گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان که سالهاست در صنعت لوازم خانگی فعالیت میکند، این روزها با عملکردی ضعیف در بورس و کاهش چشمگیر سوددهی، بار دیگر نگرانی سهامداران خود را شدت بخشیده است.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، بررسی دقیق صورتهای مالی جدید این شرکت نشان میدهد که «انتخاب» با افت قابل توجه سوددهی مواجه شده و برخی از هزینههای آن نیز افزایش یافته است.
جدیدترین گزارش مالی مربوط به دوره شش ماهه منتهی به پایان خردادماه امسال حکایت از کاهش ۱۹ درصدی سود خالص نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. این کاهش به معنای آن است که شرکت نتوانسته رشد سودآوری را حفظ کند و به جای آن سود شناسایی شده به ازای هر سهم، تنها ۴۴ ریال بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته است.
این وضعیت در حالی است که در دوره مالی منتهی به پایان آذرماه سال قبل نیز سود جامع شرکت با سقوط ۷۶ درصدی مواجه شده بود؛ رقمی که هشداردهنده به نظر میرسد. حتی در سه ماهه پایانی همان سال، افت ۹۵ درصدی سود جامع نیز بار دیگر ضعف جدی در عملکرد مالی انتخاب را به رخ کشید.
بیش از ۳ هزار میلیارد تومان از سود انباشته آب رفت!
نگاهی به سود انباشته شرکت نشان میدهد که این رقم در پایان خرداد امسال نسبت به پایان پاییز سال قبل با کاهش ۶۵ درصدی روبهرو شده است؛ یعنی بیش از ۳ هزار و ۳۴۸ میلیارد تومان از سود انباشته این گروه صنعتی به دلیل عملکرد ضعیف مالی از بین رفته است.
در کنار کاهش سوددهی، هزینههای مالی گروه صنعتی انتخاب نیز در شش ماهه اول سال جاری با رشد ۳۱ درصدی به بیش از ۷۸۳ میلیارد تومان رسیده است. هزینههای فروش، اداری و عمومی نیز رکورد قابل توجهی ثبت کرده و به بیش از ۶۸۳ میلیارد تومان رسیده است. این میزان هزینه در شرایطی است که شرکت همچنان بار سنگین بدهیهای غیرجاری خود را بر دوش میکشد؛ بدهیهایی که بیش از ۴۳۶ میلیارد تومان آن مربوط به تسهیلات مالی بلندمدت است.
اما بخش نگرانکنندهتر، حجم بالای بدهی جاری شرکت است؛ انتخاب در بخش بدهیهای جاری بیش از ۶ هزار و ۹۷۵ میلیارد تومان تسهیلات مالی گرفته که بازپرداخت این حجم از بدهیها به عملکرد مثبت و سودآوری آینده شرکت وابسته است. این اعداد و ارقام نشان میدهد که انتخاب در یک نقطه حساس قرار دارد و بدون تغییر بنیادی در وضعیت مالی و عملیاتی، ادامه روند فعلی میتواند بحران عمیقتری را به دنبال داشته باشد.
افت تولید و کاهش چشمگیر فروش در بازار داخلی
از دیگر مشکلات گروه صنعتی انتخاب، افت تولید و فروش محصولات این شرکت در بازار داخلی است. مقایسه عملکرد شش ماهه منتهی به خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد که تعداد فروش محصولات شرکت بیش از ۵۳ درصد کاهش یافته است. این افت شدید فروش نشاندهنده کاهش قدرت رقابتی و جذب مشتریان است که مستقیماً بر درآمد و سودآوری شرکت تاثیر گذاشته است.
همچنین در این مدت مبلغ کل فروش داخلی نیز ۲۹ درصد کاهش یافته است؛ کاهش قابل توجهی که میتواند زنگ خطری برای آینده مالی و عملیاتی این شرکت باشد. این کاهشها در حالی رخ داده که بازار لوازم خانگی در کشور همچنان یکی از بازارهای پرتقاضاست و گروه صنعتی انتخاب نتوانسته به خوبی جایگاه خود را حفظ کند.