در حالی که اسنپ مدعی سهم بازار 90 درصدی در خرداد 1404 است، تپسی این رقم را رد کرده و معتقد است محاسبه سهم بازار بر اساس درآمد نه تعداد سفر، تصویر متفاوت و درستتری از رقابت این دو تاکسی اینترنتی نشان میدهد. «مصطفی قلیزاده»، معاون رشد تپسی، در گفتگو با دیجیاتو میگوید «برای تپسی رشد درآمد و بازگشت سرمایه مهمتر از افزایش تعداد سفرها است.»
اول هفته، اسنپ گزارش سال 1403 خود را منتشر و اعلام کرد سهم بازار نزدیک به 88.7 درصدی داشت. این تاکسی اینترنتی همچنین با اشاره به جنگ در کشور، از کاهش 7 درصدی درآمد خود در خرداد 1404 خبر داد، اما گفت سهم بازارش بیش از 90 درصد شده است.
اعداد و ارقامی که به نظر میرسد تپسی چندان با آن موافق نیست. اگرچه هر دو بازیگر اصلی این بازار بر سر افزایش سهم بازار تپسی در سال 1403 توافق دارند، اما بحث بر سر عدد و رقمها است.
«مصطفی قلیزاده»، معاون رشد تپسی، در گفتگو با دیجیاتو به تعریف آکادمیک و کسبوکاری سهم بازار اشاره میکند و میگوید:
«سهمی که کسبوکار از میزان فروش آن صنعت به خود اختصاص میدهد. بنابراین سهم بازار اصولاً ریالی تعریف میشود. بنابراین برای بررسی سهم بازار تپسی و رقیب باید به مفاهیم ریالی بپردازیم. ممکن است یک شرکت روی سفرهای کوتاه تمرکز کند تا تعداد سفرهایش را بالا ببرد یا سفرهای اقتصادی از سفرهای پلاس برای آن ارزش بیشتری داشته باشد. همه این موضوعات روی سهم بازار اثر میگذارد به همین علت پیشنهاد میکنم درباره سهم بازار ریالی صحبت کنیم نه سهم از تعداد سفرها.»
او در ادامه به دو روش محاسبه سهم بازار ریالی تپسی اشاره میکند.
در روش اول سهم بازار تپسی در اردیبهشت 1404 حدود 23 درصد برآورد شده و در روش دوم این سهم حدود 22 درصد است.
همان طور که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد، اسنپ اعلام کرده درآمدهایش در خرداد ماه 7 درصد کاهش یافته، اما سهم بازارش به بیش از 90 درصد رسیده است. دادههای تپسی روی کدال نیز نشان میدهد این تاکسی اینترنتی در خرداد ماه سال جاری با افت قابل توجه درآمد ماهانه روبه رو شده و این کاهش در تیر ماه به نسبت اردیبهشت حدود 50 درصد بوده است.
معاون رشد تپسی در واکنش به این اعداد و ارقام میگوید در شرایط فعلی نمیتوان سهم بازار را به درستی تعیین کرد؛ چراکه بسیاری از کسبوکارها در مرحله ریکاوری بعد از جنگ هستند: «بنابراین نمیشود قضاوت کرد که سهم بازار کامل از دست رفته یا نه.»
او با اشاره به فعال بودن اسنپ در بسیاری از شهرهای کشور به غیر از تهران، احتمال میدهد در جریان جنگ اخیر نیز کمتر آسیب دیده است. قلیزاده تأکید میکند سهم بازار جدید باید در شرایط پایدار مجدداً مورد محاسبه قرار بگیرد.
دیجیاتو در ابتدای امسال، تعداد سفرهای تپسی در سال 1403 را حدود 192 میلیون سفر برآورد کرد. برآورد دیگری نیز نشان میداد با این تاکسی اینترنتی در سال گذشته نزدیک به 201 میلیون سفر انجام شده است. قلیزاده این برآوردها را نزدیک به واقعیت میداند، اما معتقد است نباید یک مقایسه سالیانه بین دو شرکت انجام شود، در حالی که اسنپ طبق گزارش خود رشد 10 درصدی داشته، اما رشد تعداد سفرهای تپسی در سال گذشته 2.5 برابر بوده است.
بررسی دیجیاتو نشان میدهد با توجه به اینکه تپسی در سال گذشته نزدیک به 200 میلیون سفر داشته، اعداد و ارقام اعلامی از سوی اسنپ و سهم 88 درصدی از تعداد سفرها دور از واقعیت نیست. قلیزاده در این باره میگوید صحبت کردن از سهم تعداد سفر به خصوص اینکه در بسیاری از شهرها فعال نیستند، کمی سخت است. آنها برای صحتسنجی روشهای مختلفی دارند و سعی میکنند از منابع مختلف سهم تعداد سفرها را صحت سنجی کنند.
او تأکید میکند برای تپسی رشد درآمد و بازگشت سرمایه مهمتر است چون در بورس حضور دارند و افزایش تعداد سفرها برایشان مهم نیست.
معاون رشد تپسی میگوید بخشی از بازار که در حال بزرگ شدن است برای آنها جذابیت بازگشت سرمایه ندارد، اما به نظر میرسد اسنپ تمرکزش را روی این زمینه گذاشته است.
یکی دیگر از اعدادی که باید مورد توجه قرار بگیرد، تخمین «مصطفی سیدحسینی» درباره رشد بازار تاکسیهای اینترنتی است. او در مجمع عمومی سالانه این شرکت رشد این بازار در سال 1403 را 20 درصد تخمین زده بود. عددی که اگر به آن استناد کنیم، با سهم بازار 8 درصدی که اسنپ برای رقیب خود در سال 1402 متصور بود، همخوانی ندارد. یعنی حتی تپسی سهم از تعداد سفرهای کمتری در این سال داشته است. قلیزاده در واکنش به این موضوع به دیجیاتو میگوید این عدد تخمینی و دست بالا گرفته شده بود، به این معنی که حتی اگر سهم بازار تاکسیهای اینترنتی 20 درصد هم رشد کرده باشد، سهم بازار تپسی در شهرهای مختلف به این شکل است. او تأکید میکند اندازهگیری رشد بازار تاکسیهای اینترنتی در کل کشور کار سختی است.