده‌ای نیست.»

مدیریت پاسخ به حجم بالای تماس‌ها و تیکت‌ها

ایران‌سرور در بازه زمانی ۱۲ روزه جنگ اعلام کرده بود که کاربران با چالش‌ها و سوالات جدیدی مواجه شدند که بخشی از آن برای خود شرکت‌های میزبان وب نیز تازگی داشته و با اختلالاتی که بعضا در سال‌های گذشته تجربه شده، کاملا متفاوت است. پایداری سرویس‌ها، حفظ امنیت داده‌ها و برقراری دسترسی‌ها بخشی از این نگرانی‌ها بودند. بنا به اعلام این شرکت، در این مدت تعداد تیکت‌ها تقریباً 30 درصد و میزان تماس‌های ورودی نیز 4 برابر افزایش یافت؛ این شرایط اگرچه قابل پیش‌بینی نبود، اما کاملاً قابل درک بود و باید مدیریت می‌شد. کاربرانی که امکان دسترسی به سایت‌های خود را نداشتند، شرکت ارائه‌دهنده خدمات را تنها راه پیگیری سوالات خود می‌دانستند و این شرکت‌ها نیز، هرچند مسئولیت مستقیمی درباره وضعیت ایجاد شده نداشتند اما باید پاسخگوی مشتریان خود می‌شدند و شرایط را برای آنها توضیح می‌دادند.

حداکثر تعامل و همراهی

مدیر ایران‌سرور درباره اقدامات این شرکت به‌منظور تداوم فعالیت سرویس‌های کاربران نیز توضیح می‌دهد: «تلاش ما این بود که در این شرایط بتوانیم با پاسخگویی مناسب به کاربران، آنها را به صبر و آرامش دعوت کنیم تا وضعیت سرورها تحت کنترل قرار بگیرد و مشکلات آنها را رفع کنیم. در این مدت تلاش کردیم حداکثر تعامل و همراهی را با کاربران داشته باشیم و با وجود اینکه خودمان هم در دل بحران بودیم، اما انجام مسئولیت‌مان در قبال آنها را وظیفه اصلی خودمان دانستیم.» او درباره خدمات ویژه ارائه شده در این مدت هم می‌افزاید: «یکی از طرح های اجرا شده این بود که به‌منظور حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین در شرایط بحرانی، با توجه به این‌که بسیاری از مشتریان ما از سرویس‌های هاست اشتراکی استفاده می‌کنند تصمیم گرفتیم حتی در صورت تاخیر در پرداخت، سرویس‌های مشتریان را فعال نگه داریم و به آنها فرصت بدهیم تا با عادی شدن شرایط، درباره تمدید آن تصمیم‌گیری کنند.»

تداوم اختلال در دسترسی به سرورهای خارجی

اکنون با توجه به وضعیت فعلی شبکه و زیرساخت‌ و با وجود بالا بودن درخواست‌های انتقال به داخل کشور، همچنان درخواست‌های جدید برای خرید سرور خارجی وجود دارد و برخی کاربران این انتخاب را ترجیح می‌دهند. احمدزاده درباره‌ وضعیت کنونی سرورهای خارج از کشور می‌گوید: «در روزهای بعد از آتش‌بس، وضعیت شبکه و زیرساخت بهتر از قبل شده اما همچنان با اختلالاتی مواجه هستیم و به طور خاص مشترکان برخی ISPها هنوز هم با محدودیت‌هایی در دسترسی مواجه هستند.. او ادامه می‌دهد: «فعلاً تمدید سرورهای خارجی امکان‌پذیر است و متقاضیان خرید، مشکلات چندانی در این زمینه ندارند اما وضعیت درگاه‌های بانکی روی سرورهای خارجی، بعضاً با اختلال همراه است و چالش آن به طور کامل برطرف نشده‌ است.»

هشدار؛ کاهش محسوس درخواست ثبت دامنه

به گفته مدیر ایران‌سرور، بحرانی که پشت سر گذاشتیم، بُعد دیگری هم در فضای کسب‌وکارها داشته است و سرعت و شتاب آغاز به کار کسب‌وکارهای آنلاین را به میزان محسوسی کاهش داده است. به بیان واضح‌تر؛ ارائه‌دهنگان سرویس‌های دامنه، طی این مدت با کاهش درخواست ایجاد دامنه مواجه شده‌اند. احمدزاده در این باره می‌افزاید: «کاهش تقاضای دامنه حاکی از کاهش تمایل به راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید آنلاین است. این وضعیت ممکن است به‌طور غیرمستقیم نشان‌دهنده چالش‌های موجود در فضای اقتصادی و افزایش ریسک‌ها برای شروع کسب‌وکار باشد و باید هشدار آن را جدی گرفت، چرا که قطعا ممکن است در طولانی مدت تاثیرات نامطلوبی را به همراه داشته باشد.»

اقتصاد دیجیتال، که قرار است سهم آن از تولید ناخالص داخلی کشور، سال به سال افزایش یابد، الزاماتی نیاز دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، زیرساخت های دیجیتال و توسعه کسب‌وکارهای آنلاین است. با این نگاه و رویکرد، به نظر می‌رسد باید نگاهی متفاوت به این حوزه داشت و اجازه نداد به سادگی دسترسی‌ به زیرساخت‌های فناوری دچار اختلال شود و حیات کسب‌وکارها را تهدید کند.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.