راه‌اندازی پایتخت‌های تجاری

دنیای اقتصاد پنج شنبه 06 شهریور 1404 - 00:06
معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با تبریک فرا رسیدن هفته دولت، از استراتژی‌های سازمان توسعه تجارت ایران برای افزایش صادرات کشور خبر داد.

به گزارش سازمان توسعه تجارت، امیر روشن‌بخش با بیان اینکه در حال حاضر صادرات به‌صورت سنتی انجام می‌پذیرد و صادرات سنتی عموما متکی به تجربه است، اظهار کرد: این در حالی است که صادرت در دنیا به‌صورت حرفه‌ای به نتیجه می‌رسد. صادرات حرفه‌ای متکی به داده‌ها و مطالعات است. در صادرات سنتی حجم صادات بسیار کوچک است اما صادرات حرفه‌ای سازوکارهای درستی دارد و ذی‌نفعان و بازیگران کلیدی در زنجیره صادرات سهم بیشتری ایفا می‌کنند. معاون سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان‌کرد: با مطالعه صادرات دنیا به این نتیجه رسیدیم که اغلب صادرات کشورهای صادرکننده دنیا از طریق واحدهای کوچک و متوسط (SME) انجام می‌شود و این کشورها صادرات خود را از این طریق توسعه می‌دهند. وی افزود: متوسط صادرات خام و نیمه‌خام در هر تن بین ۳۵۰ تا ۳۸۰دلار است. 

حال همین فرآیند را اگر در زنجیره پایین‌تر ببریم و تبدیل به کالای نهایی کنیم تا در نهایت محصول نهایی به کشور مقصد صادر شود، در پایان زنجیره ارزش محصول به طور متوسط در هر تن یک‌هزار و ۲۰۰ تا یک‌هزار و ۸۰۰ دلار است. روشن‌بخش در ادامه تصریح کرد: اما این موضوع به این مفهوم نیست که صادرات کالای خام و نیمه خام نداشته باشیم، بلکه به این معنی است که اگر بخواهیم سود بیشتری ببریم باید رویکرد تولیدمان صادرات‌محور و تمرکز آن در زنجیره «SME»ها باشد؛ یعنی باید محصولات نهایی یک کارگاه یا کارخانه کوچک را پیدا کنیم و به صادرات برسانیم. این موضوع باعث افزایش اشتغال، بالا رفتن ارزش نهایی کالا و افزایش ارزش صادراتی محصول می‌شود.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه اکنون کشورهای صادرکننده از شرکت‌های «SME» که بازارهای هدف را به خوبی می‌شناسند برای صادرات محصولات خود استفاده می‌کنند، ادامه داد: این شرکت‌ها می‌توانند در کل یا بخشی از زنجیره صادرات در کنار صادرکننده باشند. شرکت‌های کوچک یا متوسط مقیاس برای صادرات محصول خود باید در آزمونی مرسوم به آزمون ارزیابی آمادگی صادرات به نام «ERA» شرکت کنند. در این آزمون آمادگی صادرات بنگاه‌ها بررسی می‌شود و اگر از سطح آمادگی لازم برخوردار نباشند می‌توانند از شرکت‌های «SME» کمک بگیرند.

وی تاکید کرد: ‌اکنون دولت در تلاش است که با تقویت شرکت‌های «SME» خدمات آنها را برای بنگاه‌های اقتصادی ارزان‌تر کند تا بیشتر متمایل به بهره‌گیری از خدمات آنها باشند. به گفته این مقام مسوول، تمرکز بر تولید صادرات‌محور در کشور یکی از استراتژی‌های بنیادی دولت در سازمان توسعه تجارت ایران است و برای اینکه بتوانیم صادرات را در مسیر درستی هدایت کنیم باید مسیر عبور از صادرت سنتی و رسیدن به صادرات حرفه‌ای را در دنیا دنبال کنیم. معاون کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: اکنون در برنامه هفتم توسعه، آیین‌نامه‌ای برای واسطه‌های صادراتی در دست تدوین داریم که شامل شرکت‌های کنسرسیوم صادراتی، شرکت‌های مدیریت صادرات و بسیاری از واسطه‌های صادراتی دیگر می‌شود. همچنین تسهیلات و مشوق‌هایی برای آنها در نظر گرفته‌ایم که خدمات آنها برای «SME»‌ها ارزان‌ و قابل دسترس‌تر باشد. 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.