دستورالعمل عرضه و فروش بلیت هواپیما برای زیارت اربعین ۱۴۰۴

خبرگزاری مهر چهارشنبه 01 مرداد 1404 - 15:27
سازمان هواپیمایی کشور با هدف تأمین حداکثری زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی و ارتقاء کیفیت خدمات پروازی به زائران، مقررات الزامی ناظر بر موارد ذیل به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، پیرو بخشنامه شماره ۲۴۱۲۰۴۱۷۸۴۸ مورخ ۲۵ تیر سال‌جاری در خصوص شرایط عملیات پروازی اربعین ۱۴۰۴ و به منظور تسهیل دسترسی زائران معزز به بلیت و رفع نقاط آسیب پذیر شبکه فروش جهت مقابله با سوءاستفاده سوداگران، همه شرکت‌های هواپیمایی موظف‌اند با نظارت دقیق بر زیرمجموعه‌ها و نمایندگان فروش، تمهیدات لازم جهت ممانعت از ورود دلالان به کانالهای فروش بلیت اربعین را اجرایی کنند.

بر همین اساس و در راستای تأمین حداکثری زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی و ارتقا کیفیت خدمات پروازی به زائران، مقررات الزامی ناظر بر موارد ذیل به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد.

۱. اعتبار بلیت و شرایط استرداد

- کلیه بلیت‌های خریداری شده و صادره قبل از تاریخ ۲۶ تیر امسال برای انجام پرواز دربازه زمانی ۱۷ لغایت ۲۶ مرداد ۱۴۰۴ مشمول شرایط این دستورالعمل نمی‌شوند و مطابق شرایط مندرج در بلیت معتبر است.

- استرداد این بلیت‌ها به درخواست مسافر، تابع شرایط جریمه استرداد مندرج در بلیت و معتبر در زمان فروش است.

- همه بلیت‌های صادره در تاریخ ۲۶ تیر امسال و بعد از آن تابع مقررات این بخشنامه و دستورالعمل‌های آتی سازمان است.

۲. سقف نرخ بلیت

- نرخ کلاس تجاری می‌تواند حداکثر معادل ۷۵ درصد بالاتر از نرخ تعیین شده در کلاس اکونومی باشد.

- نرخ پریمیوم اکونومی: می‌تواند حداکثر معادل ۵۰ درصد بالاتر از نرخ تعیین شده در کلاس اکونومی باشد.

۳. کانالهای مجاز فروش

- فروش بلیت‌های اربعین منحصراً از طریق کانالهای ذیل مجاز است:

- وبسایت رسمی شرکت هواپیمایی و دفاتر فروش آنلاین(OTA)که الزامات تعیین شده توسط سازمان را تأمین کنند.

- دفاتر خدمات مسافرتی هوایی منتخب شرکت هواپیمایی که اسامی آنها به سازمان معرفی و مورد تأیید این سازمان قرار گرفته‌اند.

۴. پایداری سامانه فروش آنلاین

- وبسایت فروش شرکت‌ها باید به صورت ۲۴ ساعته قابلیت صدور، اصلاح و کنسلی بلیت‌های اربعین را دارا باشد.

۵. پایش و گزارش‌دهی تخلفات

- پایش روزانه داده‌های فروش جهت شناسایی الگوهای مشکوک (شامل: تکرار نام کاربری، شماره تماس، کارت بانکی) الزامی است.

- در صورت شناسایی دسترسی غیرمجاز یا تخلف، برخورد اصلاحی فوری اعمال گردد - گزارش مستند تخلفات بدون وقفه به سازمان ارسال شود.

- تذکر: اقدامات اصلاحی شرکت نباید منجر به ابطال بلیت یا ممانعت از پرواز مسافران مربوطه شود.

۶. نگهداری داده‌های فروش

- ثبت و نگهداری روزانه اطلاعات فروش بلیت‌های اربعین در سامانه رزرواسیون جهت ارائه فوری به سازمان و سایر مراجع ذیصلاح الزامی است

۷. همکاری با بازرسان سازمان

- کلیه مدیران ایستگاه‌ها و واحدهای بازرگانی موظف‌اند همکاری کامل با بازرسان سازمان در فرودگاه‌ها، دفاتر فروش و پلتفرم‌های آنلاین را داشته باشند.

۸. درخواست‌های سازمان‌های دولتی

- شرکت‌های هواپیمایی باید درخواست‌های کتبی دریافتی از نهادهای دولتی اعم از هلال احمر و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سایرین جهت ابتیاع بلیت را به این سازمان ارسال و پس از تأیید سازمان اقدام به صدور بلیط کنند.

۹. برخورد با فروش غیرمجاز

- عرضه بلیت خارج از کانالهای مجاز: اعلامی ممنوع و مشمول برخورد قانونی است.

- نمایندگان مجاز: در صورت تخلف، حسب مورد مجوز فعالیت آنها تعلیق / لغو می‌شود.

- فروشندگان غیرمجاز: پرونده جهت پیگرد قانونی به مراجع قضائی ارجاع داده می‌شود.

به‌کارگیری حداکثر توان تخصصی و اجرایی توسط شرکت‌های هواپیمایی و سایر نهادهای ذیربط، در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم عظیم ملی-مذهبی مورد انتظار است.

هموطنان و زائران عتبات عالیات اربعین حسینی توجه داشته باشند که لیست شرکت‌های هواپیمایی و نمایندگان فروش بلیت اربعین حسینی در روزهای آینده از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی www.caa.gov.ir اطلاع رسانی و قابل مشاهده خواهد بود. توصیه می‌شود به هیچ وجه از مبادی غیرمجاز بلیت تهیه نکنید.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.