گزارش دیجیاتو از مجمع آسیاتک؛ از اهداف خرید شرکت لایز تا بررسی تأثیر فراگیری احتمالی استارلینک

دیجیاتو یکشنبه 29 تیر 1404 - 15:39
مدیرعامل آسیاتک در جریان مجمع این شرکت توضیحاتی درباره چرایی توسعه فیبر نوری، خرید شرکت لایزر، بهره برداری از دیتاسنتر پیام و استارلینک ارائه کرد. The post گزارش دیجیاتو از مجمع آسیاتک؛ از اهداف خرید شرکت لایز تا بررسی تأثیر فراگیری احتمالی استارلینک appeared first on دیجیاتو.

در مجمع سالیانه آسیاتک، از برنامه‌ریزی برای رشد ۴۳ درصدی درآمد در سال ۱۴۰۴ سخن گفته شد؛ رشدی که به‌رغم تعرفه‌گذاری دستوری، با تکیه بر توسعه فیبر نوری و افزایش ظرفیت دیتاسنترها احتمالاً ممکن خواهد شد. مدیرعامل آسیاتک همچنین در جریان این مجمع از اهداف پشت‌پرده خرید لایزر و رقابت‌پذیری با استارلینک توضیحاتی ارائه کرد.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت انتقال داده‌های آسیاتک با حضور بیش از 80 درصدی سهام‌داران برگزار شد. «محمدعلی یوسفی‌زاده»، مدیرعامل آسیاتک در ابتدای مجمع توضیحاتی درباره عملکرد گذشته و برنامه‌های آینده این شرکت ارائه کرد.

او با اشاره به برنامه‌ریزی برای رشد ۴۳ درصدی درآمد در سال ۱۴۰۴، این کار را با وجود تعرفه‌گذاری دستوری، کاری سخت دانست.

نسبت درآمد فیبر به xdsl دو برابر است

مدیرعامل آسیاتک درباره پروژه فیبر نوری گفت تاکنون در بیش از ۴۵ شهر کشور این سرویس را ارائه کرده‌اند: «امیدواریم به تعهد ۲.۵ میلیون خانوار تاسال آینده برسیم.»

یوسفی‌زاده در پاسخ به سوال سهامداران که چرا این شرکت به سمت توسعه فیبر نوری حرکت کرده، گفت نسبت درآمد فیبر به xdsl دو برابر است؛ چرا که تا به امروز خبری از تعرفه‌گذاری دستوری در این حوزه وجود ندارد. به گفته وی همین امر یکی از دلایلی است که شرکت‌ها به دولت‌ها اعتماد کردند و پای این کار آمدند.

یوسفی‌زاده با بیان اینکه در طراحی‌های کلان، کمتر از 50 درصد بازار فیبر نوری به مشترکین خانگی اختصاص دارد، تأکید کرد برای هوشمندسازی، توسعه فناوری و شبکه 5G و 6G به توسعه فیبر نوری نیاز است.

به گفته مدیرعامل آسیاتک پروژه توسعه فیبر نوری نه بابت کنترل ناترازی آینده، بلکه بابت مشکلاتی است که هم اکنون شبکه ارتباطی کشور با آن روبه رو است.

مدیرعامل آسیاتک همچنین خبر داد در این فصل به ۱۰۰ هزار مشترک فیبر نوری می‌رسند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به منابعی که دولت در اختیار شرکت‌های توسعه دهنده فیبر نوری قرار می‌دهد اشاره کرد و گفت یک نوع این منابع از جنس تسهیل‌گری و سرمایه در گردش است. نوع دیگر آن نیز مشوق است که البته برخی از شرکت‌ها از آن سوءاستفاده کرده و با اجرای حداقل‌ها، دنبال شناسایی سود از این کمک‌های مالی هستند. یوسفی‌زاده تأکید کرد این منابع برای کوتاه کردن بازگشت سرمایه هستند، نه شناسایی سود.

استارلینک رقیبی برای فیبرنوری است؟

یکی از سوالات سهامداران در مجمع آسیاتک به بحث فراگیری احتمالی استارلینک اختصاص داشت. فناوری که به باور آنها می‌تواند رقیبی جدی برای فیبر نوری باشد یوسفی‌زاده با اشاره به اینکه استارلینک در محدوده جغرافیایی ایران غیرقانونی است گفت: «در حال حاضر قیمت استارلینک حدودا ۴ برابر قیمت سرویس‌های ما است، اما کیفیت و سرعت سرویس‌های ما از آن بیشتر است.»

او معتقد است مردم همیشه انتخابی هوشمندانه دارند و به کیفیت، آورده‌های سرویس و بهای تمام شده نگاه می‌کنند: «به نظرم استارلینک روی سرویس و مشتریان ما تاثیری ندارد.»

«کم کردن رقبا یکی از اهداف خرید شرکت لایزر بود»

یوسفی‌زاده با اشاره به خرید ۱۰۰ درصد سهام شرکت لایزر گفت در حال ادغام سرویس‌های این شرکت حوزه FCP هستند.

او همچنین در پاسخ به انتقاد یکی از سهامداران درباره خرید شرکت لایزر، اهداف این سرمایه‌گذاری را شفاف کرد.

به گفته مدیرعامل آسیاتک یکی از اهداف این خرید، کم کردن رقبا بود؛ چراکه ممکن بود شرکت‌هایی خارج از این صنعت برای خرید لایزر اقدام کنند و با سرمایه‌گذاری‌های جدی تبدیل به رقیب آسیاتک شوند.

یوسفی‌زاده همچنین گفت بسیاری از دارایی‌ها و دیتاسنتر لایزر، قابلیت مولدسازی بالایی دارند. همچنین آنها با دارایی‌های ارزان قیمت این شرکت می‌توانند سرویس‌دهی به مشترکانشان داشته باشند.

یادآور می‌شود اواخر سال گذشته، آسیاتک شرکت لایزر را با ارزش‌گذاری حدود ۱۴۳ میلیارد تومانی خرید.

بهره‌برداری از دیتاسنتر پیام

مدیرعامل آسیاتک در بخش دیگری از سخنان خود به بهره‌برداری دیتاسنتر پیام تا پایان امسال اشاره کرد و گفت خدمات مرکز داده و ابری پیام با مجموعا 1000 رک به بهره‌برداری می‌رسد و بالاترین سطح استاندارد را دارد.

او با بیان اینکه خدمات دیتاسنتر این شرکت همواره با صف مشتریان روبه رو بوده، گفت با بهره‌برداری از دیتاسنتر پیام می‌توانند مشتریان جدیدی را جذب کنند. مشتریانی مانند بانک‌ها یا اپراتورها که نیاز به خدمات بلند مدتی دارند و در کنار فضای اشتراکی، این خدمات بلند مدت را به آنها اراوه کنند.

به گفته یوسفی زاده این شرکت اکنون ظرفیت خالی دیتاسنتر ندارد، ۷۰ رک ظرفیت دیتاسنتر حکیمیه در رایمون مدیا تا چند وقت دیگر در دسترس قرار خواهد گرفت: «تا الان ۱۲۰۰ ظرفیت رک داریم و حاشیه سود دیتاسنتر بالای ۵۰ درصد است.»

دو شرکت زیرمجموعه انتقال داده‌های آسیاتک عرضه اولیه می‌شوند

در جریان مجمع عمومی شرکت انتقال داده‌های آسیاتک اعلام شد شرکت‌های «داده پردازی معتمد تیس» و «عصر داده‌های آسیاتک» آماده پذیرش در بازار سرمایه هستند.

در پایان نیز با رأی اکثریت، مقرر شد به ازای هر سهم 28 تومان سود به هر سهم اختصاص یابد. این رقم بیش از 2.5 برابر سود تقسیمی سال گذشته این شرکت و معادل 31 درصد سود شرکت اصلی است.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.