نایبرئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به وجود بیش از ۵۰ میلیون گیمر در کشور، از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از بازیهای رایانهای انتقاد کرد و گفت این وزارتخانه بهعنوان متولی اصلی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، حمایت لازم و مورد انتظار را نداشته است. «علی یزدیخواه» تأکید کرد که جوانان نخبه ایرانی جزو بهترین بازیسازان دنیا هستند و باید از این ظرفیت برای تولیدات داخلی استفاده شود.
به گزارش دیجیاتو به نقل از خانه ملت، به گفته نماینده مردم تهران، در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون گیمر در کشور وجود دارد که نزدیک به ۳۰ میلیون نفر از آنها بهطور مرتب بازی میکنند و میانگین زمان روزانه بازی برای بخش عمدهای از فرزندان کشور، نزدیک به ۹۰ دقیقه است.
یزدیخواه با بیان اینکه امروز بازیهای ویدئویی در فرهنگسازی حتی از فیلم و کتاب پیشی گرفتهاند، به اهمیت اقتصادی این صنعت نیز اشاره کرد. او گفت گردش مالی بازیهای رایانهای در دنیا حدود ۴۰۰ میلیارد دلار و در ایران «دهها همت» است. نایبرئیس کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است انتقال مفاهیم از طریق بازیها تأثیرگذاری عمیقی دارد، زیرا مخاطب با علاقه و انگیزه در نقش خود کنشگری میکند.
این نماینده مجلس ادامه داد: «بازیهایی که در دنیای غرب تولید میشود، عمدتا مبتنی بر بحث درآمدزایی و فروش است... اما در کشور ما به دلیل اینکه این بازیها، به فرزندان ما جهت فکری، اخلاقی، اعتقادی، اقتصادی و علمی و امثالهم میدهد، شاید بحث درآمدزایی در درجه اول نباشد و بر بحث آموزش آن تأکید بیشتری باشد.»
یزدیخواه به خروج بازیسازان از کشور اشاره کرد اشاره کرد و گفت: «گروهی از بهترین بازیسازان دنیا، جوانان نخبه ایرانی هستند که یا در ایران یا در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، ترکیه و کشورهای اروپایی هستند و سفارش کشورها را برای تولید بازی انجام میدهند، پس ظرفیت بالقوه و بالفعل وجود دارد و میتوان و باید از این ظرفیت برای تولیدات داخلی استفاده کرد.»
نایبرئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بر لزوم تقویت بازیسازان داخلی برای تولید محتوای مبتنی بر فرهنگ ایرانی تأکید کرد و افزود: «باید حکمرانی کشور و دستگاههای مسئول نسبت به تقویت گروههای خودجوش و نخبه بازیساز، نقش فعالتری به عهده بگیرد.»
او با انتقاد مستقیم از وزارت فرهنگ گفت: «یکی از موضوعاتی که در کمیسیون فرهنگی مجلس مورد توجه ما است و از دولت هم میخواهیم حمایت بیشتری کنند، موضوع بازیهای ویدئویی است؛ که تا به الان، وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی اصلی بنیاد ملی بازی های رایانهای، حمایت لازم و به میزانی که ما توقع داشتهایم، را نداشته است.»
او در پاسخ به سؤالی درباره جلوگیری از موازیکاری و واگذاری امور به یک نهاد واحد، گفت: «نباید تولید بازی را انحصاری کنیم؛ بلکه باید زمینه رقابت را فراهم کنیم. البته این امر نافی این نیست که دستگاههای مختلف مربوط به این حوزه باید با هم در تعامل باشند و از ظرفیت هم استفاده کنند.»