به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به نزدیکی شروع سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ و به جهت خدمترسانی مطلوب به شهروندان به ویژه دانشآموزان و دانشجویان و روانی جریان ترافیک شروع سال تحصیلی، اولین جلسه کمیته تخصصی ستاد استقبال از مهر ۱۴۰۴ درمعاونت حمل و نقل و ترافیک با موضوع مدیریت ترافیک آغاز سال تحصیلی صبح امروز با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف برگزار شد.
کنترل پیک ترافیک صبحگاهی مهرماه با شناورسازی ساعات کاری و جلوگیری از برگزاری نمایشگاهها
مهدی گلشنی، مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل شهرداری تهران، با اشاره به آغاز اجرای طرح «استقبال از مهر» گفت: امسال پنجمین سالی است که در خدمت همکاران و شهروندان هستیم و موضوع ترافیک مهرماه به عنوان یکی از دغدغههای اصلی ما مطرح است. تجربه سالهای گذشته باید ما را به سمت تصمیمات بهتر هدایت کند.
وی با تأکید بر اینکه مصوبه استقبال از مهر بر عهده شهرداری تهران است، افزود: شیوه اجرای این فرآیند توسط آقای هرمزی آغاز میشود و شامل تشکیل ستادهای اصلی، کمیتههای معین مناطق، شرکتها و سازمانها و همچنین کارگروههای تخصصی است. پیگیری اجرای مصوبات جلسات ستادها و کارگروهها نیز در دستور کار قرار دارد.
گلشنی با اشاره به محورهای کلی این طرح گفت: روانسازی ترافیک، ساماندهی سرویس مدارس و ارتقای کیفی حملونقل عمومی از مهمترین موضوعاتی است که به طور ویژه دنبال میشود.
به گفته وی، عمده پیک ترافیک مهرماه ناشی از سفرهای تحصیلی و شغلی است: اگر بتوانیم پیک ترافیکی ساعات ۷ تا ۹ صبح را کنترل کنیم، نمودار ترافیک را نیز میتوانیم کنترل کنیم. در مهرماه، ۲۶ درصد سفرها تحصیلی و ۶۲ درصد شغلی هستند.
مدیرکل حملونقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران سه مرحله اصلی اجرای طرح را شامل ۱. برنامهریزی و تشکیل جلسات هماهنگی ستاد استقبال از مهر و ارسال رئوس برنامههای مصوبات شورای ترافیک شهر تهران. ۲. اجرای اقدامات از ۱۵ مردادماه تا ۱۵ مهرماه ۱۴۰۴. ۳. ارائه گزارش مصور اقدامات اجرایی به اداره کل حمل و نقل عمومی و امور مناطق تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۴ دانست.
وی در ادامه افزود: سه سال است تصمیم گرفتهایم که در مهرماه هیچ نمایشگاهی برگزار نشود، اما تاکنون توجهی به این موضوع نشده و برگزاری نمایشگاهها یک عامل مضاعف بر ترافیک مهرماه است. اگر نمایشگاهها برگزار نشوند، کنترل ترافیک آسانتر خواهد بود.
گلشنی با اشاره به تجربه سال گذشته در خصوص شناورسازی ساعات کاری ادارات گفت: در نهایت این موضوع در شهرداری تهران به تصویب نرسید و اجرا نشد، اما ارزیابیها نشان میدهد که شناورسازی ساعتها میتواند پیک سفرهای صبحگاهی را به شکل مناسبتری توزیع کند.
به گفته وی، تعداد سفرهای صبحگاهی تهران یک میلیون و ۸۵۰ هزار سفر است که ۸۸ درصد آن شغلی و تحصیلی است. برنامهریزی برای کاهش یا انتقال این سفرها به ساعات دیگر میتواند نتایج بسیار بهتری در بهبود شاخصهای ترافیکی شهر تهران داشته باشد.
بر اساس مطالعات انجام شده، اعمال سیاست شناورسازی ساعات کاری موجب کاهش سفرهای کاری در ساعات اوج صبح شده و به بهبود وضعیت شبکه حملونقل شهر منجر شده است.
گلشنی تأکید کرد: پیشنهاد سازمان حمل و نقل و ترافیک، استمرار این سیاست در نیمه دوم سال است تا بتوانیم شاهد بازتوزیع مناسب سفرها و کاهش فشار بر شبکه حملونقل باشیم.
این خبر در حال تکمیل است…