آچاره اعلام کرده اگرچه در روزهای جنگ ارائه خدمات آنلاین و تعمیرات در منزل از سوی این پلتفرم با افت شدید تقاضا مواجه شد اما بعد از آتشبس ثبت اسبابکشی با خاور و کامیون به خارج از شهر با رشدی ۶۴۵ درصدی همراه بوده است.
دادههای منتشر شده از سوی روابطعمومی «آچاره» نشان میدهد که پس از پایان درگیریها، تقاضا برای خدماتی مانند اسبابکشی، تعمیرات ساختمانی، زیبایی و تشریفات با افزایش چشمگیری همراه بوده است؛ در واقع افراد از مسیرهای مختلفی به زندگی بازگشتند.
در جنگ ۱۲ روزه، پلتفرم خدمات آنلاین و تعمیرات در منزل «آچاره»، با افت شدید تقاضا، بهویژه در شهرهایی مانند تهران، مواجه شد. اما دادههای جدید این پلتفرم نشان میدهد این شرایط بعد از اعلام آتشبس تغییر کرده است.
طبق اعلام آچاره، نهتنها تقاضا برای شماری از خدمات به وضعیت قبل بازگشته، بلکه رشد قابلتوجهی نیز داشته است. خدمات زیبایی زنان، تشریفات، اسباب کشی برون شهری، تعمیرات نما و خدمات درمانی در صدر این سفارشها قرار گرفتهاند. این جهش ناگهانی، نشاندهنده تلاشی جمعی برای بازگشت به روال معمولی زندگی است؛ برخی با رسیدگی به خود و امورات شخصی و برخی دیگر با بازسازی و تعمیر آنچه در این ۱۲ روز تخریب شده به دنبال بازپسگیری زندگی عادی خود هستند.
بر اساس دادههای آچاره، یکی از خدماتی که پس از پایان جنگ با افزایش چشمگیری مواجه شده، اسبابکشی با خاور و کامیون به خارج از شهر است. در طول 12 روزی که کشور در وضعیت جنگی قرار داشت، تنها 70 مورد از این نوع سفارش ثبت شده بود، اما پس از بازگشت نسبی آرامش، تعداد این سفارشها با رشدی 645 درصدی همراه شد. بخشی از این افزایش به جابهجایی خانوادههایی بازمیگردد که به دلیل تخریب یا آسیب ناشی از موج حملات، ناچار به ترک محل سکونت خود شدند.
گروهی دیگر نیز بهدلیل نگرانی از احتمال تکرار درگیری، تصمیم گرفتند بهطور کلی از شهر محل زندگیشان خارج شوند. البته این رشد ناگهانی تنها به جابهجاییهای اضطراری محدود نبوده؛ بخشی از آن میتواند به دلیل انباشتهشدن تقاضا در روزهای جنگی باشد که روند عادی اسبابکشی را متوقف کرده بود. در همین مدت، سفارش برای اسبابکشی شرکتها و سازمانها نیز رشدی 600 درصدی داشته است؛ احتمالا به دلیل تخریب یا غیرکاربردی شدن برخی ساختمانهای اداری. همچنین، آمار نشان میدهد جابهجایی گاوصندوقها نیز افزایش محسوسی داشته، بهطوری که ثبت این نوع سفارشها 496 درصد بیشتر از دوره جنگ 12 روزه بوده است.
افزایش تقاضا تنها به اسبابکشی و جابجایی محدود نمانده؛ بسیاری از شهروندان، همزمان با بازگشت به زندگی عادی، به سراغ بازسازی خانهها و محلهای کسبوکار خود رفتهاند. تعمیرات مبلمان با رشد 350 درصدی، نصب کاغذ دیواری با افزایش 377 درصدی و ساخت کابینت و کمد دیواری نیز با جهش 350 درصدی روبهرو شدهاند. این آمار نشان میدهد که در کنار ترمیم آسیبهای ناشی از جنگ، تمایل به نوسازی فضاهای داخلی نیز افزایش یافته است.
براساس این گزارش، در بخش نما و تجهیزات خارجی ساختمان نیز وضعیت مشابهی مشاهده میشود. سفارشهای مربوط به تعمیرات نما و نماشویی پس از جنگ بیش از 560 درصد رشد داشتهاند؛ رقمی که بیانگر حجم بالای خسارات وارده به نمای ساختمانهاست.
همچنین، تقاضا برای ساخت و نصب درب و پنجره آلومینیومی 422 درصد و ساخت و نصب توری 551 درصد و تعویض شیشه خودرو 357 درصد افزایش یافته است. حتی سفارشهای مربوط به ساخت و تعمیر تابلوهای روان و چلنیوم (سردر مغازهها) نیز با جهش 537 درصدی همراه بودهاند، که میتواند نشانهای از بازگشایی مجدد فروشگاهها و تلاش برای بازسازی مغازهها و کسبوکارهای آسیبدیده باشد.
در دوران درگیری، رسیدگی به امورات فردی و برنامهریزی برای دورهمیهای خانوادگی و دوستانه تا حد قابل توجهی متوقف شده بود. اما دادههای آچاره نشان میدهد که بلافاصله پس از پایان درگیریها، میل به بازگشت به روال عادی زندگی و بازیابی روحیه، بهویژه در قالب سفارش خدمات آرایشگاهی، پذیرایی و مراقبتهای فردی، بهطور چشمگیری افزایش یافته است.
به طور مثال، سفارش فینگرفود برای مهمانیها 900 درصد، پذیرایی 674 درصد، دوخت لباس بیش از 570 درصد و خدمات مرتبط با تشریفات مجالس و موسیقی رشد چند صد تا چند هزار درصدی داشتهاند؛ نشانهای روشن از آنکه مردم، پس از یک دوره اضطراب، حالا دوباره بهدنبال گردهمآمدن و زندهکردن لحظات مشترکاند.
در حوزه زیبایی، خدمات مربوط به آرایش بانوان همگی با افزایش قابلتوجهی مواجه شدهاند. دادههای آچاره نشان میدهد سفارش خدماتی مثل براشینگ مو بانوان 860 درصد، کوتاهی مو بانوان 500 درصد، بافت مو بانوان در خانه 929 درصد، پاکسازی و لایهبرداری پوست بانوان 463 درصد و کاشت و اکستنشن مژه بانوان در خانه 597 درصد بیشتر شدهاند.
خدمات دیگری هم هستند که بازارشان در دوره جنگ راکد مانده بود اما با اعلام آتشبس با جهش تقاضا روبهرو شدند. سفارشهای کارواش 423 درصد و خشکشویی 436 درصد ازین دستاند و همه اینها حامل یک پیغام سادهاند: آدمها میخواهند به زندگی برگردند.