وقتی نام هوندا به گوشمان میرسد، بیشتر به یاد خودروهای اقتصادی و محبوبی مثل سیویک یا شاسیبلند CR-V میافتیم. این شرکت ژاپنی علاوهبر خودرو، موتورسیکلت، تجهیزات و حتی موتورهای دریایی تولید میکند، اما کمتر کسی انتظار دارد برند هوندا را در آسمان ببیند. داستان از سال ۱۹۸۶ آغاز شد؛ زمانیکه هوندا تحقیقاتی را در حوزهی هواپیماهای تجاری شروع و اولین نمونهی اولیه از جت خود را در سال ۱۹۹۳ معرفی کرد. همکاری با آزمایشگاه هوافضای دانشگاه ایالتی میسیسیپی، زمینه را برای تولد بخش هونداجت فراهم کرد.
به گزارش زومیت، جتهای هوندا مانند مدل Elite II بیش از سه دهه بعد با طراحی جذاب و کیفیتی درخور نام این شرکت آسمانها را درمینوردند. برای خرید یک هونداجت باید حدود ۶٫۹۵ میلیون دلار هزینه کنید؛ عددی که در برابر رقبایی مثل بمباردیه Learjet 75 با قیمت ۱۴ میلیون دلار، تقریباً نصف است. این اختلاف قیمت بزرگ در بازاری که سالها در اختیار برندهایی مثل Gulfstream ،Dassault و Embraer بوده است، برگ برندهی برای هوندا محسوب میشود.
هوندا که بیشتر بهعنوان برندی مردمی شناخته میشود، با عرضهی جتهای تجاری نشان داد توان ورود به دنیای لوکس را دارد. از زمان رونمایی رسمی هونداجت در سال ۲۰۱۵، این هواپیماها با استقبال گسترده روبهرو شدند و حتی طی پنج سال پیاپی عنوان پرفروشترین جت تجاری سبک را به دست آوردند. نسخهی الیت در سال ۲۰۱۸ و الیت ۲ در ۲۰۲۲ معرفی شد تا نام هوندا در صنعت هوانوردی خصوصی بیش از پیش بدرخشد.
بهنوشتهی SlashGear، ویژگیهای برجستهی الیت ۲ مانند کابین بزرگتر با ۲۰ درصد فضای بیشتر، موتورهایی با بهرهوری سوخت بهتر و کابین خلبان پیشرفتهی Garmin G3000، باعث شد شرکتهای اجارهای کوچک و صاحبان خصوصی به سراغ این جت بروند. این هواپیما توانایی پرواز مستقیم بینقارهای در آمریکا را دارد؛ قابلیتی که بهندرت در جتهای سبک دیده میشود. همین موضوع، جایگاه هونداجت را میان رقبای دیرینهاش تثبیت کرده است.
هونداجت با برنامهریزی برای عرضهی مدل جدیدی به نام Echelon تا سال ۲۰۲۸، آیندهی روشنی پیشروی خود دارد. این شرکت توانست در بازاری که غولهای باسابقه حضور داشتند، با تکیه بر مهندسی و نوآوری، سهم ارزشمندی را به دست آورد. همانطور که خودروهای هوندا به دوام و اعتمادپذیری معروفاند، بهنظر میرسد جتهای این برند هم در مسیر کسب چنین اعتباری قرار دارند.