در یک همکاری استراتژیک و البته طعنهآمیز، شرکت اسپیس ایکس به رقیب اصلی خود یعنی پروژه اینترنت ماهوارهای «کویپر» آمازون در پرتاب ماهواره کمک کرد. یک موشک فالکون ۹ امروز ۲۴ ماهواره کویپر را به مدار زمین رساند.
به گزارش Space.com، صبح روز چهارشنبه به وقت ایران یک موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا مأموریتی به نام KF-01 را انجام داد. اما این یک پرتاب عادی نبود. محموله این موشک ۲۴ ماهواره متعلق به پروژه کویپر آمازون بود؛ پروژهای که مستقیماً برای رقابت با شبکه اینترنت ماهوارهای استارلینک اسپیس ایکس طراحی شده است. این همکاری غیرمعمول، که در آن اسپیس ایکس به پیشرفت رقیب مستقیم خود کمک کرد، نشاندهنده پیچیدگیها و واقعیتهای بازار رقابتی فضا است.
اما چرا آمازون به رقیب خود روی آورده است؟ پاسخ در یک کلمه خلاصه میشود: زمان.
کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) به آمازون دستور داده است که باید تا پایان ژوئیه ۲۰۲۶، نیمی از منظومه ۳۲۰۰ ماهوارهای خود را در مدار مستقر کند. عدم پایبندی به این مهلت، میتواند مجوز مهم این شرکت را به خطر بیندازد.
آمازون برای رسیدن به این هدف، با چندین شرکت از جمله ULA و بلو اوریجین قرارداد بسته است. بااینحال، درحالحاضر فقط ULA توانسته دو پرتاب اولیه را انجام دهد و موشک غولپیکر نیو گلن بلو اوریجین هنوز بهطور کامل عملیاتی نشده است.
این فشار زمانی، آمازون را مجبور کرد تا بهرغم رقابت شدید، به سراغ قابل اعتمادترین و فعالترین شرکت پرتاب جهان، یعنی اسپیس ایکس، برود و در دسامبر ۲۰۲۳ یک قرارداد برای سه پرتاب با این شرکت امضا کند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که آمازون به دلیل در نظر نگرفتن اسپیس ایکس در دور اول قراردادهای پرتاب با شکایت سهامداران خود مواجه شده بود.
این پرتاب تعداد کل ماهوارههای کویپر در مدار را به ۷۸ عدد میرساند. این درحالی است که استارلینک، با بیش از ۷ هزار ماهواره فعال و ۵ میلیون کاربر در سراسر جهان، سالها از رقیب خود جلوتر است.