به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای فرشاد مقیمی با بیان اینکه مساله ارز، همه بخشهای زنجیره صنعت خودرو از تولیدکنندگان و واردکنندگان گرفته تا قطعه سازان را تحت تاثیر قرار داده است؛ افزود: خوشبختانه در حال حاضر برای تخصیصهای ارزی مشکل خاصی نداریم و وزارت صمت، صنعت خودرو را در اولویت تخصیص ارز قرار داده است.
وی با انتقاد از زمانبر بودن روند اجرایی تخصیص ارز در بانک مرکزی؛ گفت: در حال حاضر، فرآیند تخصیص ارز در بانک مرکزی حدود ۱۸۰ روز به طول میانجامد که این موضوع، چابکی صنعت را کاهش میدهد. روز گذشته نیز در جلسهای، این مساله مطرح و بررسی شد و تصمیم گرفتیم نشستهای تخصصی بیشتری برای هماهنگی و رفع موانع برگزار کنیم، هدف ما این است که با همکاری نزدیک بین وزارت صمت، بانک مرکزی، فعالان صنعت و بازار خودرو، این مشکل به حداقل برسد.
مقیمی، ساخت داخل قطعات خودرو را از محورهای راهبردی ایدرو عنوان کرد و افزود: طرحهای متعددی برای بومی سازی قطعات و سیستمهای خودرو در حال اجرا است. هدف این است که ضمن ارتقای کیفیت، وابستگی به واردات کاهش یابد و صنعت خودرو ایران بتواند با توان داخلی و کیفیت بالا، سهم مناسبی در بازار داخل و حتی صادرات داشته باشد.
چالش صنعت خودرو؛ ۲۰ درصد قطعه؛ ۸۰ درصد فرایند مونتاژ/استانداردسازی قطعات در دستور کار
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، سیاستهای سالهای گذشته در حوزه کنترل کیفیت خودرو و قطعات را عمدتا تکراری و ناکافی دانست و گفت: به تازگی با سازمان ملی استاندارد کارگروه مشترکی تشکیل دادیم تا استاندارد سازی قطعات خودرو به صورت جدی و علمی پیش برود. کنترلها را تشدید و بخشهای نیز اضافه کردیم که به تحلیل دقیق سهم عوامل مختلف در کیفیت خودرو میپردازد.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه، در برخی خودروها تنها ۲۰ درصد مشکل به قطعات مربوط میشود و مابقی به فرآیند مونتاژ باز میگردد. بن سازههای (پلتفرم) قدیمی دیگر قابلیت پاسخگویی به نیازهای روز را ندارند. بنابراین، یکی از سیاستهای کلان ما جایگزینی این بن سازهها با نمونههای جدید و به روز است.
هدایت طرحها به سمت خودروهای هوشمند و خودران
مقیمی با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی ایدرو، هدایت طرحها به سمت خودروهای هوشمند و خودران است، گفت: این مسیری است که صنعت خودروی جهان طی میکند و ما نیز باید در این حوزه حضور فعال داشته باشیم.
وی افزود: خوشبختانه برخی خودروسازان داخلی، مانند گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران خودرو، طرحهایی را در زمینه بن سازههای داخلی با قابلیت خودران سازی آغاز کردهاند و این ظرفیتها در خودروهای جدید این خودروسازان دیده میشود.
تمرکز ایدرو بر جایگزینی خودرو و موتورسیکلتهای فرسوده
مقیمی در خصوص اقدامات این سازمان در حوزه مصرف سوخت و کاهش آلایندگی؛ گفت: سالها ما متهم بودیم که در حوزه آلایندگی و مصرف سوخت کاری انجام ندادهایم. اما اکنون تمرکز ویژهای به جایگزینی خودروهای فرسوده داریم.
وی ادامه داد: سال گذشته حد نصاب (رکورد) اسقاط ۳۵۰ هزار خودرو را ثبت کردیم، که پس از عملکردهای ضعیف سالهای پیش، موفقیت مهمی است. امسال نیز این روند ادامه دارد، به ویژه در بخش خودروهای عمومی با عمر بالا که هم بازاری فعال و هم سهم بالایی در آلودگی هوا دارند.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در خصوص برنامههای ایدرو برای کاهش آلایندگی موتوروسیکلت ها نیز؛ گفت: موتورسیکلتها یکی از آلایندهترین وسایل نقلیه در کشور هستند که با هماهنگی با نهادهای مختلف تاکنون حدود ۸ هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی در طرح جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده ثبت نام کردهاند. هرچند این رقم زیادی نیست، اما آغاز این طرح گامی مهم است و با گذر زمان گسترش خواهد یافت.