به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نخستین نشست رسانهای سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگوارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۴، در خصوص «تشریح عملکرد و فعالیتهای وزارت متبوع در یکسال فعالیت دولت وفاق ملی» برگزار شد. زمان برگزاری این نشست روز سهشنبه چهارم شهریورماه ساعت ۱۰ صبح و مکان آن باغ زیبا واقع در خیابان شریعتی بود. نشست قبلی صالحی به دیماه ۱۴۰۳ برمیگردد. نشستی که مهمترین نکته مورد اشاره وزیر در آن کاهش سرمایهی اجتماعی بهعنوان مهمترین چالش عرصه فرهنگوهنر بود.
این نشست دقایقی پیش با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگوارشاد اسلامی و نیکنام حسینپور، مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی این وزارتخانه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.
در ابتدای این نشست حسینپور ضمن عرض خبرمقدم به اصحاب رسانه، گفت: «خوشحالم که بار دیگر دور هم جمع شدهایم تا هم در مورد عملکرد یک ساله وزارت فرهنگوارشاد اسلامی و هم در مورد مسیر آینده گفتوگو کنیم.»
دو شاهدِ مثال کاهش فاصله؛ حضور پررنگتر در جشنوارهها و همدلی در جنگ ۱۲ روزه
سیدعباس صالحی، پس از صحبتهای حسینپور، صحبتهای خود را با گرامیداشت شهدای جنگ ۱۲ روزه و شهدای دولت ازجمله شهید محمدعلی رجایی و شهید محمدجواد باهنر، اینگونه آغاز کرد: «توفیقی برای من است که برای بار دوم در جمع شما حضور دارم. این گفتوگو میتواند به ایجاد تصویری روشنتر از آنچه در حوزه فرهنگوهنر میگذرد کمک کند. من در مجلس هم عرض کردم که دو تغییر عمده در ایران اتفاق افتاده است؛ یکی تغییرات اجتماعی و دیگری تغییرات فناورانه. ایرانِ ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ با ایران دهه ۶۰ تفاوتهای قابل توجهی دارد. این تغییرات را اگر نبینیم راهحلهایمان متناسب با موقعیت نخواهد بود. در حوزه تغییرات اجتماعی اتفاقات متعددی رخ داده است. درواقع به علل مختلف، سرمایه اجتماعی نظام و حاکمیت در گروههای مرجع افول پیدا کرده است. یکی از گروههای مرجع اصحاب فرهنگوهنر و رسانه هستند. دلایلش به کنار اما در بحث آسیب بودنش همه توافق داریم. از رویکردهای ما برقراری نسبت بهتر و تعامل بیشتر با این گروهها بود. به علل مختلف ازجمله اعراضات پاییز ۱۴۰۱ فاصلهای میان حاکمیت و نظام حکمرانی با حوزههای گوناگون فرهنگوهنر ایجاد شد. نمیخواهیم مقصریابی کنیم اما به نظر میرسد باید تجدیدنظر کرد. چون این گروهها هم در ارتباط با توسعه ایران هم رفع تهدیدات موثر است. در یک سال اخیر با تلاشهایی که صورت گرفت، اگرچه حتما رضایتبخش نبوده است، چون عمق بسیار زیاد بوده و اقدامات ما ناکافی. اما با اقداماتی که صورت گرفت میتوان گفت این مسیر، مسیری رو به پیشرفت بوده است. شاهد مثال ما، یکی جشنوارههای فجر ۱۴۰۳ بود. درواقع نمیتوانیم انکار کنیم که در جشنوارههای فجر ۱۴۰۳ شاهد اقبال وسیع هنرمندان بودیم. ما پیش از این شاهد بودیم بخش وسیع از هنرمندان اگر نگوییم قهر، دست کم حتی ارتباطی حداقلی برقرار نمیکردند. اینها هماکنون در جشنوارههای فرهنگیوهنری حضور فعالتری پیدا کردهاند. حضوری قویتر و وسیعتر. این طبیعتا به مسیر تعاملی پیموده شده در وزارت فرهنگوارشاد اسلامی و معاونتهای ذیربط برمیگردد. شاهد دوم اتفاقاتی بود که در جنگ ۱۲ روزه اسرائیل علیه ایران رخ داد. در حماسه ۱۲ روزه اقشار وسیعی از هنرمندان در میدان حضور پیدا کردند و سهم قابل توجهی در مقاوت و دفاع ملی داشتند. دوستان ما جزوهای با عنوان «تا ابد ایران» منتشر کردهاند که در آن از صدها هنرمند که در دفاع از ایران در فضای مجای حضور پیدا کردند و همبستگی خود را نشان دادند، یاد شده است. نمیخواهیم بگوییم همه این کارها توسط وزات فرهنگوارشاد اسلامی انجام شد. قطعا اینگونه نیست اما تلاشهای وزارت فرهنگارشاد اسلامی هم بیاثر نبوده است. خلاصه مطلب این که ما رویکردمان مطابقت خود با تغییرات اجتماعی و برقراری ارتباط با گروههای مرجع است و ازجمله گروههای تاثیرگذار مرجع اهالی هنر هستند. این که باب تعامل و ارتباط با آنها برقرار شود و این که بدانند وزرات فرهنگوارشاد اسلامی خانه آنهاست ما نمیگوییم از آنچه انجام شده است کاملا راضی هستیم اما این مسیر شروع شده است. شاهدش جشنوارهها و آن ۱۲ روز. این نشاندهنده این است که این رویکرد جواب میدهد و فاصلهها آنقدر هم که گمان میکنیم غیرقابل ترمیم نیست.»
این خبر در حال بهروزرسانی است.
۲۴۲۲۴