طبق گزارشهای جدید، شرکت OpenAI درحال آمادهسازی برای عرضه نسل بعدی و بسیار مورد انتظار مدل هوش مصنوعی پرچمدار خود، یعنی GPT-5، در اوایل ماه آگوست (اواسط مردادماه) است.
به گزارش ورج، مهمترین تحول GPT-5، یکپارچهسازی آن با قابلیتهای پیشرفته «استدلال» است که پیشتر در خانواده مدلهای سری o (مانند o3) توسعه یافته بود. این اقدام، بخشی از استراتژی بلندمدت OpenAI برای سادهسازی محصولات و ساخت یک سیستم واحد و فوقالعاده توانمند است که گامی به سوی هدف نهایی یعنی هوش جامع مصنوعی (AGI) محسوب میشود. این یکپارچهسازی به این معناست که کاربران دیگر نیازی به انتخاب بین مدلهای مختلف برای وظایف گوناگون نخواهند داشت و فقط یک مدل قادر به انجام طیف وسیعی از کارها، از تولید متن خلاقانه گرفته تا حل مسائل پیچیده، خواهد بود.
«سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI نیز بهتازگی در پادکست Theo Von درباره قدرت شگفتانگیز این مدل جدید صحبت کرده است. او یک سؤال پیچیده را که خودش قادر به درک آن نبود، از GPT-5 پرسید و درباره واکنش هوش مصنوعی گفت: «مدل آن را بهطور کامل پاسخ داد... و من در مقایسه با هوش مصنوعی احساس بیفایدگی کردم.»
اما GPT-5 تنها خبر بزرگ OpenAI در این تابستان نیست. این شرکت درحال آمادهسازی برای عرضه اولین مدل وزنباز (Open-Weight) خود از زمان عرضه GPT-2 در سال ۲۰۱۹ است. این اقدام یک گام بسیار مهم برای جامعه توسعهدهندگان و محققان است و به آنها اجازه میدهد تا بهطور مستقیم با فناوری پیشرفته OpenAI کار کنند.
منابع آگاه میگویند که OpenAI قصد دارد این مدل وزنباز را پیش از عرضه GPT-5 و احتمالاً تا پایان ماه ژوئیه منتشر کند. سم آلتمن پیشتر تأیید کرده بود که عرضه این مدل برای انجام «آزمایشهای ایمنی بیشتر و بررسی حوزههای پرخطر» با تأخیر مواجه شده است.
این پیشرفتها درحالی صورت میگیرد که روابط پیچیده OpenAI با بزرگترین حامی مالی خود، یعنی مایکروسافت، همچنان ادامه دارد. براساس قرارداد این دو شرکت دستیابی OpenAI به AGI میتواند باعث شود مایکروسافت حقوق خود را بر درآمد و مدلهای آینده OpenAI از دست بدهد. اگرچه بسیار بعید است که GPT-5 به آستانه AGI برسد، اما هر گام به سوی این هدف، اهمیت استراتژیک بالایی برای هر دو شرکت دارد.
همچنین براساس اطلاعات فاششده، GPT-5 در چند نسخه عرضه خواهد شد:
با وجود تمام این برنامهریزیها، باید به این نکته توجه داشت که تاریخهای عرضه OpenAI همیشه شناور بوده و ممکن است به دلیل مسائل فنی، کمبود ظرفیت سرورها یا حتی رونماییهای غیرمنتظره از سوی رقبا، تغییر کند.