تغییر چهره پس از ۶۰ سال / فیس لیفت کامیون کهنسال ایران‌خودرو / عکس

خبرآنلاین شنبه 25 مرداد 1404 - 11:58
پس از شش دهه تولید، ایران‌خودرو دیزل دست به به‌روزرسانی کامیون قدیمی بنز واگن هود زده و اتاق این کامیون را با الهام از بنز زتروس فیس‌لیفت کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از پدال، صحنهٔ آشنا در جاده‌های کشورمان که با رنگ نارنجی دهه‌ها است همه‌جا در کوی و برزن دیده‌ایم قرار است به‌زودی تغییر کند! منظور کامیون بنز مشهور به واگن هود است که بیش از شش دهه است توسط ایران‌خودرو دیزل بدون تغییر خاصی در طراحی و کابین در تولید است. هرچند ایران‌خودرو تاکنون چند بار سعی در به‌روزرسانی این کامیون داشته اما هیچ‌کدام به نتیجه نرسیدند و واگن هود فرتوت شش دهه با همان ظاهر قدیمی روی خط تولید ماند. حال اما نه‌تنها ایران‌خودرو دیزل قصد ندارد دست از سر این فسیل متحرک بردارد بلکه اقدام به‌روزرسانی آن کرده است تا شاید چند دهه دیگر به تولیدش ادامه دهد!

تغییر چهره پس از ۶۰ سال / فیس لیفت کامیون کهنسال ایران‌خودرو / عکس

پس‌ از اینکه چند تصویر نه‌چندان واضح از نسخهٔ جدید این کامیون در کارخانهٔ ایران‌خودرو دیزل منتشر شد، حالا به‌طور کامل رونمایی شده است. این نسخهٔ فیس‌لیفت که احتمالاً واگن هود پلاس نام خواهد داشت، تغییرات نسبتاً بزرگی را در طراحی دماغه تجربه کرده است تا سرانجام ظاهر شصت‌ساله آن تغییر کند. در طراحی این قسمت ایران‌خودرو دیزل به‌وضوح از کامیون مرسدس بنز زتروس الهام گرفته که کامیونی آفرود برای استفاده‌های معدنی و نظامی است. در واگن هود پلاس جلوپنجرهٔ بزرگ مشکی‌رنگی را در بالا می‌بینیم که در طرفین آن مه‌شکن‌های پژو پارس جای گرفته‌اند! به سبک زتروس، چراغ‌های اصلی به شکل گرد داخل سپر نصب شده‌اند و این سپر مشکی‌رنگ یا بی‌سلیقگی تمام تا پایین کشیده شده تا مشکل ارتفاع زیاد کامیون واگن هود از زمین را حل کند. با وجود بازطراحی کامل دماغهٔ کامیون، واگن هود پلاس در قسمت اتاق شامل شیشهٔ جلو، درها و پنجره‌ها تغییری نکرده و همان فرم قبلی را می‌بینیم.

تغییر چهره پس از ۶۰ سال / فیس لیفت کامیون کهنسال ایران‌خودرو / عکس

با این‌ حال، در داخل کامیون شاهد به‌روزرسانی قابل‌توجهی هستیم. در اینجا هرچند فرم کلی داشبورد شبیه قبل به نظر می‌رسد اما ایران‌خودرو دیزل سرانجام برای این داشبورد روکشی پلاستیکی تدارک دیده تا آن داشبورد فلزی کمی نمای مدرن‌تری به خود بگیرد. همچنین در میانهٔ این داشبورد هم یک نمایشگر لمسی دیده می‌شود تا واگن هود را به قرن بیست‌ویک وارد کند! رو دری‌ها مشابه قبل هستند اما در بخش می‌تنی به رنگ قهوه‌ای درآمده‌اند و بالابر شیشه‌ها هم برقی شده است. غربیلک فرمان مشابه قبل است اما صندلی‌ها با روکش چرمی قهوه‌ای با دوخت لوزی شکل پوشیده شده‌اند تا کمی نمای لوکس‌تری به این کامیون قدیمی ببخشند. همین روکش روی کنسول میانی هم دیده می‌شود.

تغییر چهره پس از ۶۰ سال / فیس لیفت کامیون کهنسال ایران‌خودرو / عکس

در بخش پیشرانه تغییری صورت نگرفته است زیرا ایران‌خودرو دیزل به‌تازگی دست به به‌روزرسانی و ارتقاء فنی کامیون‌های واگن هود زده که با نام‌های جدید ۱۹۳۰ و ۲۶۳۰ عرضه شدند و از همان قوای محرکه در واگن هود پلاس هم استفاده خواهد شد. پیشرانهٔ ۱۲ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ OM ۳۵۵ در نسخهٔ جدید به سیستم سوخت‌رسانی کامن ریل مجهز شده است و به لطف این تغییر، خروجی پیشرانه به ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۵۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است علاوه بر این، استاندارد آلایندگی این پیشرانهٔ بروز شده هم از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقاء پیدا کرده است. انتقال نیروی پیشرانه هم از طریق گیربکس شش سرعته دستی ZF صورت می‌گیرد.

تغییر چهره پس از ۶۰ سال / فیس لیفت کامیون کهنسال ایران‌خودرو / عکس

طی به‌روزرسانی اخیر کامیون‌های واگن هود، برای رعایت استانداردهای جدید، امکاناتی مثل سیستم ضد لغزش، سیستم کنترل پایداری، ترمز اضطراری هوشمند و هشدار انحراف از مسیر هم اضافه شد که در واگن هود پلاس هم ارائه خواهد شد. گرم‌کن صندلی راننده، کولر و بخاری، بخاری درجا، دی‌لایت و لجن گیر اتوماتیک هم از دیگر امکانات این کامیون هستند. فعلاً قیمت و زمان عرضه کامیون‌های واگن هود پلاس مشخص نیست اما نسخه قبلی این کامیون‌ها در مدل تک محور ۱۹۳۰ با قیمت ۴٫۲ میلیارد تومان و در نسخه جفت محور ۲۶۳۰ با قیمت ۵٫۹۷ میلیارد تومان عرضه می‌شود که در نسخهٔ جدید قطعاً این ارقام افزایش خواهد یافت.

۵۸۳۲۲

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.