به گزارش اقتصادنیوز، 10مشتری اصلی کالاهای صادراتی ایران در بهار 1404 معرفی شدند. بر اساس دادههای گمرک، «چین» بزرگترین مقصد صادرات غیرنفتی ایران در بازه زمانی مورد بررسی بوده است.
با توجه به دادههای اعلامشده از سوی گمرک، این پرسش مطرح میشود که در بازه زمانی مورد بررسی، کالاهای صادراتی ایران عمدتا به کدام کشورها ارسال شدهاند؟
ارزیابیهای صورت گرفته نشان میدهد در مدت زمان مورد بررسی «چین»، «عراق»، «امارات متحده عربی»، «ترکیه»، «پاکستان»، «افغانستان»،«عمان»، «هند»، «فدراسیون روسیه» و «ارمنستان» عمده مشتریان بازار ایران در بازه زمانی مورد بررسی بودهاند.
ارزش تجارت خارجی غیر نفتی کشور در بهار سال جاری به 24 میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، براساس دادههای گمرک در بازه زمانی مورد بررسی در حدود 34.5 میلیون تن کالا به ارزش 11 میلیارد و 700 میلیون دلار به صادرات غیر نفتی (بدون احتساب صادرات نفت برق خدمات فنی مهندسی و صادرات از محل تجارت چمدانی) اختصاص داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهشی 9.3 درصدی در وزن و 14.4 درصدی در ارزش را ثبت کرده است.
ارزیابیها نشان میدهد صادرات به «چین» در حدود 3 میلیارد و 511 میلیون دلار بوده که با این میزان صادرات این کشور عنوان صدرنشین صادرات کالاهای ایرانی را از آن خود کرده است. آمار منتشر شده نشان می دهد سهم این کشور از مجموع صادرات در این مدت 16.34 درصد از کل صادرات بوده است.
براساس دادههای گمرک «عراق» دومین مقصد واردات کشور در مدت زمان مورد بررسی محسوب میشود. سهم صادرات به «عراق» هم در این مدت به 16.34 درصد رسید. مجموع صادرات به این کشور یک میلیارد و 905 میلیون دلار برآورد شده است. عراق یکی از مقاصد مهم صادراتی برای کالاهای ایرانی به شمار میرود، هرچند تجارت با این کشور همواره با نوساناتی همراه بوده است. با این حال، عراق همچنان جایگاه خود را در میان مشتریان اصلی محصولات ایرانی حفظ کرده است.
سومین مقصد صادراتی ایران در بهار سال جاری به کشور «امارات متحد عربی» رسید، سهم این کشور از سبد صادراتی کشور 13.66 درصد برآورد شده است. ارزش کالای صادراتی به این کشور در این مدت حدود یک میلیارد و 592 میلیون دلار بوده است. این کشور در میان کشورهای واردکننده به ایران در جایگاه نخست قرار دارد و بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. امارات یکی از پایگاههای ترانزیت کالا محسوب میشود، شاهراهی که میتواند ایران را به سایر کشورها متصل کند.
سهم «ترکیه» به عنوان مقصد بعدی صادراتی کشور بازه زمانی مورد بررسی چند درصد بوده است؟ ارزیابیهای صورت گرفته نشان دهنده آن است که 4.38 درصدی از ارزش صادرات کشور به ترکیه اختصاص داشته و دربازه زمانی مورد بررسی در مجموع حدود 937 میلیون دلار کالا به این کشور صادر شده است. ترکیه در بازه زمانی مورد بررسی چهارمین مقصد صادراتی ایران بوده است. فعالان اقتصادی معتقدند برای افزایش صادرات به این کشور، لازم است مشکلات بانکی و نقل و انتقالات مالی حل شود، تنوع کالای صادراتی افزایش یابد، و روابط تجاری بین دو کشور تقویت شود.
در جایگاه جایگاه مقاصد صادراتی ایران، کشور «افغانستان» قرار دارد که سهم آن از صادرات کالاهای ایرانی معادل 510 میلیون دلار برآورد شده و 4.38 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است. ایران و افغانستان دو کشور همسایه با اشتراکات فرهنگی زیادی هستند که این امر مبادلات تجاری بین دو کشور را تسهیل میکند.
اما در این مدت ایران 437 میلیون دلار کالا به «عمان» صادر کرده و با این شرایط این کشور جایگاه ششم را به خود اختصاص داده است.
سهم، «پاکستان» هم از صادرات کالاهای ایرانی در سه ماه نخست سال جاری 420 میلیون دلار برآورد شده. در یکی دو سال اخیر ایران و پاکستان توافقات تجاری متعددی برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور امضا کردهاند که این امر بر روند مبادلات تجاری دو کشور اثرگذار بوده است.
سهم صادراتی ایران به «هند» هم 383 میلیون دلار بوده است.
بر اساس دادههای اعلامشده، ارزش واردات «فدراسیون روسیه» از ایران هم در مدت زمان مورد بررسی 324 میلیون دلار رسیده و «ارمنستان» هم حدود 131 میلیون دلار کالا از ایران خریداری کرده است.