استارتاپ هوش مصنوعی «پرپلکسیتی» (Perplexity) روز سهشنبه پیشنهادی غیرمنتظره و نقدی به ارزش 34.5 میلیارد دلار برای خرید مرورگر گوگل کروم ارائه کرده است.
براساس گزارش رویترز، گوگل هنوز پاسخی درباره این پیشنهاد ارائه نکرده و همچنین هیچ اعلامیهای برای فروش کروم منتشر نکرده است. این شرکت همچنین قصد دارد به حکم دادگاه ایالات متحده در سال گذشته که آن را متهم به انحصار غیرقانونی در بازار جستجوی آنلاین کرده بود، اعتراض کند. وزارت دادگستری آمریکا به عنوان بخشی از راهکارهای این پرونده خواستار فروش کروم شده بود.
نکته قابل توجه اینکه پیشنهاد ارائهشده توسط پرپلکسیتی بسیار بالاتر از ارزشگذاری فعلی خود این استارتاپ است. Perplexity دقیقاً توضیح نداده که چگونه میخواهد منابع لازم برای این پیشنهاد را تأمین کند.
این شرکت که سه سال از تأسیس آن میگذرد، تاکنون حدود 1 میلیارد دلار از سرمایهگذارانی مانند «انویدیا» و «سافتبانک» ژاپن جذب کرده و آخرین ارزشگذاری آن 14 میلیارد دلار بوده است. پرپلکسیتی میگوید چند صندوق سرمایهگذاری پیشنهاد تأمین کامل مبلغ این خرید را دادهاند، اما نامی از آنها نبرده است.
نکته دیگری که رویترز به آن اشاره کرده این است که پیشنهاد پرپلکسیتی شامل حفظ کد متنباز «کرومیوم»، سرمایهگذاری 3 میلیارد دلاری طی دو سال، و عدم تغییر موتور جستجوی پیشفرض کروم میشود. این شرکت میگوید پیشنهادش حق انتخاب کاربران را حفظ کرده و نگرانیها درباره رقابت در آینده را کاهش میدهد.
درحالحاضر فشارهای نظارتی سلطه گوگل بر صنعت مرورگر را تهدید میکند و همین امر باعث شده تا علاوهبر Perplexity، شرکتهای دیگری مانند OpenAI، یاهو و شرکت سرمایهگذاری خصوصی Apollo Global Management نیز به خرید کروم تمایل داشته باشند.
پرپلکسیتی پیشتر هم با پیشنهادهای خود برای خرید شرکتهای دیگر خبرساز شده بود. این شرکت در ژانویه امسال پیشنهادی مشابه برای خرید بخش آمریکایی تیکتاک مطرح کرد و حتی پیشنهاد ادغام با این اپلیکیشن محبوب را برای رفع نگرانیهای ایالات متحده درباره مالکیت چینی آن ارائه داد.
همچنین پرپلکسیتی هماکنون مرورگر هوش مصنوعی خود با نام «Comet» را دارد که میتواند برخی کارها را به جای کاربر انجام دهد، اما خرید کروم با بیش از 3 میلیارد کاربر فعال، قدرت این استارتاپ را برای رقابت افزایش میدهد. OpenAI نیز بهعنوان یکی از رقبا درحال توسعه مرورگر هوش مصنوعی اختصاصی خود است.
بسیاری از تحلیلگران درحالحاضر میگویند که گوگل به احتمال زیاد کروم را نخواهد فروخت و حتی حاضر است وارد یک مبارزه حقوقی طولانی شود، زیرا این مرورگر برای برنامههای هوش مصنوعی گوگل اهمیت زیادی دارد. گوگل اخیراً قابلیتهایی مانند خلاصهسازی جستجو با استفاده از هوش مصنوعی موسوم به «AI Overviews» را به کروم اضافه کرده تا سهم خود را در بازار جستجو حفظ کند. انتظار میرود «آمیت مهتا»، قاضی فدرال، در ماه جاری میلادی حکم خود را درباره راهکارهای پرونده ضدانحصار جستجوی گوگل صادر کند.