برترینها- آرمان رمضانی: استون مارتین بدون تردید یکی از محبوبترین برندهای تولید ماشین اسپورت در دنیاست و آنها کار تولید تعدادی از مشهورترین خودروهای اسپورت تاریخ را بر عهده داشتهاند. استون مارتین بسیاری از این مدلهای خاص و منحصربفرد را در تعدادی بسیار محدود تولید میکند و تعداد برخی از این مدلها آنقدر کم است که فقط در اختیار قدرتمندترین و ثروتمندترین مشتریان قرار میگیرد.
البته که استون مارتین به طور کلی مانند فِراری یا پاگانی، برندی انحصاری محسوب نمیشود اما وقتی این خودوساز اعلام میکند قرار است مدلی با تعداد محدود به بازار عرضه کند گوش بسیاری از کلکسیونرها و علاقمندان به خودروهای اسپورت تیز میشود. در این مقاله قرار است تعدادی از خفنترین و البته پرطرفدارترین مدلهای استون مارتین را با هم مرور کنیم که تمام آنها با تعدادی محدود و مشخص وارد بازار شدهاند. تمام این مدلها با تعدادی کمتر از 1000 عدد تولید شدهاند و جالب است بدانید از شماره یک این مقاله فقط و فقط یک عدد تولید شده است.
تعداد تولید شده: ۹۹۹
والهالا جدیدترین مدل با تعداد محدود این خودروساز بریتانیایی به حساب میآید که از قضا تولد نسبتا سختی هم داشت و بخشی از این سختی به تغییر رئیس این کمپانی مربوط میشد. والهالا قرار بود با یک موتور 3 لیتری تویین توربوشارژ وی6 تولید شود که قدرتی معادل 985 اسب بخار تولید میکرد. این مدل همچنین قرار بود مید-اِنجین باشد(mid-engine یعنی موتور در بین اکسِل جلویی و عقبی و نزدیک به اکسل عقب قرار میگیرد) و این موضوع از آن جهت مهم بود که والهالا قرار بود نمونهای برای نگاه جسورانه استون مارتین در تولید ماشین اسپورت باشد.
اما با تغییر مدیریت کمپانی و ورود لارنس استرول همهچیز تغییر کرد و والهالا هم چه در زمینه طراحی ظاهری و چه در زیر کاپوت تغییراتی را تجربه کرد. والهالا تحت مدیریت استرول به یک خودروی کاملا هیبرید تبدیل شد که قدرتش را از ترکیبی از یک موتور 4 لیتری تویین توربوشارژ وی8 ساخت AGM و سه موتور الکتریکی(یکی در عقب و دو تا در جلو) میگرفت و حالا توان والهالا به 1064 اسب بخار افزایش یافته بود و گشتاوری معادل 1098 نیوتون-متر تولید میکرد. استون مارتین برای والهالا تبلیغات به نسبت زیادی هم کرد و این مدل حتی حضور کوتاهی در فیلم No Time To Die جیمز باند هم داشت. یک خودروی بسیار زیبا و خوشساخت که فقط 999 نفر آدم خوششانس میتوانند خود را صاحب آن بدانند.
تعداد تولید شده: ۷۷۰
این خودرو با نام طولانیاش در زمان تولید سر و صدای بسیاری به پا کرد و آدمهای ثروتمند و قدرتمند فراوانی تلاش کردند تا یکی از آن 770 عدد را صاحب شوند. استون مارتین در حقیقت نسخههای متفاوتی از دیبیاِس سوپرلِگِرا تولید کرد اما محبوبترین نسخه بدون شک نسخه 770 التیمیت بود. همانطور که از نام مشخص است تنها 770 عدد از این خودرو تولید شد(که شامل 300 کوپه و 199 Convertible یا با سقف جمعشونده بود) که شباهتهای زیادی با استون مارتین دیبی11 داشت از جمله بهرهمندی از یک موتور 5.2 لیتری تویین توربوشارژ وی12 که برای 770 التیمیت قدرتی معادل 759 اسب بخار تولید میکرد.
بخشی از محبوبیت این نسخه به آپکریدهای پرتعداد و بسیار کاربردی مربوط میشد که 770 التیمیت برخلاف نسخه استاندارد از آنها برخوردار بود. بسیاری از علاقمندان خودرو معتقدند دیبیاس سوپرلگرا یکی از قدرتمندترین مدلهای استون مارتین بوده و موتور وی12 استفاده شده در آن، بهترین نسخه موتورهای وی12 استفاده شده در کارخانه استون مارتین است.
تعداد تولید شده: ۲۷۵
مانند والهالا، والکری هم قرار بود در استون مارتینِ قبل از استرول به شکل متفاوتی عرضه شود. والکری قرار بود یک سوپرماشین واقعی باشد که با تعدادی محدود و تمرکز زیاد روی عملکرد خوب در پیست به بازار عرضه شود. والکری نهایی البته بخشی از این خصوصیات را حفظ کرد و در نهایت در دوره استرول به عنوان یک خودروی هیبرید با یک موتور 6.5 لیتری کازورث وی12(Cosworth) و یک موتور الکتریکی به همراه امکان شتاب KERS Boost به سبک فرمول 1 به بازار عرضه شد. ثمره این دو موتور، قدرت شگفت انگیز 1160 اسب بخاری بود که تماما به چرخهای عقب منتقل میشد.
استون مارتین والکری هرچند که برای رسیدن به بلوغ به مقداری زمان احتیاج داشت اما حالا بسیاری از کارشناسان و علاقمندان به خودرو آن را بهترین سوپرماشین دنیا در سالهای اخیر میدانند. در این محبوبیت البته صدای گوشنواز و تا حدی ترسناک موتور وی12 در دورانی که خودروها ساکتتر و ساکتتر میشوند بدون شک بیتاثیر نبوده است. یک خودروی زیبا و قدرتمند که آرزوی انسانهای زیادی روی کره زمین است.
تعداد تولید شده: ۱۱۰
استون مارتین والور بدون تردید یکی از خارقالعادهترین مدلهایی است که این خودروساز بریتانیایی در سالهای اخیر تولید کرده است. خودرویی با ظاهری بیرحم که قرار بود خودروی ایدهآل رانندههای حرفهای باشد. والور با یک موتور 5.2 لیتری تویین توربوشارژ ساخته شد که قدرتی برابر با 705 اسب بخار و گشتاوری معادل 752 نیوتون-متر تولید میکرد. این مدل همچنین خصوصیات مشترک فراوانی با دیبیاس سوپرلگرا داشت و همچنین فقط با یک سیستم ترانزمیشن دندهای(غیراتوماتیک) 6 سرعته ساخته شده توسط گرازیانو به بازار عرضه شد.
استون مارتین تنها 110 عدد از والور را ساخت و این تعداد در عرض دو هفته به فروش رسید. واقعیت این است که والور احتمالا یکی از آخرین خودروهایی است که در هنگام رانندگی حسی شبیه به خودروهای قدیمی را به راننده میدهد و بدون شک در آینده به مدلی کلاسیک و پرطرفدار در میان کلکسیونرها تبدیل خواهد شد. خودرویی که فوقالعاده به نظر میرسد، صدایی فوقالعاده دارد و تمام کسانی که شانس راندنش را داشتهاند به شدت دلباختهاش شدهاند.
تعداد تولید شده: ۹۹
زاگاتو یک کمپانی قدیمی و بسیار خوشنام طراحی و ساخت بدنه اتومبیل در میلان است و در سالهای اخیر به خاطر تولیدات مشترک زیاد نام زاگاتو بیشتر و بیشتر با نام استون مارتین پیوند خورده است . از میان این تولیدات مشترک اما احتمالا عنوان باحالترین و محبوبترین تولید مشترک زاگاتو و استون مارتین به استون مارتین ونکوییش زاگاتو شوتینگ بریک تعلق میگیرد. استون مارتین زاگاتو در این مدل در واقع بدنه نسل دوم ونکوییش را به یک بدنه زیبای شوتینگ بریک تبدیل کردند(Shooting Brake به خودروهایی گفته میشود که در ظاهرِ بدنه آن به صورت همزمان المانهایی از خودروهای کوپه و استیشن واگون دیده میشود).
بدنه این خودرو به صورت کامل از فیبر کربن ساخته شده و فرآیند تبدیل بدنه به شوتینگ بریک باعث نشده وزن خودرو حتی یک گرم اضافه شود. این خودرو مشابه مدل استاندارد نسل دوم ونکوییش از یک موتور 5.9 لیتری وی12 و سیستم انتقال هشت سرعته اتوماتیک بهره میبرد. موتور وی12 که برای این خودرو 568 اسب بخار قدرت و 630 نیوتون-متر گشتاور تولید میکند. خودرویی دلربا فقط با دو صندلی که بسیاری آن را باحالترین خودروی واگون در دنیا میدانند.
تعداد تولید شده: ۷۷
وان-77 انگار یکی از آن سوپرماشینهای مربوط به دهه 2000 است که همه آن را فراموش کردهاند و این موضوع با توجه به خصوصیات این خودرو واقعا ناراحتکننده است. وان-77 به عنوان یکی از بهترین خودروهای تولید محدود استون مارتین با یک موتور 7.3 لیتری وی12 وارد بازار شد که قدرتی برابر با 750 اسب بخار و گشتاوری معادل 750 نیوتون-متر تولید میکرد.
در زمان تولید این ادعا وجود داشت که موتور وی12 این ماشین صدایی بلندتر از هر خودروی دیگری در جهان تولید میکند. قدرت این موتور وی12 از طریق یک سیستم ترانزمیشن 6سرعته اتوماتیک/غیراتوماتیک ساخت گرازیانو به چرخهای عقب منتقل میشد. قدرتی که برای رساندن وان-77 به سرعت 354 کیلومتر بر ساعت کفایت میکرد و این خودرو در 3.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسید. خودروی زیبا و فوقالعادهای که بدون شک در آیندهای نزدیک هم به خاطر خصوصیات فنی و ظاهری هم به خاطر تعداد محدودش به برگ برندهای در دست کلکسیونرها تبدیل خواهد شد.
تعداد تولید شده: ۳۸
استون مارتین والور که در شماره 7 معرفی شد در زمان عرضه از نظر افکار عمومی خودرویی زیبا و قدرتمند بود اما یک مشتری خاص نظر متفاوتی داشت. درباره چهره جهانی برند استون مارتین در دنیا و راننده این کمپانی در فرمول یک، قهرمان جهانی دو دوره مسابقات فرمول یک فرناندو آلونسو حرف میزنیم. فرناندو نسخهای از والور را میخواست که وحشیتر، سبکتر و برای پیست مناسبتر باشد، ایدهای که با موافقت استون مارتین روبرو و در نهایت منجر به تولد ولیِنت به معنی دلاور شد.
دلاور کاملا بر پایه والور ساخته شده و طبیعتا خصوصیات مشترک فراوانی با آن خودرو دارد اما مهمترین تفاوتهای این دو مدل به دو موضوع مهم وزن و اِیرودینامیک مربوط میشود. ولینت بدنهای از جنس فیبر کربن، چرخهای منیزیومی، اگزوز تیتانیومی و یک باطری فوق سبک دارد و تمام این خوصیات باعث شده وزن این خودرو بسیار سبک باشد. راندن ولینت در خیابانها کاملا قانونی است اما اگر میخواهید غول خفته در زیر کاپوت این خودرو را بیدار کنید باید آن را در پیست برانید و آن موقع خواهید فهمید فرناندو آلونسو دقیقا از راندن چه خودرویی لذت میبرد.
تعداد تولید شده: ۲۴
وولکان از آن خودروهایی است که استون مارتین یا هر تولیدکننده ماشین اسپورت دیگری به ندرت جسارت تولیدش را پیدا میکند، خودرویی با خصوصیاتی که منطقا نباید اجازه لمس خیابانها در شهر را داشته باشد. این خودرو یا شاید بهتر باشد بگوییم ماشین مسابقه مجهز به یک موتور 7 لیتری وی12 است گه 820 اسب بخار و 780 نیوتون-متر گشتاور تولید میکند. قدرتی که بر اساس تشخیص راننده میتواند در شهر به 500 یا 675 اسب بخار هم کاهش پیدا کند. قدرتی که وقتی با وزن بسیار پایین وولکان ترکیب میشود(زیر 1400 کیلوگرم) منجر به شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعتِ 2.9 ثانیهای و حداکثر سرعت 335 کیلومتر بر ساعت میشود.
راندن وولکان شبیه به بقیه ماشینهای مسابقه با تعداد محدود مانند Ferrari FXX-K Evo یا McLaren P1 GTR در هر مراسم و مناسبتی نیاز به کسب اجازه رسمی از استون مارتین دارد اما تفاوت وولکان برخلاف دو خودروی دیگر که اجازه تردد در شهر را ندارند اینجاست که بعد از تمام شدن مراسم میتوانید با همین خودرو به خانه بروید.
تعداد تولید شده: ۱۹
در این لیست 10 تایی، استون مارتین دیبی4 جیتی زاگاتو تنها عضو کلاسیک حاضر است و یک دلیل خوب برای این موضوع وجود دارد، این خودرو شاید یکی از محبوبترین و خفنترین مدلهای کلاسیک استون مارتین در دنیاست. همانطور که حتما متوجه شدهاید طراحی بدنه این خودرو کار کمپانی ایتالیایی زاگاتو است و این طراحی شاید تنها کار کمپانی زاگاتو باشد که همه علاقمندان از هر سلیقهای دوستش دارند. این خودرو به یک موتور 3.7 لیتری اینلاین-6 مجهز است، موتوری که البته در طول سالها آپگریدهای متعددی به خود دیده است.
این موتور به صورت طبیعی 314 اسب بخار قدرت و 377 نیوتون-متر گشتاور تولید میکند، قدرتی که از طریق سیستم ترانزمیشن 4 سرعته غیراتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود. شما برای داشتن این خودرو در دهه 1960 باید بسیار ثروتمند، قدرتمند و البته خوششانس میبودید و برای داشتن آن در حال حاضر احتمالا به ثروت، قدرت و شانس حتی بیشتری نیاز دارید.خودرویی که فقط 19 دستگاه از آن در دنیا وجود دارد و افراد بسیار کمی طعم تجربه رانندگی با یکی از باحالترین استون مارتینهای دنیا را چشیدهاند.
تعداد تولید شده: ۱
واقعیت این است که استون مارتین برای تولید تمام خودروهای حاضر در این مقاله درجاتی از جنون را تجربه کرده است اما اگر قرار بود مدیران این کمپانی دچار جنون کامل شوند نتیجه چه بود؟ پاسخ این "اگر" بدون شک استون مارتین ویکتور است. ویکتور بر پایه استون مارتین وان-77 که پیشتر معرفی شد ساخته شده و از موتوری 7.3 لیتری وی12 کازورث با قدرت 836 اسب بخاری و گشتاور 822 نیوتون-متری بهره میبرد. با این حساب ویکتور قدرتمندترین استون مارتین ساخته شده با سیستم ترانزیشن غیراتوماتیک در دنیاست. علاوه بر تمام اینها ویکتور از یک بدنه طراحی شده توسط کایزه "کِن" ژِنگ بهره میبرد، بدنهای رِترو و شبیه به خودروهای فیلمهای علمی- تخیلی مربوط به آینده که کایزه با ایده ادای احترام به مدلهای استون مارتین دهه 70 و 80 طراحی کرده است.
جالب است بدانید تنها نسخه ویکتور به عنوان هدیه به ویکتور گاونتلت تقدیم شده است، یک کارآفرین بریتانیایی و یک علاقمند شدید به خودرو که در دهه 80 میلادی دلیلی شد که این کمپانی بریتانیایی ورشکست نشود. یک ادای احترام زیبا از طرف یکی از بهترین خودروسازهای دنیا به خصوص در زمینه ماشینهای اسپورت که تنها یک دستگاه از آن در دنیا وجود دارد و میتوان به جرات گفت اغلب قریب به اتفاق آدمهای دنیا هیچوقت نه شانس راندن و نه حتی شانس از نزدیک دیدنش را پیدا نخواهند کرد.