تدوین زنجیره ارزش صنایع دستی در کمیسیون فرهنگی + جزئیات

همشهری آنلاین شنبه 11 مرداد 1404 - 16:00
صنایع‌دستی، روح فرهنگ و هویت سرزمین ماست؛ از قلم‌زنی اصفهان تا گلیم‌بافی کردستان. هنرهایی که داستانی از ریشه‌های تاریخی و ذوق مردمان را روایت می‌کند، اما هنرمندان و تولیدکنندگان‌شان چندان دل خوشی ندارند و برخی عطای آن را به لقایش می‌بخشند و دنبال کار نان و آب دار دیگری می‌روند.

به گزارش همشهری ‌آنلاین، خبر خوش حوزه صنایع‌دستی این روزها درباره تدوین زنجیره ارزش صنایع دستی در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است؛ اتفاقی که قرار است مسیر کاملی از تامین مواد اولیه تا رسیدن محصول نهایی به دست مصرف‌کننده باشد. در این زنجیره حمایت از تولیدکننده، کوتاه شدن دست واسطه، تامین بازار داخلی، وصل شدن به بازار جهانی و توسعه پایدار دیده شده‌است.

رونق تولید بومی

پس از ابلاغ سند ملی توسعه صنایع‌دستی از سوی رئیس‌جمهوری، تدوین سند زنجیره ارزش صنایع دستی در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی آغاز شده‌است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به همشهری می‌گوید: «گام نخست در تدوین این سند همسویی تولیدکنندگان بومی هر منطقه برای تولید است تا صنایع‌دستی آن منطقه ضمن حفظ ارزش بومی و فرهنگی، مطابق نیاز و سلیقه مخاطب هم باشد.»
علی‌اکبر علیزاده‌برمی با بیان اینکه ایجاد تعاونی‌ یا شبکه‌های محلی برای تامین مشترک مواد اولیه برای کاهش هزینه تولید در همین مرحله نخست شکل می‌گیرد، می‌افزاید: «در برخی مناطق که چند صنایع‌دستی دارند، نیازسنجی بازار اولویت را تعیین می‌کند و به کمک تولیدکننده می‌آید.»
در سند زنجیره ارزش صنایع‌دستی بعد از تامین مواد اولیه، تولیدکننده در حلقه اول و بعد از آن به ترتیب، تکمیل‌کننده برای مسائل مربوط به بسته‌بندی و ارتقای ارزش فرهنگی، عمده‌فروشی از قیمت‌گذاری تا بازاریابی، خرده‌فروشی و در پایان مصرف‌کننده قرار می‌گیرند.
علیزاده‌برمی با این توضیح ادامه می‌دهد: «تولید صنایع‌دستی متناسب با محیط‌زیست هر منطقه خواهد بود و قرار است به ایجاد درآمد پایدار برای هنرمند منجر ‌شود؛ این روند همان توسعه پایدار است.»

تدوین زنجیره ارزش صنایع دستی در کمیسیون فرهنگی + جزئیات

توسعه برند صنایع دستی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است یکی از آثار مثبت اجرای سند زنجیره ارزش صنایع‌دستی در آینده نزدیک آموزش بازاریابی و توسعه برند شخصی هنرمندان است در شرایطی که وقتی هنرمند صنایع‌دستی با بازار مرتبط نباشد، از ادامه کار منصرف می‌شود.
علی‌اکبر علیزاده‌برمی می‌افزاید: «بسیاری از هنرمندان خلاق با مهارت‌های فروش، تبلیغات دیجیتال یا بسته‌بندی آشنا نیستند. آموزش در این حوزه‌ها به افزایش فروش و صادرات کمک می‌کند.»

تسهیل ورود به بازارهای جهانی

علی‌اکبر علیزاده‌برمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که چگونه صنایع دستی به بازارهای جهانی راه پیدا می‌کنند، می‌گوید: «وقتی واسطه از میان برداشته شود، فروشگاه‌های آنلاین تخصصی، نمایشگاه‌های فصلی و همکاری با برندهای گردشگری راه بیفتد و فروش مستقیم تقویت شود، راهی برای ورود به بازارهای جهانی هم باز می‌شود. فرهنگ بومی هم با صنایع‌دستی به فراسوی مرزها می‌رود. صنایع‌دستی در آستانه فراموشی هم احیا خواهد شد. از صادرات حمایت می‌شود و راه حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی تسهیل می‌شود. البته نباید از تبلیغات غافل شویم.»


منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.