عبدالحمدی صادقی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت رقیه (س)، بر ظرفیت شخصیت این بانوی بزرگوار برای الهامبخشی به فعالان فرهنگی، بهویژه در زمینه عفاف و حجاب، تاکید کرد و پیشنهادهایی عملی برای بهرهبرداری از این الگو ارائه داد.
پژوهشگر و نویسنده حوزه عفاف و حجاب بیان کرد: حضرت رقیه (س) براساس مدارک معتبر تاریخی، فرزند گرامی امام حسین (ع) و مادرشان ام اسحاق دختر طلحه بن عبیدالله بودند که به نقل مشهور در شام به شهادت رسیدند و مرقد مطهر ایشان شهر دمشق واقع شده است.
وی بیان کرد: تأیید علمای بزرگ و وقوع کرامات متعدد سالانه در این مکان، تردیدی در وجود مطهر این بانوی مکرم به عنوان دختر امام حسین (ع) باقی نگذاشته است، هرچند نام رقیه در برخی منابع تاریخی صراحتاً نیامده و به فاطمه صغیره از دختران امام حسین (ع) اشاره شده است. با این حال، در بین مردم و در فرهنگ شیعی این بانو به نام رقیه شناخته میشود.
صادقی با اشاره به جایگاه والای حضرت رقیه (س) افزود: این بانوی گرامی نماد مظلومیت و حقانیت نهضت ابیعبدالله (ع) و ظلم بنیامیه به اهل بیت، حتی کودکان امام حسین (ع) است. سالگرد شهادت حضرت رقیه (س) میتواند به عنوان فرصتی ارزشمند برای کنشگران فرهنگی، به ویژه در موضوع عفاف و حجاب، الهامبخش باشد.
پژوهشگر و نویسنده حوزه عفاف و حجاب در ادامه پیشنهادهایی عملی برای فعالان فرهنگی در این خصوص ارائه داد: روایت داستان زندگی حضرت رقیه (س)، برگزاری جلسات داستانخوانی برای دختران با محوریت زندگی و شهادت حضرت رقیه و تبیین مسائل عفاف و حجاب و حیا برای دختران و همچنین برنامههای فرهنگی و مذهبی مانند «جشن حجاب حضرت رقیه» برای دختران سنین ابتدایی و مسابقات هنری از جمله داستان، شعر و نقاشی با موضوع حضرت رقیه، به عنوان الگوی حجاب و مقاومت، میتواند طراحی و اجرا شود.
وی افزود: تولید محتوا در فضای مجازی با عنوانهایی همچون «اگر رقیه امروز بود چگونه بود؟» و بررسی ظلمهایی که امروز بر دختران جهان، بهویژه در غزه و ایران و دیگر کشورها اعمال میشود، از جمله دیگر ظرفیتهاست.
صادقی در ادامه بیان کرد: راهاندازی پویشهایی با عناوینی همچون «من مثل رقیه» که دختران از تجارب انتخاب حجاب خود بگویند و معرفی دختران موفق و عفیف امروزی تحت عنوان «رقیههای امروز» نیز میتواند تأثیرگذار باشد.
پژوهشگر و نویسنده حوزه عفاف و حجاب همچنین بر اهمیت شخصیتپردازی و تولید عروسک محجبه با نام رقیه تأکید کرد و افزود: میتوان محصولات جانبی فرهنگی مانند دفترچهها، لوازمالتحریر و کیف با تصاویر نمادین حضرت رقیه و شعارهای مرتبط با حجاب تولید کرد که البته باید با دقت و احترام کامل به مقام دینی این شخصیت صورت بگیرد.
وی برگزاری کارگاههای تربیتی برای والدین و معلمان با موضوع «تربیت دختران رقیهوار» را پیشنهاد داد و گفت: آموزش اصول تربیت دختران عفیف و موفق بر مبنای سیره اهل بیت (ع) میتواند برای خانوادهها آموزنده باشد.
صادقی ابراز امیدواری کرد فعالان فرهنگی از این ایدهها و طرحها بهره ببرند و رضایت حضرت رقیه (س) با نگاه کریمانه خود مشمول همه قرار گیرد.